Skoda-SUPERB_LK_predni-svetla

LED Matrix světlomety na faceliftovaném Superbu řídí kamery a GPS

Autor: Tisková zpráva - 5. 7. 2019


Co znamená technologie LED Matrix, kterou poprvé ve vozech ŠKODA vozí inovovaný model SUPERB? A jaké jsou její výhody oproti dřívější generaci světlometů? Přečtěte si rozhovor s expertem!

Vratislav Kratochvíl, který je zodpovědný za Technický vývoj faceliftu Škody Superb se rozpovídal o tom, v čem jsou LED Matrix světlomety speciální, jak fungují a v čem jsou jejich hlavní výhody.

Nová ŠKODA SUPERB má LED Matrix přední světlomety. Co všechno tyto světlomety umí?

Matrixová technologie ve své podstatě nabízí používání dálkové funkce světlometu i v případech, kdy proti vozidlu anebo před ním jede jiné vozidlo, aniž by došlo k jejich oslnění.

Pod kapotou plug-in hybridu Škoda Superb iV aneb co vše by vás mohlo zajímat?

Jaká je jejich hlavní výhoda oproti dřívějším světlometům?

Matrixové světlomety jsou technologickým upgradem MDF technologie, kterou známe u současného modelu ŠKODA SUPERB. Výhoda oproti současné MDF technologii s xenonovou výbojkou spočívá v tom, že světelný kužel dálkové funkce je složen z několika menších segmentů, které lze zapínat a vypínat dle potřeby a to v reálném čase. Systém tím umožňuje vypínat pouze ty části světelného kužele, které by mohly oslňovat ostatní účastníky silničního provozu. Ostatní segmenty jsou i nadále zapnuty a osvětlují vozovku. Systém dokáže rozpoznat i několik objektů zároveň. Toto předchozí MDF systém neumožňoval. Ten pouze pomocí clony ořízl světelný kužel v celé jeho šíři.

Jaké jsou výhody pro řidiče?

Nejvýznamnější výhodou tzv. matrixové technologie světel je, že systém automaticky reaguje na situaci v provozu a vypíná pouze některé segmenty světleného kužele. Ostatní segmenty jsou dále zapnuty a osvětlují vozovku. Řidič se tak cítí mnohem bezpečněji.

Dají se jednoduše popsat základní části světlometu?

Hlavním srdcem světlometu je bi-funkční LED modul, který je zdrojem potkávací a dálkové funkce. Vedle modulu jsou tři reflektory, které vytvářejí část dálkové funkce a zvyšují její výkonnost. Kromě hlavních funkcí má světlomet i funkce signální, tj. denní světlo, poziční světlo a ukazatel směru. Tyto tři funkce jsou realizovány precizní světlovodičovou technologií a dávají vozu charakteristický vzhled jak v denním, tak i v nočním režimu. Součástí poziční funkce jsou i prosvětlené jehlice, které vytvářejí animační efekt při odemykání a zamykání vozu.

S čím vším jsou světlomety v autě propojeny?

Aby matrixová technologie mohla fungovat, potřebují světlomety získávat vstupy prostřednictvím kamery umístěné za čelním sklem. Signály jsou dále zpracovávány řídícími jednotkami, které dle složitého algoritmu zasílají povely do světlometu. Kromě čelní kamery reaguje systém i na informace z mapových dat navigace. Proto se například dálková světla automaticky rozsvítí až tehdy, jakmile vozidlo vyjede z obce.

Kolik lidí a jak dlouho pracovalo na vývoji, testování a implementaci Matrix světlometů do nové generace modelu SUPERB?

Vývoj předních světlometů je společná práce týmu cca 20 lidí. Tým je složen z vývojových inženýrů, optiků, vyhlazovačů (tvorba povrchových dat), designérů, elektroniků, zkušebních techniků, atd. Vývoj trvá zhruba čtyři roky, přičemž převážná doba vývoje je zaměřena na hledání a ověřování technického konceptu.

Skoda-SUPERB_LK_predni-svetla-crystal-lighting

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru