usekove_mereni_rychlosti-radar-kamery

Praha pod dohledem kamer: TSK zveřejnila, kde měří rychlost a kde hlídají průjezd na červenou

Autor: Anina Russová - Zdroj: TSK Praha - Foto: Pavel Srp - 14. 9. 2024


Praha je prošpikována kamerami. Poradíme, na které si dát pozor kvůli rychlosti, ale i ty, které vám detekují průjezd na červenou. Jedna z kamer už je dokonce schopná poznat, že auto jedoucí v bus pruhu jej užívá neoprávněně, pokuty z toho ale stále nejsou.

Hlavní město Praha používá detailové kamery s technologií čtení registračních značek. „Takto získaná data jsou následně předávaná chráněnou cestou ke zpracování příslušnému útvaru Městské policie hl. m. Prahy nebo Policie České republiky. Všechna taková zařízení rovněž přispívají ke sběru dopravních informací,“ popisuje v aktuální ročence TSK Praha. Setkat se můžete buď s měřením úsekové rychlosti, měřením okamžité rychlosti nebo s kombinaci obou těchto možností.

„Zařízení pro měření úsekové rychlosti je složeno z dvojice profilů s kamerami, které zaznamenají snímek projíždějícího vozidla. Na základě identifikace vozidla dle registrační značky, geodeticky změřené délky úseku a časových údajů je pak vypočtena průměrná rychlost vozidla v měřeném úseku, která je porovnána s limitem maximální dovolené rychlosti. Systém je velmi efektivní z hlediska vynucení dodržování nejvyšší dovolené rychlosti. Od počátků nasazení tohoto systému v roce 2006 klesl v osazených lokalitách počet přestupků z rozmezí od 30 do 60 % na rozmezí cca od 1 do 5 % zaznamenaných vozidel. V souhrnu je tímto způsobem zjišťována rychlost na 58 úsecích v hl. m. Praze. Z uvedeného počtu je 10 lokalit umístěno v pražských tunelech na městském okruhu, kde významnou měrou přispívají k plynulosti a tím i bezpečnosti provozu,“ vysvětluje TSK Praha.

Naopak okamžitá rychlost vozidla je měřena vyhodnocením signálů z dvojice indukčních smyček umístěných ve vozovce. „Detailová kamera zaznamená snímek projíždějícího vozidla a identifikuje jeho registrační značku. V Praze byl tento systém instalován a odzkoušen poprvé v roce 2010 v Praze 6 v blízkosti tramvajové zastávky Ořechovka ve směru do centra města. K 31. 12. 2023 byla zařízení s touto technologií instalována na 38 lokalitách,“ uvádí TSK Praha.

Jak již bylo zmíněno, v některých lokalitách lze oba systémy kombinovat. Měření okamžité rychlosti může být navíc spojeno i s technologií detekce jízdy na červenou.

Červenou pohlídají, bus pruhy moc ne

Jízda na červenou je velmi přísně hodnocený přestupek. Pokuta se při řešení na místě pohybuje v rozmezí 4500 Kč až 5500 Kč, ve správním řízení dokonce mezi 7000 Kč a 25 000 Kč, a navíc je řidiči přičteno šest trestných bodů. V Praze tento přestupek kontrolují jak policisté a strážníci, tak také kamerový systém.

K poslednímu dni roku 2023 (ročenka TSK je za loňský rok) bylo v Praze takových kamer 19 na celkem 18 křižovatkách. „Celkem může být takto detekováno až 44 jízdních směrů. Systém je složen z dvojice kamer (přehledové a detailové), které zaznamenávají aktuální stav na světelné signalizaci a detekují okamžik průjezdu vozidla stop čárou v době, kdy má signalizaci červený signál,“ popisuje TSK Praha. V ulici Čs. armády, u křižovatky s ulicí Národní obrany, je od roku 2012 instalováno zařízení, které zaznamenává přestupky řidičů, kteří nedají přednost chodcům na přechodu, jenž není řízen semafory. Tento systém však pokuty nerozdává.

A pokuty nerozdává ani kamerový systém na Evropské ulici, konkrétně v jízdním pruhu vyhrazeném pro autobusy a taxíky. „Základním principem je detekce neoprávněných vozidel alespoň ve dvou sledovaných detekčních místech vyhrazeného jízdního pruhu. Instalovaný systém obsahuje rozpoznávání vozidel BUS a SW umožňuje filtrovat vozidla podle registrační značky z aktualizované databáze TAXI vozů z MD. V rámci pilotu se ověří možnost využití automatické denní detekce nápisů „TAXI“. Systém byl rozšířen o detekci výstražných světel včetně barevné kamery a SW, který umožní detekci majáků,“ vysvětluje v ročence TSK Praha.

Nutno dodat, že o pilotní projekt už jde řadu měsíců. Aby kamera byla schopna rovnou neoprávněně jedoucí vozidla v bus pruhu pokutovat nebo hlásit, muselo by město uzavřít s policií smlouvu. „Vzhledem k velkému množství agendy přestupků, které přes policii jdou, složitosti, a i vzhledem k finančním nákladům spojeným s IT propojením do systémů policie, to z jejich strany do plánu zařazeno bylo, ale nebyl úplně jasně řečen časový předpoklad zavedení vymáhání přestupků,“ popsala naší redakci zhruba před rokem tisková mluvčí TSK Praha Barbora Lišková.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

1 názor na “Praha pod dohledem kamer: TSK zveřejnila, kde měří rychlost a kde hlídají průjezd na červenou”

  1. Mozna by misto blbejch kamerek mohli opravit diry, propadly kanaly a vlny na asfaltu. Je uplne uzasny prejed barandak a pak se bat ze v 80 vzlitnu do oblak….

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru