I tak jednoduchá věc, jako je dát znamení o změně směru jízdy, prošla za posledních sto let zajímavým vývojem. Na exponátech ze ŠKODA MUZEA v Mladé Boleslavi si můžeme ukázat, co všechno bylo mezi mechanickou šipkou a moderním směrovým světlem.
1929: LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110
Úplně první auta se ještě obešla bez směrových světel. Pokud to bylo potřeba, stačilo vystrčit ruku z auta a mávat. Za vynálezce směrovek v českých zemích je považován Jan Hanuš z Olomouce, který si nejprve v roce 1922 nechal patentovat šipku s koženými řemínky určenou pro jízdní kolo. Vůz LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110 už v roce 1929 používal jednu šipku na elektromagnetický pohon. Řídila se otočným ovladačem na palubní desce.
1937: ŠKODA POPULAR MONTE CARLO
Jednu šipku nahradil o pár let později systém dvou výklopných směrovek na každé straně vozu, které se ovládaly pomocí elektromagnetů. U starších vozů LAURIN & KLEMENT šlo o dodatečně montovanou příplatkovou výbavu. Používání směrových světel začalo být v českých zemích povinné až od roku 1939.
1964: ŠKODA OCTAVIA COMBI, typ 993 C
Následovala elektrická odbočovací světla s oranžovým krycím sklem. Nejprve bývala umístěna samostatně, oddělená od hlavních světel. Přepínač byl umístěn u volantu na levé páčce.
1966: ŠKODA 1000 MB
U modelu 1000 MB zůstala vpředu samostatná směrová světla, vzadu už se stala součástí hlavního světlometu. Ovládala se typickou páčkou ve tvaru praporku. Stlačením stejné páčky se „troubilo“, nebo-li aktivovala zvuková výstraha.
1988: ŠKODA 125 L
Vozy řady 105/120 byly prvními vozy ŠKODA, u kterých se směrovky přesunuly přímo vedle hlavních předních světlometů, ale ještě nebyly jejich součástí. Také se objevila malá oranžová směrová světla zboku na předních blatnících.
1989: ŠKODA FAVORIT 136 L
U modelu FAVORIT byly směrovky poprvé integrovány přímo do předních světlometů, pod jedno krycí sklo.
2009: ŠKODA YETI
Malé oranžové směrovky na předním blatníku vydržely jen pár let, přesunuly se totiž do bočních zrcátek. Ovládací páčka sice ztratila funkci zvukového výstražného znamení, ale získala jiné, především tempomat.
2017: ŠKODA KODIAQ
Dnešní směrovky u vozů, jako je ŠKODA KODIAQ, jsou vpředu i vzadu plně integrovány do hlavních světel. U těch nejmodernějších, tzv. FULL LED světlometů, je potkávací a dálkové světlo včetně směrovek kompletně složené z LED diod.
2019: ŠKODA SCALA
SCALA má jako první model značky ŠKODA na přání dodávaná dynamická zadní směrová světla. Směrová světla tvoří jednotlivé LED diody. Po aktivaci směrového světla se jednotlivé diody rozsvěcí po sobě směrem od vnitřní strany po vnější. Dynamická směrová světla jsou velmi dobře viditelná i při špatném počasí, což výrazně přispívá k větší bezpečnosti v silničním provozu.
ŠKODA SCALA má jako první model značky ŠKODA na přání dodávaná dynamická zadní směrová světla.
Směrová světla tvoří jednotlivé LED diody. Po aktivaci směrového světla se jednotlivé diody rozsvěcí po sobě směrem od vnitřní strany po vnější. Dynamická směrová světla jsou velmi dobře viditelná i při špatném počasí, což výrazně přispívá k větší bezpečnosti v silničním provozu.