2024 - facelift - Škoda Octavia Sportline

Škoda Octavia se představuje po modernizaci. Dostala jemné úpravy designu i nové bezpečnostní a asistenční systémy

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 14. 2. 2024


Škoda modernizuje liftback a kombi svého ikonického modelu Octavia. S více než 7 miliony prodanými vozy se jedná s jasným odstupem o nejprodávanější model značky Škoda. Jeho čtvrtá moderní generace nyní dostala osvěžený vzhled, který zahrnuje přepracovanou masku chladiče a Matrix-LED přední světlomety druhé generace. Zákazníci mají k dispozici ještě bohatší standardní výbavu, jako je 10″ virtuální kokpit mini nebo dvouzónová automatická klimatizace Climatronic. Kromě toho se zvýšil podíl udržitelných materiálů v interiéru. Další bezpečnostní a asistenční systémy zvyšují aktivní a pasivní bezpečnost.

„Naši zákazníci od modelu Octavia právem očekávají mnoho a tato modernizace posouvá náš nejprodávanější model na vyšší úroveň. Díky inovacím, jako je zcela přepracovaný infotainment systém, nové bezpečnostní systémy, větší využití udržitelných materiálů a výkonnější přední světlomety, ještě lépe vyhoví našim zákazníkům. Jsem přesvědčen, že naše nejnovější Octavia překvapí a potěší všechny cestující a potvrdí svou roli našeho nejoblíbenějšího vozu,“ říká Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

„Octavia je pilířem značky Škoda. Celkem bylo prodáno více než 7,15 milionů vozů ve čtyřech novodobých generacích a modernizovaná Octavia bude v této úspěšné historii pokračovat. Díky vylepšené přední části vozu, novým asistenčním systémům a modernímu infotainmentu, poprvé včetně 13″ centrálního displeje, si náš modernizovaný nejprodávanější vůz udrží pozici jednoho z nejúspěšnějších modelů v Evropě. Jsem přesvědčen, že bude i nadále ohromovat naše zákazníky svou všestranností, atraktivním designem a vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty,“ doplňuje Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast prodeje a marketingu.

Nový impuls pro ikonický model značky Škoda

Čtvrtá novodobá generace modelu Octavia vstupuje do své další výrobní fáze s novým impulsem. Součástí modernizace je inovovaný vzhled s novým předním a zadním nárazníkem a přepracovanou maskou chladiče. Novinkou jsou také Matrix-LED přední světlomety druhé generace, nová Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru a několik nových designů kol z lehké slitiny. Nová nabídková struktura zahrnuje výbavové stupně Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS společně s devíti různými variantami interiérů.

Kromě nových a udržitelných materiálů použitých na sedadlech, palubní desce a výplních dveří je nyní standardem 10″ virtuální kokpit mini. Známý 10″ virtuální kokpit s více funkcemi, představený při uvedení čtvrté generace modelu Octavia na trh, zůstává v nabídce i nadále. Poprvé je u modelu Octavia na přání k dispozici infotainment s 13″ displejem. Do hlasové asistentky Laury bude standardně integrován chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci. Integrace ChatGPT do hlasové asistentky Laury přináší řadu nových možností, které dalece přesahují dosavadní úroveň hlasových povelů. Premiéru ve voze Octavia mají také novinky v podobě uloženého parkovacího manévru a parkování na dálku. Nabídku motorů tvoří dva benzinové motory 1,5 TSI, na přání dostupné s mild‑hybridní technologií, dva benzinové motory 2,0 TSI se zvýšeným výkonem a dva naftové motory, celkově s výkony od 85 kW/115 koní do 195 kW/265 koní.

2024 - facelift - Škoda Octavia - infografika

Kromě toho Škoda dále rozšířila své rozsáhlé portfolio prvků aktivní a pasivní bezpečnosti. Nové rozpoznání únavy a pozornosti řidiče nyní využívá širokou škálu informací a parametrů k vyhodnocení chování řidiče. Modernizovaná Octavia také nabízí až 10 airbagů.

Nejprodávanější vůz značky Škoda a jeho úspěšný příběh

Novodobá Škoda Octavia je od zahájení výroby před 27 lety v roce 1996 základním modelem české automobilky a oblíbeným vozem širokého spektra zákazníků. Její čtyři dosavadní moderní generace si díky své prostornosti, nejmodernějším technologiím, vynikající úrovni bezpečnosti a skvělému poměru ceny a užitné hodnoty získaly na více než 60 trzích přes sedm milionů zákazníků. Octavia je vysoce ceněna i mezinárodními automobilovými médii. Čtvrtá generace se například stala finalistou ankety Evropské auto roku 2021 a ve stejném roce vyhrála titul Auto roku ve Švýcarsku.

Exteriér: Jemné úpravy karoserie a vylepšený vzhled předních světlometů

Nový přední a zadní nárazník s přepracovanou maskou chladiče dodávají modernizovanému modelu Octavia svěží vzhled. Vyspělé Matrix-LED přední světlomety druhé generace s 36 individuálními světelnými segmenty zajišťují ještě lepší osvětlení silnice před vozem, než tomu bylo u první generace a zároveň účinně chrání řidiče protijedoucích vozidel před oslněním.

„Ve společnosti Škoda Auto neustále zavádíme vylepšení, která přinášejí přidanou hodnotu a užitek našim zákazníkům. Příkladem jsou naše Matrix-LED přední světlomety druhé generace se zvýšeným světelným výkonem. Díky pokročilé moderní technologii zajišťují rovněž ještě lepší selektivní stínění protijedoucích vozidel, osob a objektů tak, aby nebyly oslněny. Velmi tak přispívají ke zvýšení aktivní bezpečnosti. Octavia je také poprvé k dispozici s uživatelsky ještě přívětivějším infotainmentem s 13″ displejem,“ upozorňuje Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje.

Nový přední a zadní nárazník a o něco delší karoserie

Logo Škoda a nápisy na pátých dveřích nového modelu Octavia odpovídají nové firemní identitě značky Škoda. Verze liftback a kombi jsou k dispozici ve výbavových stupních Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS. Nejprodávanější model značky Škoda má nyní nový přední a zadní nárazník, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm. Nový design má spodní otvor pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku, vzduchové kanály a přechody do podběhů předních kol na předním nárazníku, které vozu propůjčují dynamičtější vzhled. Designéři navíc upravili boční strany masky chladiče tak, aby odpovídaly výšce nových světlometů.

Vylepšené a progresivnější přední světlomety a zadní světla pro lepší viditelnost a bezpečnost

Základní přední světlomety nyní standardně využívají LED technologii na všechny funkce. Matrix-LED přední světlomety druhé generace jsou k dispozici na přání pro výbavové stupně Selection a Sportline. U modelu Octavia RS jsou Matrix-LED přední světlomety součástí standardní výbavy. Vytvářejí nový světelný podpis a obsahují dva LED moduly, jejichž vzhled je umocněn novým modře zbarveným detailem, který zdůrazňuje kontury světlometů a vypadá jako barevné křišťálové sklo. Vnější Bi-LED modul slouží pro potkávací a dálková světla. Vnitřní Matrix modul má 36 jednotlivých světelných segmentů ve dvou řadách, což je o 12 více než u současného modelu. Prostor před vozem je díky tomu lépe osvětlen a řidiči protijedoucích vozidel jsou při zapnutých dálkových světlech ještě lépe chráněni před oslněním. Mlhová světla byla nahrazena funkcí světla do špatného počasí, která optimálně přizpůsobuje světelný výkon aktuálním světelným podmínkám. LED zadní světla, která jsou součástí standardní výbavy, jsou k dispozici ve dvou verzích. Základní varianta se bude dodávat s výbavovými stupni Essence a Selection. Top LED zadní světla mají navíc animovanou funkci Coming/Leaving Home a animované ukazatele směru, které spolu s horním segmentem zadních světel ve tvaru písmene C zasahují do pátých dveří.

Exkluzivní barvy karoserie a nová kola

Novinkou v nabídce kol, která jsou standardně vyrobena z lehké slitiny, s výjimkou kol základního výbavového stupně Essence, jsou aerodynamická 16″ stříbrná kola Matar, která jsou součástí standardní výbavy výbavového stupně Selection. Pro model Octavia Sportline jsou k dispozici nová černá, lesklá 17″ aerodynamická kola Slagard. Dalšími novými koly jsou 18″ kola Lerna pro výbavový stupeň Exclusive Selection a 19″ kola Elias verze RS v leskle stříbrném nebo antracitovém provedení s černými aerodynamickými kryty. Nabídka barev karoserie modelu Octavia zahrnuje tři základní nemetalické odstíny a sedm metalických barev. Zelená Mamba je exkluzivně k dispozici pro modely Octavia Sportline a Octavia RS. Tuto nabídku rozšiřuje několik desítek dalších odstínů z nabídky prémiového lakování.

Interiér: Vylepšená výbava infotainmentu a další udržitelné materiály

Modernizovaná Octavia nabízí devět variant interiéru, které se vyznačují vyšším podílem využití udržitelných materiálů. Poprvé je Octavia k dispozici s 13″ centrálním displejem infotainmentu. USB-C konektory mají nově výkon 45 wattů a nabízí tak třikrát větší nabíjecí výkon než dříve. Vylepšený bezklíčový systém KESSY umožňuje ještě pohodlnější odemykání a zamykání vozu. Do hlasové asistentky Laury bude později standardně integrován chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci.

2024 - facelift - Škoda Octavia - interier -infografika

„S modernizovaným modelem Octavia pokračujeme v úsilí o ještě větší udržitelnost našeho nejprodávanějšího vozu. To se odráží v použití recyklovaných látek a ekologicky zpracované kůže, které budou nyní poprvé k dispozici v našem nejoblíbenějším modelu. Naše tradiční Simply Clever prvky, škrabka na led a deštník, jsou nově vyrobeny z recyklovaných materiálů,“ říká Karsten Schnake, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Nákupu.

Integrace ChatGPT, nové displeje a bohatší výbava

Modernizovaná Octavia má ještě bohatší standardní výbavu, včetně volně stojícího centrálního 10″ infotainmentu a 10″ virtuálního kokpitu mini. Poprvé v této modelové řadě je na přání k dispozici také infotainment s 13″ displejem. Do hlasové asistentky Laury bude standardně integrován chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci. Integrace ChatGPT do hlasové asistentky Laury přináší řadu nových možností, které dalece přesahují dosavadní úroveň hlasových povelů.

Dvouzónová automatická klimatizace Climatronic je nyní součástí standardní výbavy všech modelů. Od výbavového stupně Selection je v interiéru k dispozici 15wattové bezdrátové rychlonabíjení chytrých telefonů s aktivním chlazením. USB-C konektory mají nyní výkon 45 wattů a nabízí tak třikrát vyšší nabíjecí výkon než dříve. Poprvé se ve voze Octavia objevuje nová funkce bezklíčového systému KESSY, která automaticky odemkne nebo zamkne vozidlo, jakmile řidič s klíčem v ruce vstoupí nebo opustí prostor do vzdálenosti 1,5 metru od vozu.

Nové čalounění a dekorační lišty

Interiér modernizovaného modelu Škoda Octavia je vybaven novým čalouněním, dekoračními lištami a výplněmi dveří. Nabídková struktura zahrnuje výbavové stupně Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS a devět variant interiéru. V některých z nich jsou použity udržitelné materiály. Příkladem jsou recyklované látky v interiérech Lodge a Sportline nebo udržitelně zpracovaná kůže v interiéru Suite. Perforovaná kůže interiéru Suite je k dispozici v černé nebo hnědé barvě, což je pro model Octavia vůbec poprvé. K jejímu vyčinění se používají udržitelné materiály, včetně slupek z kávových zrn, které nahrazují tradiční chemikálie. Top ergonomická přední sedadla tohoto interiéru mají navíc certifikaci AGR (Kampaň pro zdravá záda) a ventilační a masážní funkci. Další premiérou pro model Octavia jsou v interiéru a na volantu použité ozdobné lišty v jedinečném odstínu Dark Chrome. Volant má nové logo Škoda.

Přehled interiérů

Výbavový stupeňNázev interiéruPotah sedadel
EssenceStudioČerná látka
SelectionLoftČerná látka
Top SelectionLodgeRecyklovaná látka/umělá kůže
LoungeČerná Suedia/umělá kůže
Exclusive SelectionSuiteTop ergonomická sedadla s certifikací AGR
Černá perforovaná kůže/umělá kůže
Suite CognacTop ergonomická sedadla s certifikací AGR
Hnědá perforovaná kůže/umělá kůže
SportlineSportlineSportovní sedadla, recyklovaná šedá látka/umělá kůže
RSRSČerná látka
RS SuiteUmělá kůže/černá Suedia

Nové Simply Clever prvky

Modernizovaná Octavia přináší také nové Simply Clever prvky. Na přání může být Octavia Combi vybavena automatickým odjištěním roletového krytu, který usnadňuje přístup do zavazadlového prostoru. Svou premiéru má také speciální odkládací schránka na středovém tunelu, kam si mohou cestující na zadních sedadlech odložit tašku, kelímek nebo lahev. Multifunkční kapsa v zavazadlovém prostoru má nyní dva variabilní háčky. Držák tabletu na zadní straně předních sedadel je nyní k dispozici také pro sportovní sedadla. Škrabka na led ve víku palivové nádrže nebo deštník v odkládací přihrádce předních dveřích jsou nyní vyrobeny z udržitelných materiálů.

Pohonné jednotky: Čtyři benzinové a dva naftové motory a mild-hybridní varianty

Škoda Octavia je k dispozici s řadou vyspělých čtyřválcových motorů – čtyřmi benzinovými a dvěma naftovými motory s výkony od 85 kW/115 koní až po 195 kW/265 koní u modelu Octavia RS. Motor 2,0 TSI o výkonu 150 kW/204 koní bude uveden na trh později a bude standardně dodáván s pohonem všech kol.

Mild-hybridní verze pro ještě vyšší účinnost

Nabídka pohonných jednotek modernizovaného modelu Octavia začíná benzinovým motorem 1,5 TSI s výkonem 85 kW/115 koní a naftovým motorem 2,0 TDI s výkonem 85 kW/115 koní. Oba motory se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou. Základní benzinový motor je stejně jako verze 1,5 TSI s výkonem 110 kW/150 koní k dispozici s mild-hybridní technologií ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Mild-hybridní technologie využívá k ukládání energie do 48V lithium-iontové baterie kapalinou chlazený 48V startér-generátor poháněný řemenem. Tato energie získaná při rekuperaci může pomoci spalovacímu motoru elektrickým boostem nebo umožnit modelu Octavia plachtit se zcela vypnutým motorem. Oba motory 1,5 TSI jsou vybaveny systémem automatického odpojování válců ACT+, který při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a tím dále snižuje spotřebu. Turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek má vynikající tepelnou účinnost.

Až o 15 kW/20 koní vyšší výkon u motorů 2,0 TSI

U obou motorů 2,0 TSI dosahuje tlak vstřikování paliva 350 barů a disponují proměnným zdvihem ventilů. Ke zvýšení výkonu přispívá vylepšené sání vzduchu a optimalizace tření. Varianta o výkonu 150 kW/204 koní se standardním pohonem všech kol pracuje v Budackově cyklu se zvýšeným kompresním poměrem 12,2:1 a je o 10 kW/14 koní výkonnější než její předchůdce. Vrcholný benzinový motor modelu Octavia RS má nově výkon 195 kW/265 koní, tedy o 15 kW/20 koní více než dříve.

Naftové motory s úpravou výfukových plynů pomocí procesu Twin Dosing

U obou motorů 2,0 TDI kliková hřídel s ocelovými písty účinně snižuje tepelné ztráty a zároveň zvyšuje rychlost spalování. Vstřikovací tlak činí 2 200 barů, turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek, která zajišťuje optimální plnicí tlak v širokém spektru otáček a díky tomu má motor plynulejší charakteristiku výkonové křivky. Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů umístěnému v blízkosti motoru vypouští oba motory méně oxidů dusíku (NOx). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.

Přehled motorů

Benzinové motory
   
VýkonTočivý moment
PohonPřevodovka
1,5 TSI 85 kW/115 koní220 NmPohon předních kol6stupňová manuální
1,5 TSI 85 kW/115 koní mHEV220 NmPohon předních kol7stupňová automatická
1,5 TSI 110 kW/150 koní250 NmPohon předních kol6stupňová manuální
1,5 TSI 110 kW/150 koní mHEV250 NmPohon předních kol7stupňová automatická
2,0 TSI 150 kW/204 koní (2025)320 NmPohon všech kol7stupňová automatická
2,0 TSI 195 kW/265 koní370 NmPohon předních kol7stupňová automatická
Naftové motory
   
VýkonTočivý moment
PohonPřevodovka
2,0 TDI 85 kW/115 koní300 NmPohon předních kol6stupňová manuální
2,0 TDI 110 kW/150 koní360 NmPohon předních kol7stupňová automatická

Škoda Octavia Sportline: Ještě dynamičtější vzhled v kombinaci s téměř všemi pohonnými jednotkami

Škoda Octavia Sportline s výraznými dynamickými designovými prvky bude k dispozici s jedním naftovým a třemi benzinovými motory. Sportovní podvozek a progresivní řízení jsou součástí standardní výbavy.

Mnoho černých designových prvků

Zákazníci, kteří chtějí vůz Octavia se sportovním nádechem, nemusí vybírat pouze vrcholný model RS. Ve verzi Sportline kombinuje automobilka Škoda sportovní designové prvky s dalšími pohonnými jednotkami řady Octavia: 1,5 TSI s výkony 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k), 2,0 TSI s výkonem 150 kW (204 k) a pohonem všech kol a naftovým motorem 2,0 TDI s výkonem 110 kW (150 k). Součástí standardní výbavy Sportline je také sportovní podvozek snížený o 15 mm a progresivní řízení. Rámeček masky chladiče, lišty kolem bočních oken a kryty vnějších zpětných zrcátek jsou u modelu Octavia Sportline lakovány černou metalickou barvou. Zadní boční okna a sklo pátých dveří mají vyšší stupeň zatmavení. Přídavné prvky na předním nárazníku, spoiler na pátých dveřích u karosářské verze liftback a střešní spoiler verze kombi jsou rovněž lakovány černou metalickou barvou, stejně jako difuzor zadního nárazníku. Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru a animovanou funkcí Coming/Leaving Home jsou součástí standardní výbavy. Součástí standardní výbavy modelu Octavia Sportline jsou také nová černá 17″ broušená aerodynamická kola Slagard. Na přání jsou k dispozici 18″ aerodynamická kola Vega a 19″ kola Draconis určená výhradně pro Sportline. Přední blatníky zdobí plakety Sportline v novém designu. Nové logo Škoda na kapotě a nápis Škoda na pátých dveřích jsou černé. Nápisy promítané na zem z předních dveří odrážejí novou firemní identitu značky Škoda. Černé jsou také ozdobné prahové lišty.

Specifický interiér Sportline s recyklovanou látkou

Také interiér modelu Octavia Sportline má sportovní nádech. Příkladem je tříramenný sportovní multifunkční kožený volant, kryty pedálů z ušlechtilé oceli a dekorační lišta imitující karbon na přístrojové desce a v lesklé černé barvě na dveřích. Interiér Sportline zahrnuje sportovní sedadla čalouněná šedou recyklovanou látkou v kombinaci s umělou kůží. Umělá kůže je použita také na obložení dveří a v designové části přístrojové desky, kterou doplňují dvě řady šedého prošívání.

Škoda Octavia RS: Sportovní vrcholný model

Legendární zkratka RS označuje od roku 2000 nejsportovnější verze modelu Octavia. Kromě tradičních leskle černých detailů a exkluzivního motoru 2,0 TSI, který má nově výkon 195 kW (265 k), je Octavia RS standardně vybavena také Matrix-LED předními světlomety. Sportovně laděný černý interiér RS je k dispozici ve specifických variantách.

Výkonnější motor a snížený sportovní podvozek

Modernizovaná Škoda Octavia RS je dodávána výhradně s motorem 2,0 TSI o výkonu 195 kW (265 k), což je o 15 kW více než u předchozího modelu. Motor poskytuje točivý moment 370 Nm a pojí se vždy se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Přeplňovaný čtyřválec je nejen výkonný, ale také efektivní, a to díky použití Budackova cyklu. Sportovní podvozek snížený o 15 milimetrů zajišťuje spolu s progresivním řízením a elektrohydraulickou uzávěrkou diferenciálu VAQ vynikající trakci a skvělé jízdní vlastnosti v každé situaci. Octavia RS je nově vybavena originálním sportovním výfukovým systémem s černými koncovkami výfuku. Výkonný zvuk tohoto modelu podporuje nový software motoru, který zvyšuje otáčky motoru při rozjezdu a přináší ještě větší požitek z jízdy ve sportovním režimu.

Matrix-LED přední světlomety součástí standardní výbavy, exkluzivní designy kol RS

Sportovní vzhled vozu podtrhuje mnoho designových prvků charakteristických pro model RS. Rámeček masky chladiče, lišty kolem bočních oken, kryty vnějších zpětných zrcátek a střešní ližiny modelu Octavia Combi RS jsou vyvedeny v lesklé černé barvě. Černé detaily se nachází také na předním nárazníku, který má velmi sportovní vzhled a je lakován ve stejné barvě jako boční prahy. Černý je také difuzor na zadním nárazníku. Typickým prvkem je rovněž zadní nárazník s červeným reflexním pruhem, který se táhne po celé šíři vozu. Zadní boční okna a sklo pátých dveří mají vyšší stupeň zatmavení. Černá 18″ aerodynamicky optimalizovaná kola z lehké slitiny Comet a nová 19″ broušená kola z lehké slitiny Elias ve stříbrné nebo antracitové barvě jsou určena výhradně pro model Octavia RS. Model RS je standardně vybaven Matrix-LED předními světlomety. Nechybí ani Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru a animovanou funkcí Coming/Leaving Home. Kromě toho má Octavia RS nový design loga RS, které se nachází na karoserii i v interiéru.

Černý sportovní interiér a 13“ infotainment v základní výbavě

Interiéru vozu Škoda Octavia RS dominuje černá sportovní barva. 13″ infotainment je součástí standardní výbavy, stejně jako automatické odjištění roletového krytu ve verzi Combi. Nová nabídková struktura obsahuje dva specifické interiéry. Standardem je interiér se sportovními sedadly s integrovanými opěrkami hlavy a novým logem RS, která jsou potažena prošívanou látkou s červeným ozdobným prošíváním na sedácích. Designová část přístrojové desky je potažena neoprenem a má dvě řady kontrastního prošívání v červené barvě. Neopren v kombinaci s umělou kůží se nachází také v obložení dveří. Dekorační lišty na dveřích mají leskle černou povrchovou úpravu. Přístrojovou desku zdobí dekorační lišta imitující karbon. Standardem je také tříramenný sportovní multifunkční kožený volant. Kryty pedálů jsou z ušlechtilé oceli.

Na přání je k dispozici interiér RS Suite se sportovními sedadly s potahy z perforovaného mikrovlákna Suedia a umělé kůže. Povrch sedadel a opěradel navíc zdobí červené kontrastní prošívání. Součástí tohoto interiéru jsou elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí a možností nastavení hloubky sedáku. Nechybí ani elektricky nastavitelná bederní opěrka a masážní funkce. Kombinaci mikrovlákna Suedia a umělé kůže lze v interiéru RS Suite nalézt také ve výplních dveří. Designová část přístrojové desky je potažena mikrovláknem Suedia a doplňují ji dvě řady kontrastního prošívání v červené barvě.

Bezpečnost: Nové bezpečnostní a asistenční systémy pro ještě účinnější ochranu

Škoda v modernizované verzi modelu Octavia dále vylepšila vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti. Nové rozpoznání únavy a pozornosti řidiče využívá inovativní algoritmus pro ještě přesnější vyhodnocování chování řidiče. Modernizovaná Octavia nabízí až deset airbagů. K dispozici jsou také další asistenční systémy, které posouvají komfort řidiče na novou úroveň.

Inovativní algoritmus vyhodnocuje chování řidiče

V modernizovaném modelu Octavia je předchozí asistent rozpoznání únavy řidiče rozšířen o rozpoznání pozornosti řidiče, které je již nasazeno ve zcela nových modelech Superb a Kodiaq. Nový systém sleduje chování řidiče a vyhodnocuje míru jeho možné únavy. Zatímco asistent rozpoznání únavy řidiče vyhodnocoval především údaje z elektromechanického posilovače řízení, nová verze přistupuje k informacím z různých řídicích systémů vozidla, včetně udržování jízdního pruhu. Využívá inovativní algoritmus k rozpoznání krátkodobé nepozornosti (rozptýlení) a dlouhodobé nepozornosti (únavy). Nový systém detekuje odchylky od normálního způsobu řízení při rychlostech nad 65 km/h. Průběžně vyhodnocuje chování řidiče a vyvozuje závěry o jeho způsobilosti pokračovat v jízdě. Pokud systém zjistí, že je řidič unavený, aktivuje ve virtuálním kokpitu akustické a vizuální varování ve třech stupních: doporučující, výstražné a stupňující.

2024 - facelift - Škoda Octavia - asistenty - infografika

Pohodlné a bezpečné parkování

Nová verze automatického parkování, která je k dispozici pouze s automatickou převodovkou, umí vůz Octavia zcela samostatně zaparkovat do příčných i podélných parkovacích míst, přičemž z podélných dokáže také vyjet. Kromě řízení, stejně jako v jiných modelech Škoda, nyní ovládá také brzdění, rychlost vozu a směr jízdy vpřed nebo vzad. Vůz také automaticky zastaví, pokud systém rozpozná překážku. Nebude chybět ani funkce uloženého parkovacího manévru, která je dobře známá z vozů vyšších tříd nebo modelu Škoda Enyaq. Ovšem funkce parkování na dálku, která bude dostupná pouze s automatickou převodovkou, nabídne ještě víc. Umožní řidiči ovládat manévry automatického parkování, zatímco uživatel stojí mimo vůz a ovládá ho na dálku pomocí aplikace MyŠkoda. Vůz a chytrý telefon spolu komunikují prostřednictvím Bluetooth, pokud se řidič nachází ve vzdálenosti do čtyř metrů od vozu Octavia. Stačí, když v aplikaci zvolí typ parkovacího manévru a směr, kterým chce z parkovacího místa vyjet. Maximální rychlost během parkovacího manévru je 9,5 km/h.

Vysoká úroveň pasivní bezpečnosti

Škoda Octavia patří k nejbezpečnějším vozům ve své třídě. V roce 2022 úspěšně zopakovala své pětihvězdičkové hodnocení v referenčním testu bezpečnosti vozů organizace Euro NCAP, a to i v nových, přísnějších testovacích podmínkách. Od léta 2022 chrání cestující ve voze v případě nehody až deset airbagů. Součástí standardní výbavy jsou centrální středový airbag mezi řidičem a spolujezdcem a kolenní airbag řidiče, dále airbag řidiče a spolujezdce a také hlavové a boční airbagy vpředu. Ty lze případně doplnit o zadní boční airbagy.

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru