Třetí generace BMW X5 se již na trhu dostatečně zabydlela, a tak jsme se na ni po čase podívali v dalším z testů. Tentokrát jsme si pod kapotu vybrali nejslabší šestiválec s označením 30d a s pohonem všech kol xDrive.

Design

Vzhled je v případě testovaného auta tím nejzásadnějším. Vždyť jde o verzi BMW Individual, za jejíž lak i provedení interiéru byste si mohli u konkurence koupit celé auto. Ve specifikaci testovaného kousku se totiž lze dočíst, že za lak Long Beach Blue zaplatíte 103 090 Kč a za čalounění kůží Merino “Smoke White / Black” dáte 97 448 Kč. Jen tyto dvě věci dávají dohromady více než 200 tisíc Kč. Jedním dechem je ale nutno dodat, že tato modrá barva vypadá naživo skvěle a kdekoliv se auto objevilo, tam poutalo pozornost. Nic pro introverty…

Vnějšímu designu dozajista pomáhá také sportovní M paket, za který ale zaplatíte 180 tisíc Kč. V to je však obsaženo mnoho designových prvků jako například adaptivní M podvozek, černé střešní podélníky, elektrická sportovní sedadla vpředu, hliníkové prvky obložení interiéru v provedení Aluminium Hexagon, M sportovní kožený volant, “Shadow line” (všechny lišty a další věcí jsou místo chromu černé), aerodynamický bodykit (nárazníky apod.) a mnoho dalšího. V našem případě se ještě připlácelo za větší, 20″ disky kol.

Co se týká exteriéru vozu, od příchodu nové generace se zatím nic velkého nezměnilo, třetí generace rozvíjí generaci předchozí. To v interiéru na některé změny jistě narazit můžeme. Tím hlavním je nový displej na vrchu středového panelu. Ten po vzoru nových generací BMW řady 5 a řady 7 nabízí nejen novou grafiku s tématickými dlaždicemi, ale je také dotykový. Ovládat se ale stále dá i z otočného ovladače BMW iDrive na středovém tunelu.

Pohonné ústrojí

BMW X5 se nabízí výhradně s automatickou osmistupňovou převodovkou a až na jednu výjimku také s pohonem všech kol. Čtyřkolkou nemusí být pouze verze se základní vznětovou motorizací 25d s označením sDrive, v takovém případě se pak o pohon starají výhradně kola zadní nápravy.

Otestovali jsme nejslabší ze vznětových šestiválců. Motor s označením 30d je řadový třílitrový šestiválec s přeplňováním jedním turbodmychadlem. Technické údaje slibují výkon 190 kW/258 koní a točivý moment 560 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 6,8 sekundy a maximální rychlost je 230 km/h.

Motor nemá s autem vážícím 2 145 kg výraznější problémy, přesto poslouží hlavně klidnějším řidičům. Jeho dynamika, ale i úspornost je v praxi mnohem lepší než například u podobně výkonného a těžkého Mercedes-Benzu GLE kupé 350d 4MATIC s devítistupňovým automatem 9G-Tronic.

Motor potěší svým projevem, a to jak tím sluchovým, tak tím při jízdě. Na poslech jde o sametově běžící šestiválec, který se pocitově k takovému autu skvěle hodí. Má příjemný zátah už od nízkých otáček a ten vydrží v téměř celém spektru otáčkoměru, upadat začne až od 4000 ot./min, kde výkon vrcholí.

Skvěle spolupracuje i automatická převodovka. Ta mění jednotlivé rychlostní stupně rychle, hladce a intuitivně, ostatně tak jsme na to u skříní ZF, které BMW ve většině svých modelů používá, zvyklí.

Příjemně potěšila spotřeba paliva, která se s tak velkým a těžkým autem dá úplně bez problémů udržet do 10 l/100 kilometrů. Konec testu po 700 najetých kilometrech ukázal hodnotu 9,1 l/100 km.

Jak jezdí?

Usednutí na sedadlo řidiče ve vás vyvolá příjemný pocit bezpečí, kdy vás obklopuje masa materiálu. Vyšší posez a dobrý výhled zmíněný pocit bezpečí ještě umocňuje. Ačkoliv motor s označením 30d není trhačem asfaltu, vzít za to umí. Při jízdě BMW X5 pocitově svou hmotnost maskuje a jeho ovládání je lehké a jednoduché, vyšší masa se projeví v zatáčkách, ovšem na to, jak velké je to auto, je překvapivě jisté a obratné.

Do jisté míry za to může také právě adaptivní M podvozek, který je ve standardní výbavě pro sportovní M paket. Ten je sice tužší a 20″ kola tomu nijak nepomohou, ale i tak si s nerovnostmi dokáže poradit. Nepřenese se přes ně sice tak, aby je zcela vyžehlil, dá zejména ty větší pocítit, ale naopak nabídne jistotu a stabilitu v zatáčkách. Dobrý dojem ale kazí necitlivé řízení bez odporu.

Závěr

BMW X5 se ve své třetí generaci opět posunulo dopředu, designově jde o velmi zajímavé auto, které bude posádku hýčkat kvalitním, hezkým a hlavně přehledným interiérem. Stejně tak nabídne i dostatek prostoru nejen pro posádku, ale díky 650litrovému kufru i pro zavazadla.

Jenže za povedená auta je třeba řádně zaplatit. Nejnižší cena je podle ceníku 1 493 700 Kč, za to dostanete čtyřválcové BMW X5 25d sDrive, testovaný šestiválec s pohonem všech kol xDrive začíná na 1 690 000 Kč. Testované auto na fotografiích vyšlo 2,4 milionu Kč. Všechny ceny jsou s DPH.

+
Jízdní vlastnosti Necitlivé řízení
Spotřeba motoru v závislosti na hmotnosti a velikosti Příplatky jednoduše zvedají cenu
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: X5 30d xDrive
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 993 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 xDrive
Výkon: 190 kW/258 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 560 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.8 s
Maximální rychlost: 230 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.8 / 5.5 / 6.0
Emise CO2: 158 g/km
Objem nádrže: 85 litrů
Délka: 4 886 mm
Šířka: 1 938 mm
Výška: 1 762 mm
Rozvor: 2 933 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 145 kg
Objem zavazadlového prostoru: 650 / 1 870 litrů
Ceník: ke stažení zde