Sdružení dovozců automobilů (SDA) se podívalo na zoubek stáří českého vozového parku. A výsledky jsou alarmující. Průměrné stáří českého vozového parku dosahuje letos už 16,41 let a auta neustále stárnou. Za posledních deset let se průměrné stáří registrovaných vozidel zvýšilo o 2,35 roku.
„Položili jsme si zásadní otázku: Jaká auta skutečně potkáváme na silnicích? Abychom získali odpovědi, provedl náš tým datových odborníků rozsáhlé analýzy vozidel, která skutečně jezdí na STK. Zjistili jsme, že osobní auta, která svědomitě jezdí na STK každé 2 roky mají průměrné stáří 12,74 let (pozn. do výpočtu byla váženým průměrem zahrnuta i osobní auta do 4 let, která na technickou kontrolu ještě nemusí). Nicméně některá vozidla jsou nabízena k prodeji a aktuálně platnou STK nemají. Pro správnější pohled na vozidla v reálném provozu jsme také spočítali průměrné stáří těch osobních aut, která úspěšně absolvovala povinnou technickou kontrolu v posledních 4 letech. Vyšlo nám průměrné stáří 13,79 let. I tato hodnota je tedy o 2,62 roku méně než průměrné stáří všech registrovaných vozidel,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh a provádí odborné analýzy v oblasti automotive.
Proč je průměr tak vysoký?
Už tato data ukazují, že to není tak hrozné. Ještě zajímavější pohled pak nabízí analýza průměrného stáří vozidel, která reálně jezdí po silnici. „Zjistili jsme, že polovinu všech kilometrů najetých osobními vozidly za rok najedou auta do 8 let stáří,“ zdůrazňuje Pajer. Dodává, že ačkoli situace ohledně stáří vozidel není v České republice ideální, není ani tak špatná, jak se na první pohled zdá. Skutečné stáří provozovaných vozidel má vliv i na správný výpočet emisí. Česká republika je přitom v Evropě označována za nejtoxičtější zemi. V rámci výpočtů pracovala Cebia s unikátními VIN, tedy reálnými vozidly a jejich skutečnými nájezdy. Jedná se tedy o dosud nejpřesnější analýzu.
Ojetá auta, která se v bazarech zdrží nejdéle. Někdy to je neprávem….
Důvodem, proč český vozový park vykazuje tak vysoké číslo, tedy průměrné stáří 16,41 roku, je skutečnost, že v České republice mají lidé více aut na osobu než ve většině zemí Evropy a každým rokem se posunujeme v tomto žebříčku nahoru. „Při zakoupení nového vozu do rodiny si Češi nechávají stávající starší auta jako další auto do rodiny a stává se, že ho prakticky neprovozují nebo s ním ani nejezdí na STK,“ vysvětluje Martin Pajer.
Za posledních deset let přibylo v Česku v rámci registrací více než 1,76 milionů osobních aut, přičemž počty vyřazených aut – vozidla vyvezená i zrušená – se vyjma roků 2015 a 2016 nemění tak výrazně, jako narůstá vozový park. Tempo nárůstu počtu vozidel však zpomaluje – v roce 2014 činil meziroční nárůst 4,07 %, zatímco letos za první tři kvartály „jen“ 1,54 %.
Z hlediska velikosti vozového parku, tedy registrovaných vozidel, se Česká republika v rámci Evropy nachází na 9. místě. Tato statistika od ACEA přitom nebere v ohled počet obyvatel, pracuje čistě jen s počtem aut. Podle průměrného stáří pak České republice podle stejného zdroje náleží 28. místo z 29 evropských zemích, které byly součástí této analýzy. Starší vozidla než v ČR už mají jen v Řecku, kde jejich průměrné stáří dosahuje 17,3 roku. Například v Německu dosahuje vozový park průměrného stáří jen rovných 10 let.
Podle dat Eurostatu z roku 2023 se v rámci EU nacházíme na 10. pozici, co se týče podílu aut do 2 let stáří. V případě vozidel do 10 let stáří klesáme na 14. pozici a dostává se před nás Slovinsko, Itálie, Španělsko a Chorvatsko.
Mám na papírech jawu, čz, mustanga, Volhu, oktávku I a letos nového Peugeota. Tím jezdím denně, ale podle vašich počtů má můj nový peżo průměrné stáří 50 let. Kouzla čísel.