Porsche_911_Carrera_Speedster-02
Porsche Type 911 Carrera 3,2 Speedster - Turbo look (1989) | Foto: Porsche

Obdivujete legendární vozy z minulého století? Pak vám určitě něco říká Porsche 911 Carrera Speedster, který byl nástupcem úspěšného Porsche 356 Speedster. Přitahoval spoustu pozornosti a v mnoha ohledech byl opravdu neobyčejný.

Porsche se začalo zaměřovat na neobvyklá auta

Psala se 80. léta minulého století a hitem byly modely jako Ferrari 288 GTO či Aston Martin Vantage. I Porcshe cítilo, že je na čase vydat se sportovní cestou, a zahájilo vývoj sportovního Porsche 959. Zpočátku se však moc nedařilo, vývoj stál obrovské množství peněz a tržby nezvládaly náklady pokrýt. Na druhou stranu Porsche všechny plánované kusy prodalo.

Přečtěte si také:  SEAT Tango byl snový koncept roadsteru, jehož jsme se bohužel nikdy nedočkali

Současně s tím Porsche uvedlo na trh model 930 SE. Byl extrémně drahý, přesto populární. Byl důkazem, že trh je připraven na nezvyklá auta. A přesně to byl impuls pro vznik nového Porsche 911 Carrera Speedster.

2021-fotogalerie-7_Castles_Trial-foto-Ondrej_Kroutil-21
7 Castles Trial (2021) – kompletní galerie zde. | Foto: Ondřej Kroutil (Classic Rallye)

Plánovaný konec 911

Málokdo tuší, že Porsche plánovalo v polovině 80. let model 911 kvůli zastaralé koncepci s motorem za zadní nápravou a pohonem zadních kol přestat vyrábět. I přes zastarávající koncepci ale bylo velmi populární. Bohatí zákazníci navíc měli zájem o auta vyráběná v omezených sériích, tak proč nespojit tyto dvě věci dohromady a nevytvořit speciální edici 911? Podařilo se a auto mělo obrovský úspěch.

Nejdříve vznikly dva prototypy Porsche 911 Speedster

V roce 1986 vznikly rovnou dva prototypy Porsche 911 Speedster. První z nich, který byl dokončen dříve, vycházel z klasického kabrioletu 911. Nesl si karoserii verze Turbo bez střechy, měl malé odnímatelné čelní okno, nebo plnohodnotný hardtop s klasickým čelním sklem. Druhý prototyp měl běžnou karoserii a unikátně řešený přístup dovnitř.

Přečtěte si také:  Muzeum Svět škodovek je těsně před otevřením. Podívejte se, co vás bude čekat

Oba prototypy nabízely dvě místa pro pasažéry a manažery automobilky čekalo nesnadné rozhodnutí: Jaký z nich představit na autosalonu ve Frankfurtu v září 1987? Nakonec bylo zvoleno Porsche 911 Speedster v perleťově bílé barvě. Mělo velký kryt ze skelných vláken, který z něj dělal jednomístný sportovní vůz. Tento kryt se připevňoval k zadní části interiéru, a pokud jste chtěli nasednout do kokpitu, museli jste ho zvedat ručně.

 

Karoserii a techniku koncept sdílel s klasickým Porsche 911 Carrera, jen dostal nová aerodynamická zrcátka. Poháněl ho šestiválcový boxer s výkonem až 231 koní a zdvihovým objemem 3,2 litru.

Přečtěte si také:  Škoda pokračuje v odhalování 4. generace modelu Fabia. Skica ukazuje výrazný posun v designu

Zájem byl obrovský již od prvního dne

Jakkoliv byl koncept netradiční, mezi lidmi se uchytil. Reakce byly mimořádně pozitivní a zákazníci hned od prvního dne začali skládat zálohy.

Produkční verze Porsche 911 Speedster byla představena na autosalonu ve Frankfurtu o rok později. Byla trochu upravena. Odstraněn byl onen velký kryt vrchní části karoserie, nahradil ho kryt jednodušší umístěný za předními sedadly. Speedster dostal konvenční, nižší a více skloněné čelní sklo. Disponoval nižší stahovací střechou, speciálními bočními okny a neměl zadní sedadla.

Přečtěte si také:  Škodovka závodila v 60. letech s čistokrevnou formulí. Používala techniku ze Škody 1000 MB

Sériová výroba Porsche 911 Speedster probíhala až do června 1989. Vyrobilo se ho celkem 2104 kusů, drtivá většina z nich (1933) měla široké blatníky, zbytek úzkou karoserii. Tím ale jeho příběh neskončil, protože v roce 1992 se začal vyrábět jeho nástupce, tentokrát založený na generaci 964.

Přidat komentář