Audi RS 3 performance edition

Audi RS 3 performance edition se představuje. Je ještě výkonnější, ostřejší a rychlejší

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 21. 10. 2022


Audi RS 3 performance edition je nejsportovnějším kompaktním modelem Audi Sport, který vyniká rychlostí a touhou po zatáčkách. Tato speciální edice s výkonem 299 kW/407 koní a nejvyšší rychlostí 300 km/h je vyvinuta tak, aby poskytovala maximální úroveň sportovních výkonů. Výbavu s důvěrně známými špičkovými technologiemi, mezi něž patří RS Torque Splitter a keramické brzdy, navíc rozšířila skořepinová sedadla RS s optimalizovanou boční oporou těla ve spojení s velkým množstvím exkluzivních designových prvků.

Třetí generace modelu Audi RS 3 Sportback přinesla spolu s druhou generací modelu RS 3 Limuzína novou úroveň sportovních výkonů do kompaktního segmentu. Společnost Audi Sport GmbH přidává nyní znovu plyn a představuje speciální model RS 3 performance edition, jehož výroba je limitována na 300 vozů a který tvoří technicky i vizuálně vrchol své modelové řady. Speciální edice, dodávaná jako Sportback a Limuzína, zaručuje maximální potěšení z jízdy a intenzivní emoce.

Přeplňovaný pětiválec s vyšším výkonem

RS 3 performance edition je silnější a rychlejší než všechny dosavadní sériově vyráběné verze modelu RS 3. Jako první vozidlo ve svém segmentu dosahuje nejvyšší rychlosti 300 km/h, což je o 10 km/h více než sériová verze s paketem RS Dynamik plus. Oceňovaný přeplňovaný pětiválec s charakteristickým zvukem navíc poskytuje nejvyšší výkon 299 kW (407 k), který přichází o 100 otáček později a na této úrovni zůstává v širokém rozsahu od 5700 do 7000 otáček za minutu. Maximální točivý moment 500 Nm lze využívat o 100 otáček déle, a to mezi 2250 a 5700 otáčkami za minutu. Nárůstu výkonových parametrů bylo dosaženo zvýšením plnicího tlaku. Velké výfukové turbodmychadlo vytváří relativní plnicí tlak 1,6 baru, což představuje nárůst o 0,1 baru. Přenos hnací síly zajišťuje 7stupňová dvouspojková převodovka S tronic. Ke špičkovým jízdním výkonům přispívají krátké doby řazení bez přerušení přenosu točivého momentu spolu se sportovním odstupňováním převodových stupňů a funkcí Launch Control. Audi RS 3 performance edition zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy.

Nesmírná síla pětiválce s charakteristickým pořadím zapalování „1-2-4-5-3“ je umocněna jeho nezaměnitelným a emocionálním zvukem. Sériově dodávaná sportovní výfuková soustava RS s upraveným středním tlumičem výfuku a leskle černými oválnými koncovkami výfukové soustavy vydává do okolí sportovně drsný zvuk. Pro model RS 3 performance edition bylo přitom mírně přizpůsobeno zcela variabilní řízení výfukové klapky, která rozšiřuje zvukové spektrum. V jízdních režimech dynamic, RS Performance a RS Torque Rear ponechává systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select výfukové klapky u stojícího vozu i nadále otevřené. Zvuk je díky tomu ještě výraznější.

Špičkové podvozkové technologie v sériové výbavě

Negativní odklon kol, tužší příčná ramena a specifický trubkový příčný zkrutný stabilizátor RS s tužší charakteristikou jsou opatření, která zajišťují vysokou úroveň jízdní dynamiky a stability již v sériově vyráběném modelu RS 3. U speciální edice RS 3 performance edition je standardně doplňuje sportovní podvozek RS s adaptivní regulací tlumičů. Každý tlumič zvlášť se nepřetržitě přizpůsobuje stavu vozovky, jízdní situaci a aktivnímu jízdnímu režimu systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. V porovnání s předchozí generací RS 3 jsou tlumicí síly ve fázích stlačování i roztahování tlumiče vyšší. To znamená, že tlumič dokáže pohltit větší síly působící od podvozku. Ovladatelnost je díky tomu ještě přesnější. Elektromagneticky ovládanými ventily, které regulují průtok hydraulické kapaliny, jsou nezbytné tlumicí síly nastavovány během 10 milisekund přesně tak, jak to jízdní situace vyžaduje. Senzory za tím účelem měří vertikální zrychlení karoserie a relativní pohyb kol vůči ní. Tyto informace jsou souběžně zpracovávány v řídicí jednotce tlumičů a v modulárním regulátoru jízdní dynamiky, aby každé jednotlivé kolo přenášelo sportovní výkony vozidla optimálně na vozovku. Systém také působí proti bočnímu náklonu karoserie při rychlém průjezdu zatáčkou nebo při zpomalování či zrychlování, například s funkcí Launch Control.

Test Audi RS 3 Sportback (2022)

Audi RS 3 performance edition používá technologii RS Torque Splitter, která na jedné straně zvyšuje stabilitu – například na mokru – a na druhé straně zajišťuje ještě vyšší agilitu s menším sklonem k nedotáčivosti při dynamické jízdě. Hnací síla je aktivně a zcela variabilně rozdělována mezi zadní kola dvěma elektronicky řízenými lamelovými spojkami. Zadní nápravě je přidělováno maximálně 50 procent točivého momentu, a tato hnací síla může být v režimu RS Torque Rear při průjezdu zatáčkou krátkodobě přenášena kompletně na vnější kolo. To na závodních okruzích umožňuje jízdu řízeným smykem. Ve spojení s režimem RS Performance rozděluje Torque Splitter točivý moment mezi zadní kola cíleně tak, aby bylo dosaženo téměř neutrálních jízdních vlastností s minimální nedotáčivostí a přetáčivostí. Tím jsou na závodním okruhu zaručeny optimální jízdní výkony. Řidič tak může na výjezdu ze zatáčky začít dříve zrychlovat, a dosáhnout tak rychlejších časů na kolo.

Tento automobil jezdí sériově na speciálních sportovních pneumatikách Pirelli P Zero „Trofeo R“ s částečně hladkým dezénem – na přední nápravě rozměru 265/30, vzadu 245/35. Tyto sportovní pneumatiky nabízejí mimořádně vysokou adhezi na suchém povrchu díky specifické pryžové směsi a asymetrickém dezénu, a zvyšují tak stabilitu a přenos bočních sil. V souladu se svými vlastnostmi jsou pneumatiky s částečně hladkým dezénem montovány na kola z lehké slitiny s designem inspirovaným motoristickým sportem. Exkluzivně pro speciální model nabízená 19“ kola v matném, tmavě šedém odstínu mají deset výrazných překřížených paprsků a nesou označení RS. Za nimi odvádějí náročnou práci sériově dodávané brzdy s keramickými kotouči a šestipístkovými třmeny. Brzdové kotouče na přední nápravě mají průměr 380 milimetrů a tloušťku 38 milimetrů. Vysokovýkonná brzdová soustava se speciálně upravenou charakteristikou brzdového posilovače, resp. ovládání brzdového pedálu, je o 10 kilogramů lehčí, a navíc teplotně odolnější než ocelové brzdy. Snížení neodpružených hmot nabízí výhody při velmi dynamické jízdě. Na zadní nápravě nalézají uplatnění plovoucí třmeny s jednodílnými ocelovými brzdovými kotouči rozměru 310 milimetrů krát 22 milimetrů. Modrý lak na brzdových třmenech ladí se specifickým interiérem.

Jasně patrná exkluzivita a dynamika

Speciální edice dává své postavení na vrcholu portfolia modelů RS 3 najevo mnoha novými designovými detaily a prvky výbavy. Kromě kol v designu inspirovaném motoristickým sportem a sportovní výfukovou soustavou RS s černými koncovkami jsou černé rovněž kruhy Audi a loga RS 3 na přídi a zádi. S tím dokonale ladí specifické laky nabízené pro RS 3 performance edition. Mezi ně patří odstíny modrá Nogaro, šedá Arrow a šedá Daytona s perleťovým efektem, černá Sebring s krystalickým efektem a metalický lak bílá Glacier.

Dokonalost až do nejmenšího detailu je zřetelná i v oblasti osvětlení. Sériově dodávané světlomety Matrix LED s tmavě tónovanými krycími skly a zadní svítilny LED disponují dynamickými ukazateli směru a při zamykání a odemykání vytvářejí specifickou světelnou inscenaci RS. Digitální světlomety pro denní svícení, tvořené 15 segmenty LED, vykreslí při otevření dveří vozů RS 3 performance edition na straně spolujezdce „šachovnicovou vlajku“ a na straně řidiče „3-0-0“ – jako odkaz na limitovaný počet vyrobených vozů a nejvyšší rychlost 300 km/h. Po zavření dveří se v pixelovém poli pod hlavními světlomety objeví místo „3-0-0“ nápis „R-S-3“. Za jízdy svítí na obou stranách jako světla pro denní svícení cílové vlajky. Dalším rozpoznávacím znakem je osvětlení LED v oblasti předních dveří při nastupování, které promítá na povrch vedle vozidla nápis „#RS performance“.

Audi RS 3 performance edition

Speciální edice dává najevo svou exkluzivitu také v interiéru. Poprvé se pro model RS 3 dodávají sériově skořepinová sedadla, která poskytují tělu vynikající boční oporu při dynamických průjezdech zatáčkami. Jejich prostřední sedací plochy mají stejně jako krajní sedadla vzadu kosočtvercové prošívání v modré kontrastní barvě. Sedadla jsou čalouněna tkaninou z mikrovlákna Dinamica, na bočních polštářích v kombinaci s perleťovou kůží Nappa. Černý „trychtýřový“ kryt pod opěrkou hlavy nese velký nápis „RS“, a umocňuje tak sportovnost speciální edice stejně jako zadní strana opěradla z matného uhlíkového kompozitu. Kromě celoplošně modrých bezpečnostních pásů je modré také kontrastní prošívání na středové loketní opěrce, loketních opěrkách ve dveřích a na volantu. To samé platí pro podlahové rohože a rohož v zavazadlovém prostoru z černého veluru, které navíc zdobí nápis RS. Rovněž modré označení polohy 12 hodin na dole zploštělém a Alcantarou obšitém věnci volantu zlepšuje orientaci při sportovní jízdě.

Speciální edice má specifické pozadí na 10,1“ dotykovém displeji se vzhledem uhlíkového kompozitu a zobrazuje charakteristické pořadí zapalování motoru 2.5 TFSI „1-2-4-5-3“. Tzv. monitor RS integruje navíc ukazatele teploty chladicí kapaliny, olejových náplní v motoru a převodovce, zrychlení a tlaku v pneumatikách. Audi virtual cockpit plus současně informuje o údajích důležitých pro sportovní jízdu, například o čase na kolo, zrychleních v g i o zrychleních v sekundách z 0 na 100 km/h, z 0 na 200 km/h, na čtvrt míle a osminu míle.

Výroba modelu RS 3 performance edition je omezena na 300 exemplářů – informuje o tom také ozdobné obložení z uhlíkového kompozitu na straně spolujezdce s nápisem „1 of 300“. Model lze objednávat za cenu od 75 000 eur ve verzi Sportback a od 77 000 eur v karosářské variantě Limuzína. První vozy speciální edice budou zákazníkům předány na začátku roku 2023.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru