Nouzový stav je u nás v platnosti od poloviny března, a ačkoliv policejní prezident v té době oznámil, že policejních kontrol na silnici ubude, neznamená to, že policisté na provoz nedohlížejí vůbec. Ostatně, i ministr vnitra Hamáček posléze řešil, že někteří na vyhlášení nouzového stavu hřeší a rád by policisty na silnicích viděl zpět.
Jak to tak vypadá, policisté jeho slova vyslyšeli a znovu se začali zaměřovat na řidiče a jejich chování na silnicích. Například liberečtí policisté měli v neděli 29. března plné ruce práce hned se dvěma opilými řidiči. 33letý šofér Citroënu Xsara sedl za volant, ačkoliv měl v dechu 1,37 promile alkoholu. Nápad vyrazit v tomto stavu na silnice se mu nejen dost prodraží, ale navíc ho možná až na rok dostane do chládku.
Jak zůstat v bezpečí při cestách autem během pandemie koronaviru? Poradíme vám
Druhý výtečník, 27letý řidič Volkswagenu Polo sedl za volant sice ve střízlivém stavu, ale asi zapomněl, že má soudem uložen zákaz řízení, a to až do listopadu letošního roku. Právě proto mu policisté ve zkráceném řízení sdělili podezření ze spáchání trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání, za jehož spáchání ho může soudce potrestat vězením až na dva roky.
Dagmar Sochorová, tisková mluvčí liberecké policie k tomu dodala: „V souvislosti s těmito případy upozorňujeme řidiče, ale i ostatní účastníky silničního provozu, že policisté se i v této době v rámci výkonu služby věnují i dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu. I nadále tedy probíhají běžné dopravní kontroly, a to především také se zaměřením na dodržování povolené rychlosti.“
Méně dopravních nehod
Z Liberecka se přesuneme na Chrudimsko. Tamní policie totiž hlásí úbytek dopravních nehod. Nejspíš díky tomu, že vzhledem k vládním nařízením jezdi méně řidičů, zaznamenali jich chrudimští policisté za březen 88, což je o 24 méně, než ve stejném měsíci vloni. Žádná z nich si nevyžádala lidský život. Těžká zranění v důsledku kolizí utrpěli 3 lidé, lehce zraněno bylo 11 osob. Celková škoda činila necelých 3,4 milionu korun a byla tak přibližně o 1,7 milionu korun nižší než v březnu 2019.
Většinu nehod zavinili řidiči motorových vozidel (70), vina na straně chodce byla zjištěna pouze v jednom případě. Nezanedbatelný podíl na nehodách měla zvěř, když hrála roli v 16 nehodách. Jedena nehoda se stala v důsledku technickému problému samotné silnice.
Pokud jde o příčiny na straně řidičů, tak na prvním místě je nesprávný způsob jízdy (39), následovaný nedáním přednosti v jízdě (13), nepřiměřenou rychlostí (11) a nesprávným předjížděním (7). K většině střetů došlo na místních komunikacích (30), dále na silnicích II. a III. třídy (15), silnicích I. třídy (14). Účelové komunikace, například parkoviště, polní a lesní cesty, pak byly dějištěm nehod dvanáctkrát. Dvě nehody se staly na dálnici.
Jak zůstat v bezpečí při cestách autem během pandemie koronaviru? Poradíme vám