Oba modely jsou opravdovou atrakcí: jak prototyp modelové řady e-tron GT, tak i Ducati Panigale V4 R ztělesňují sportovně elegantní design ve spojení s ryzími sportovními výkony. Elektrické gran turismo značky Audi i nekompromisně a převážně pro závodní okruhy koncipovaný motocykl z boloňské průmyslové čtvrti Borgo Panigale patří svými výjimečnými vlastnostmi do nejvyšších sfér, co se týče techniky a emocí.
Oba reprezentativní modely nenechají pravděpodobně žádného fanouška mobility chladného. To samozřejmě platí i pro oba muže, kteří se zásadním způsobem podíleli na vývoji nového prototypu modelové řady e-tron GT a motocyklu Ducati Panigale V4 R – Jaana Mattese Reilinga, technického vedoucího projektu ve společnosti Audi v Neckarsulmu, a Alessandra Valiu, hlavního zkušebního jezdce a vývojáře ve společnosti Ducati. Není divu, že se oba po exkluzivní jízdě s modelem opačné značky v areálu společnosti Audi Sport GmbH v Neuburgu shodli na hodnocení jak výkonu, tak ovladatelnosti. Značka Audi připravila pro zkušebního jezdce Vailu speciální prototyp modernizovaného modelu e-tron GT.
Valia: Oba modely bezpochyby disponují velmi vysokým výkonem. A oba také splňují předpoklady k tomu, aby dokázaly tento výkon bezpečně přenášet na vozovku. Modely Ducati jsou vybaveny různými jízdními režimy, jejichž prostřednictvím lze individuálně přizpůsobovat jízdní vlastnosti – pro závodní okruh, ale i pro silnici. Jezdci tak mají velmi mnoho možností, jak si přizpůsobit hnací sílu motocyklu svým jezdeckým dovednostem.
Reiling: Tak je tomu i u prototypu Audi e-tron GT. Tím, že je výkonová charakteristika kontrolovatelná, je tyto vozy snadné řídit a řidiči si mohou jízdu opravdu užívat. Navzdory svému sportovnímu charakteru je motocykl Panigale V4 R i náš prototyp koncipován pro každodenní používání.
Valia: Jaký to byl pocit řídit Panigale?
Reiling: Sám jsem velkým fanouškem motocyklů Ducati a vášnivě rád jezdívám na své Ducati 996. Panigale byla ještě úplně odlišným zážitkem. Je naprosto fascinující, s jakou lehkostí lze tento vysokovýkonný motocykl řídit a jak rychle se na něm jezdec začne dobře cítit díky elektronickému nastavení. A co jsi prožíval ty za volantem prototypu e-tron GT?
Valia: Byl to skvělý zážitek. Kromě nádherného designu na mě udělala velký dojem dynamika a lehkost – a samozřejmě i výkonová charakteristika tohoto zcela elektrického sportovního vozu. Zrychlení a ovladatelnost v zatáčkách jsou prostě fantastické. A to i přesto, že jsem na vysoké zrychlení zvyklý. Přitom jsem samozřejmě zaregistroval také interiér prototypu. A ten na první pohled prozrazuje velkou pozornost věnovanou i těm nejmenším detailům. Oba modely mají tedy mnoho společného, ale samozřejmě i odlišného.
Reiling: Jak Panigale, tak i prototyp e-tron GT disponuje mnoha možnostmi, jak jízdní vlastnosti přizpůsobit požadavkům jezdce – to ti při jízdě a při pohledu na ovládací prvky v interiéru zajisté neušlo. Vylepšený podvozek zde řidiči nabízí nové a v porovnání s předchůdcem rozšířené možnosti nastavení.
Valia: Myslím si, že oba modely jsou na porovnatelně vysoké úrovni. To platí především pro použité technologie a z toho vyplývající sportovní výkony – například při zrychlení. Obě značky přitom velmi důkladně dbají i na nejmenší detaily. Panigale V4 R je základem pro náš závodní motocykl v mistrovství světa superbiků. Oba modely řidiči umožňují nalézt nejlepší možné nastavení. Velký rozdíl spočívá v tom, že u motocyklu je jízdní dynamika mnohem více ovlivňována jezdcem. Ale předpoklady pro obrovské potěšení z jízdy splňují oba modely ve stejné míře.
Reiling: V tom s tebou souhlasím. Ale v případě prototypu e-tron GT patří k vysokým výkonům ještě řada dalších aspektů. Je to celý vůz, nejen jeho výkon a jízdní vlastnosti. A nesmíme zapomenout ani na design, kvalitu a komfort na krátkých i dlouhých trasách. Řízení tohoto vozu řidiče nadchne po všech stránkách. Jeho asistenční systémy kromě toho přispívají k větší bezpečnosti motocyklů a automobilů v každodenním silničním provozu.
Valia: I my používáme nový koncept vysokých výkonů. U značky Ducati tak věnujeme pozornost nejen výkonu motoru, hmotnosti a emocím, ale také používáme řadu asistenčních systémů. Chceme, aby naši zákazníci mohli dosahovat úrovně jízdy, která je pro ně nejlepší, díky technologiím, jakými jsou ABS pro brzdění v zatáčkách, protiprokluzový systém Ducati Traction Control a systém Ducati Wheelie Control pro jízdu na zadním kole. Tyto systémy tě ochrání dokonce i při jezdecké chybě. Bezpečnost pro nás hraje hlavní roli u všech modelů. Například pro model Multistrada jsou na přání k dispozici další asistenční systémy, které posouvají jízdu na motocyklu na novou úroveň bezpečnosti. Mezi ně patří adaptivní tempomat schopný udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu a asistent pro sledování slepého úhlu. Ke stabilitě motocyklu – především ve vyšších rychlostech – přispívá samozřejmě také aerodynamika, kterou přenášíme na naše sériové modely z MotoGP. Myslím si, že tento soubor technologií zajišťuje skvělou kombinaci adrenalinu a bezpečnosti.
Reiling: Pro mě je jízda na motocyklu ještě mnohem víc vzrušující než v autě, protože ji doprovází bezprostřednější kontakt s vozovkou a okolím. Pokud dodatečné asistenční systémy zvyšují bezpečnost jezdce, aniž by to bylo na úkor emocionálních zážitků, je to rozhodně správná cesta.
Valia: I když jsem na motocyklu seděl už ve svých čtyřech letech, se stejnou vášní řídím i automobily. V autě mohu před zatáčkami brzdit mnohem později. Nejvíce vzrušující je pro mě přetáčivost, kterou jsem si před nějakou dobou vyzkoušel s modelem Audi RS 3. Taková jízda je sice možná i s motocyklem, ale v tomto případě se jezdec musí pohybovat ještě blíž u limitu než v autě. Ostatně pro řízenou přetáčivost disponuje Panigale V4 R funkcí Ducati Slide Control (DSC), dynamickým řízením prokluzu, které je porovnatelné s režimem Drift ve vozech Audi. Tento příklad ukazuje, že oba máme stejný přístup ke zprostředkování potěšení z jízdy s našimi vozidly.
Reiling: S tím bezvýhradně souhlasím. Samozřejmě musíme splňovat měnící se specifické požadavky v jednotlivých zemích. Kromě toho neustále sledujeme trhy. Ale ještě důležitější jsou ohlasy, které dostáváme od našich zákazníků, zástupců tisku a samozřejmě i prodejců. Podle toho se rozhodujeme, v jakých oblastech musíme naše produkty optimalizovat, abychom je vylepšili nebo abychom vyvinuli nový model. Prototyp modelové řady e-tron GT a motocykl Panigale V4 R jsou v tomto ohledu nejlepšími příklady.
Valia: I my udržujeme čilou komunikaci s našimi partnery a zákazníky. Zadáváme průzkumy a studie, abychom získali fundované ohlasy. Během vývoje našich motocyklů zveme na zkušební jízdy rovněž odborné novináře. Myslím si, že se naše vývojové práce zásadně neliší.
Reiling: Ano, je to podobné. Přičemž my v oblasti elektromobility stojíme před mimořádnými výzvami. Musíme rozptýlit stále ještě existující pochyby ohledně technologických nevýhod v porovnání se spalovacími motory. Mezi ně patří především témata dojezdu a nabíjení. Díky vylepšovaným nabíjecím výkonům našich elektricky poháněných modelů a speciálním nabídkám, jakými jsou nabíjecí centra Audi charging hub, jsme na dobré cestě k odstraňování předsudků.
Valia: Také u značky Ducati jsme otevřeni novým směrům. Dobrým příkladem jsou naše terénní modely a vstup do motokrosového sportu. Stejně tak jsme průkopníky aerodynamické konstrukce motocyklů. Samozřejmě se zabýváme také elektromobilitou. Ducati je jediným výrobcem pro kategorii MotoE, mistrovství světa elektricky poháněných motocyklů. Přitom jsme profitovali z vašeho know-how z elektrifikovaného motoristického sportu. Myslím si, že Ducati a Audi jsou průkopníky v oblastech snadno ovladatelných sportovních výkonů, exkluzivity a kvality. Řízení prototypu Audi e-tron GT jsem si v každém případě velmi užil. A doufám, že i Ducati Panigale V4 R zůstane v tvojí paměti.
Reiling: To ti mohu slíbit! A o víkendech řízení auta vždy rád vyměním za svou Ducati 996.