Škoda Superb Combi čtvrté generace | první jízda | 2024

Poprvé za volantem nové Škody Superb Combi. Vyzkoušeli jsme nejsilnější naftovou čtyřkolku

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp, Škoda - 13. 3. 2024


Škoda loni na podzim představila novou generaci své vlajkové lodi. Superb opět o něco povyrostl a přišel se zcela novým vzhledem. My jsme se teď s ním poprvé svezli. Usedli jsme za volant kombíkové verze, která se ve slovenské továrně vyrábí už od zimy.


Navigace:


Větší a aerodynamičtější

Jak se dá očekávat, nová, již čtvrtá (novodobá) generace Škody Superb opět povyrostla, ale současně s tím má lepší aerodynamiku než předchozí třetí generace. Designově je teď vlajková loď české značky o něco více při zemi, přišla o tu typickou přední kapotu, která se zavírá až do blatníků, ale i o ty ostře řezané tvary. Teď vypadá zvenku decentněji, nenápadněji a nakonec vlastně i trochu obyčejněji.

Novinka je delší a vyšší, ale zároveň o něco užší. V interiéru je podle automobilky ještě více místa než kdykoliv předtím, čemuž se rozhodně dá věřit. Na předních i zadních sedadlech nebude mít průměrně vzrostlý Evropan rozhodně žádný problém s nedostatkem místa. A to v žádném směru. Velká rezerva bude s místem pro nohy, hlavu, ramena, ale i lokty (přestože je auto užší) vpředu a i vzadu, kde Superb vynikal už od první generace.

Škoda Superb Combi čtvrté generace | první jízda | 2024

Rozměry čtvrté generace Škody Superb Combi ve srovnání s třetí generací:

Délka:4 902 (+40) mm
Šířka:1 849 (-15) mm
Výška:1 482 (+5) mm
Rozvor:2 837 mm
Efektivní prostor pro hlavu na předních sedadlech:1 049 (+7) mm
Efektivní prostor pro hlavu na zadních sedadlech:1 008 (+8) mm
Objem zavazadlového prostoru:690 (+30) litrů

Automobilka připravila pro čtvrtou generaci Superbu šest metalických a dvě nemetalické barvy karoserie, přičemž šest z těchto barev je úplně nových: nemetalická barva bílá Purity a metalické odstíny stříbrná Pebble, černá Ebony, modrá Cobalt, červená Carmine a žlutá Ice Tea, původní jsou pouze Modrá Energy a metalická šedá Graphite.

Novinkou jsou také disky kol. V základní výbavě bude auto obouvat 17″ kola, v nejvyšších výbavách nebo za příplatek je možné obouvat 19″. Designů je v nabídce celkem osm, přičemž některé z nich mají i aerodynamické kryty, které snižují odpor vzduchu a tedy spotřebu paliva a emise CO2.

Škoda Superb Combi čtvrté generace | 2024

Aerodynamika byla ostatně velkou kapitolou při vývoji čtvrté generace, která vznikala společně s kombíkem Volkswagen Passat. Čtvrtá generace Superbu Combi má oproti té předchozí aerodynamiku lepší o 15 %. Toho bylo docíleno úpravou zkosení čelního skla, upravenou linií střechy, prodloužením střešního spoileru, který navíc dostal boční deflektory, odtrhovými hranami na zadních světlometech a zadním nárazníku, ale také speciálním tvarováním krytů vnějších zpětných zrcátek. Úpravy se dotkly i předního nárazníku, jenž má speciální vzduchové kanály optimalizované přívody vzduchu. Na podvozku jsou nyní i díly zlepšující proudění vzduchu pod vozem, jde o deflektory před předními koly a specificky tvarované kryty podvozku.

Nejsou to však pouze pasivní prvky aerodynamiky, ale nový Superb má i prvky aktivní aerodynamiky, které reagují podle potřeby. Jde zejména o elektricky ovládanou aktivní žaluzii za přívodem vzduchu v předním nárazníku, která reguluje proudění podle potřeby chlazení motoru. Jakmile je motor studený, je žaluzie zavřená, po ohřátí se otevírá a pak se otevírá a zavírá podle potřeby. Dalším aktivním a automaticky řízeným prvkem je systém chlazení předních brzd. Ten využívá proudění vzduchu od ventilátoru chladiče.

Luxusnější kabina

Zatímco spousta automobilek přechází u nových generací svých modelů na „digitálnější“ kabinu s dotekovým ovládáním, v tomto případě to tak naštěstí nebylo. Škoda Superb si zachovává povedenou kombinaci dotekového ovládání i fyzických ovladačů, přičemž největší novinkou jsou tzv. Smart Dials ovladače. Ty má nejen Superb, ale i nový Kodiaq.

Jde o trojici „klasických“ otočných ovladačů v místě, kde měla předchozí generace ovládání topení a klimatizace. Ty fungují stejně, primárně ovládají teplotu v kabině pro řidiče (levý ovladač), pro spolujezdce (pravý ovladače) a intenzitu foukání (prostřední ovladače). Jsou však digitální a umějí ovládat více funkcí, přičemž to, co konkrétně ovládají, se zobrazuje na displeji v jejich středu. Ovládání jiné funkce se provede jednoduše stisknutím ovladače.

U těch krajních půjde o aktivaci/deaktivaci vyhřívání sedadel a odvětrávání sedadel (pokud jimi bude auto vybaveno). U prostředního ovladače je toho mnohem více. Tím půjde ovládat hlasitost infotainmentu, intenzita ventilace, směr proudění vzduchu, inteligentní klimatizaci, jízdní režimy nebo zvětšení či oddálení navigační mapy. Konfigurace středového multifunkčního ovladače se provádí jeho dlouhým stisknutím.

Je zase o něco chytřejší

Dnešnímu světu dominuje umělá inteligence a nejinak je tomu i u nového Superbu. Pasažérům je k dispozici digitální asistentka Laura – ta v češtině mluví ženským hlasem, ale v některých jiných jazycích naopak mužským – která má v sobě integrovaný software chatGPT. Ptát se jí tak můžeme na cokoliv, jenže ona zatím na cokoliv ještě odpovědět neumí. Škodovka ale slibuje, že se bude zlepšovat a brzy bude schopná odpovídat na čím dál víc dotazů.

Škoda Superb Combi čtvrté generace | 2024

Dokáže však ušetřit čas i námahu při ovládání auta. Takřka bez omezení umí ovládat infotainment, navigaci a klimatizaci vozu včetně aktivace/deaktivace vyhřívání nebo odvětrávání sedadel.

Superb dostává i nové aplikace jako například Pay to Fuel nebo Pay to Park. V případě té první je možné na vybraných čerpacích stanicích za natankované palivo zaplatit přímo přes infotainment vozu. Bohužel to zatím nejde všude, například v České republice. Tato funkce je v současné době k dispozici v Rakousku, Belgii, Dánsku, Německu, Lucembursku a Švýcarsku. V případě té druhé umí aplikace MyŠkoda na chytrém telefonu nebo (pokud je k dispozici příslušná aplikace infotainmentu) lze na displeji vozidla zobrazovat volná parkovací místa v okolí. Pokud si řidič nějaké parkovací místo vybere, umí jej aplikace k parkovacímu místu navést a umožní mu provést platbu přímo z auta. Služba Pay to Park je v současné době dostupná v Rakousku, Belgii, Dánsku, Estonsku, Finsku, Francii, Německu, Maďarsku, Itálii, Norsku, Slovinsku, Španělsku, Švédsku a Švýcarsku, v České republice opět zatím nefunguje.

LEDky vždy a k tomu ještě lepší přední Matrix-LED světlomety

Novinka zapracovala na světelné technice. Nabízí dva druhy předních i zadních světlometů, které ovšem vždy budou plně LEDkové. Základní přední světlomety budou umět automatické dálkové světlomety, zatímco ty příplatkové budou LED Matrix. U zadních světlometů budou příplatkové zadní svítilny (vždy společně s předními matrixy) graficky propracovanější a budou v rámci běžného osvětlení svítit v celé své šíři, zatímco základní světlomety budou svítit pouze v krajních segmentech v blatnících, vnitřní část ve víku kufru svítit nebude.

Škoda Superb Combi čtvrté generace - TOP LED zadní světlomety | 2024

LED Matrix přední světlomety byly už u předchozí generace po faceliftu, ale ty nové jsou ještě lepší. V každém světlometu jsou vedle sebe umístěny dva moduly, jeden Bi-LED modul pro potkávací a dálková světla a vnitřní modul Matrix s 36 jednotlivými světelnými segmenty.

Mimochodem, nový Superb už nemá přední mlhové světlomety. Jejich funkce převzaly hlavní světlomety, v těch se teď nachází přisvěcování do zatáček, ale také „funkce světla do špatného počasí“, která upraví kužel světla.

Nafta, benzin, mild-hybrid a plug-in hybrid

Zejména české zákazníky jistě potěší, že i novinka nabídne benzinové (2x) i naftové motorizace (2x) bez jakékoliv elektrifikace. Neznamená to však, že by elektrifikace v nabídce nebyla, protože základní benzinová motorizace je mild-hybridní, případně je v nabídce i plug-in hybrid s výrazně větší baterií než v minulosti, s možností rychlodobíjení 50 kW a homologovaným dojezdem přes sto kilometrů.

Všechny pohonné jednotky jsou nyní výhradně s převodovkou DSG, manuál už nový Superb nenabízí. Standardně pohání přední kola, pro nejvýkonnější naftovou i benzinovou motorizaci bude v nabídce naopak pouze pohon všech čtyř kol. Ten rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu i mezi jednotlivá kola. Až 100 % hnacího momentu může směřovat na zadní nápravu a až 85 % na jedno kolo.

MotoryVýkonTočivý momentPřevodovkaPohon
Plug-in hybrid    
1.5 TSI iV150 kW/204 koní350 NmDSG 6°Pohon předních kol
Mild hybrid    
1.5 TSI mHEV110 kW/150 koní250 NmDSG 7°Pohon předních kol
Benzinové motory    
2.0 TSI150 kW/204 koní320 NmDSG 7°Pohon předních kol
2.0 TSI195 kW/265 koní400 NmDSG 7°4×4
Naftové motory    
2.0 TDI110 kW/150 koní360 NmDSG 7°Pohon předních kol
2.0 TDI142 kW/193 koní400 NmDSG 7°4×4

A jak Škoda Superb Combi čtvrté generace jezdí? To si můžete přečíst na další stránce.

Štítky: , , , , ,

6 názorů na “Poprvé za volantem nové Škody Superb Combi. Vyzkoušeli jsme nejsilnější naftovou čtyřkolku”

    1. Máte pravdu, že dle fotek ty budíky vypadají strašně, tedy ani na tak ty samotné přístroje, virtuální kokpit mám i nyní u současného Superbu a je to zcela v pohodě, ale je to takové přirozené, zapuštěné a když to nevíte, tak vám to ani nedojde, že je to digitální. A můžete si tam volit údaje, které jsou pro vás důležitejší a které chcete. Tedy například do vnitřku otáčkoměru si dáte třeba spotřebu nebo rozhlasouvou stanici, kterou máte navolenou, atd. Ale to, že to v podstět již nevypadá jako zapuštěná přístrojovak, ale jako tablet je oprvadu hodně divné nebo spíše hnusné.

    2. Souhlasíme. Na fotkách je to divné a naživo také, navíc působí menší než jsou. U předchozí generace to vypadalo lépe.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru