V okolí portugalského Lisabonu jsme se posadili za volant nejsilnější naftové verze s pohonem všech čtyř kol a převodovkou DSG. Jaké dojmy jsme z řízení auta měli?
Navigace:
- Strana 1: Škoda Superb Combi 4. generace: Obecné informace
- Strana 2: Škoda Superb Combi 4. generace: První jízdní dojmy
„Klasická nafta“
Pod kapotou je naftový čtyřválec 2,0 TDI, který dobře známe už dlouhá léta. Škodovka, respektive celý koncern Volkswagen, na něm však stále provádějí nutná vylepšení a ladění tak, aby odpovídal nejnovějším a nejpřísnějším emisním normám. V nejnovější evoluci tak nabízí 142 kW/193 koní a točivý moment 400 Nm a pohání vždy všechna čtyři kola. V technických údajích se dočteme, že zrychlit z místa na stovku dokáže za 7,6 sekundy a maximální rychlost je 230 km/h.
Motor má po nastartování typický zvuk, který u koncernových „té-dé-íček“ dobře známe. Pak se ale možná na chvilku zarazíte, protože na středovém tunelu není ani původní volič převodovky, ale ani maličký joystick, s nímž přišla čtvrtá generace modelu Octavia. Nový Superb totiž přesunul volič převodovky na sloupek řízení. Najdeme jej na pravé straně přibližně v místech, kde bývala páčka na stěrače. Jejich ovládání se přesunulo na levou stranu na páčku blinkrů. Slouží k tomu tlačítko na boku páčky, přičemž jedním stisknutím tlačítka jednou setřete okno, dalším stiskem do druhé polohy pak ostříknete sklo. Na levé straně je ještě jedna páčka. Ta se nachází pod páčkou na blinkry a ovládá tempomat.
Při jízdě lze poznat, že převodovka DSG je tu jemnější než dřív, řadí intuitivně, je rychlá a necuká. Naftový motor si s ní velmi dobře rozumí jak v klidném, tak i v o něco ostřejším tempu. Samozřejmostí je možnost manuální změny rychlostních stupňů, pro kterou slouží páčky na volantu.
Kromě rychlých reakcí převodovky potěší i překvapivě rychlé reakce motoru. Jeho zátah je velmi slušný i v nízkých otáčkách, přičemž to nejlepší předvede přibližně od dvou tisíc otáček motoru, kde je k dispozici maximum točivého momentu (od 1750 ot./min do 3250 ot./min). Motor je skvěle odhlučněný a do kabiny se dostává jen tak zpovzdálí, posádku rozhodně neobtěžuje a ta tak i při vyšších rychlostech může mluvit běžným hlasem, nemusí jej zvyšovat.
Vylepšený DCC podvozek
Superb byl v předchozí generaci občas kritizovaný za to, že byl až příliš houpavý. A přiznáváme se, že i my jsme často nejezdili na komfortní režim, ale nechali ten normální, ačkoliv komfortní jízdní režim je u nás v testovacích vozech velmi častou volbou. To se v nové generaci změnilo a Superb nabídne o něco tužší odpružení, přesto mu jisté naklánění zůstalo. Cítit je to hlavně v zatáčkách.
Čtvrtá generace vlajkové lodi české značky totiž dostala podvozek DCC+. Tato nová verze adaptivního odpružení nyní využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení. Díky tomu nabídne rychlejší reakci tlumičů a širší rozpětí charakteristiky tlumení( nyní až v 15 krocích). DCC+ je standardem pro Superb Combi Laurin & Klement, případně na přání v rámci paketu Drive plus.
Rozdíly mezi nejměkčím a nejtvrdším nastavením jsou opravdu velké, tak znatelné to u předchozí generace rozhodně nebylo. Ani v nejměkčím nastavení se auto už nehoupe po přejetí nerovnosti, ale tlumiče se rychle zklidní a auto jede dál. Předchozí generace se často ještě „dohoupávala“. Jet s autem svižněji není vůbec problém, přestože je větší, působí od volantu lehce a do zatáček se skládá ochotně. Sportovní pocit ze Superbu necítíte, ale jistotu v oblouku ano.
Závěr a cena
Čtvrtá generace Škody Superb sice ztratila osobitosti zvenku, ale uvnitř může vypadat o poznání lepším a luxusnějším dojmem, speciálně pokud si vyberete správný design interiéru. Designy interiéru doplňují tematicky sestavené pakety a další možnosti individualizace. Výbavový stupeň Selection nabízí interiéry Loft, Lounge, Suite černý a Suite hnědý Cognac. Superb Combi Laurin & Klement nabízí interiéry L&K černý a L&K hnědý Cognac se specifickými detaily (například vyšité nápisy Laurin & Klement). Čalouněná jsou navíc nejen sedadla a panely dveří, ale i palubní deska.
Superb Combi nabízí i luxusnější prvky výbavy. Kromě vnitřní výbavy je to také vůbec poprvé i elektrické ovládání roletky zavazadlového prostoru. Ta se po otevření elektricky ovládaných pátých dveří sama automaticky odsune, aby se daly do auta naložit věci, a po zavření dveří se zase automaticky elektricky zasune. Nestane se vám tak, že byste zavřeli kufr a zapomněli na to, že jste si odklopili roletku, která teď zakrývá výhled vzad.
Tohle auto teď i lépe jezdí, speciálně od podvozku, který působí jistěji. Potěší i klasické motory na benzin i naftu bez jakékoliv elektrifikace. Pokud naopak elektrifikované motory chcete, i pro vás má škodovka řešení v podobě základního mild-hybridního 1,5 TSI anebo plug-in hybridu, který je spojen se stejným motorem. Ušetřeni budete volbou převodovky, která je pouze automatická, ale i pohonu náprav. Standardně jde o předokolku, u nejvýkonnějších motorizací zase o čtyřkolku.
A cena? Kompletní ceník pro Škody Superb i Škodu Superb Combi odhalilo české zastoupení automobilky před pár dny (najdete to v článku zde). Doporučená prodejní cena liftbacku startuje na 935 000 Kč včetně DPH u motorizace 1,5 TSI 110 kW a na 995 000 Kč včetně DPH u motorizace 2,0 TDI 110 kW, verze 2,0 TDI 142 kW 4×4 začíná na 1 125 000 Kč. Za karosářskou verzi kombi se připlácí vždy 40 000 Kč.
Vypadá to jako upravené a okopírované Monde MK5 ….. Jen Mondeo po letech vypadá lépe.
Opravdu je objem zavazadlového prostoru 690 mm?
Samozřejmě, že není. Chybička se vloudila a opravíme ji. Díky za upozornění.
Ze se nikde nepise o tom hroznem provedeni budiku (digital). Auto jinak OK, ale toto…?
Máte pravdu, že dle fotek ty budíky vypadají strašně, tedy ani na tak ty samotné přístroje, virtuální kokpit mám i nyní u současného Superbu a je to zcela v pohodě, ale je to takové přirozené, zapuštěné a když to nevíte, tak vám to ani nedojde, že je to digitální. A můžete si tam volit údaje, které jsou pro vás důležitejší a které chcete. Tedy například do vnitřku otáčkoměru si dáte třeba spotřebu nebo rozhlasouvou stanici, kterou máte navolenou, atd. Ale to, že to v podstět již nevypadá jako zapuštěná přístrojovak, ale jako tablet je oprvadu hodně divné nebo spíše hnusné.
Souhlasíme. Na fotkách je to divné a naživo také, navíc působí menší než jsou. U předchozí generace to vypadalo lépe.