Jestli něco v posledních měsících extrémně polarizuje především řidiče, pak je to elektromobilita. Co bylo před pár lety zajímavou alternativou, to se v následujících letech pod taktovkou Evropské unie stane nutným standardem. Nemusí se nám to líbit, můžeme si o tom myslet své, ale s největší pravděpodobností se masivnímu a povinnému rozmachu elektromobility prostě nevyhneme.
V souvislosti s tím se na sociálních sítích rozmohl jeden velký nešvar, kterým je sdílení naprostých hloupostí týkajících se právě elektromobility. Na jednu z nich jsme před pár dny narazili, když ji sdílela řada lidí a zjevně ji i věřila.
Elektromobilní hoax z Francie
Příspěvek obsahuje několik fotografií odstavených elektromobilů ve zjevně ne moc dobrém stavu. A píše se v něm: „Toto je hřbitov automobilů poblíž Paříže ve Francii se stovkami automobilů na elektrický pohon. Mějte na paměti, že se jedná pouze o automobily používané městem Paříž, nikoli o osobní vozidla. Všechna mají stejný problém, …. články akumulátoru se vybily a je třeba je vyměnit. Ptáš se proč je prostě nevyměnit? Dva důvody. Zaprvé, akumulátorové články stojí téměř dvojnásobně víc, než kolik stojí vozidlo nové, a zadruhé, žádná skládka ani sběrna neumožní likvidaci baterií. Takže tato zelená pohádková elektrická auta stojí na prázdných místech, zatímco jejich baterie odvádějí toxiny do země. Stále si myslíš, že musíme jít zelenou cestou???“
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1235773816887151&id=100013636338074
Realita je ale zcela odlišná a jen ukazuje to, jak moc si musíme dávat pozor na vše, co se píše na sociálních sítích. Faktem je, že opravdu jde o elektromobily odstavené ve Francii. Auta jsou na parkovišti ve městě Romorantin, což ale opravdu není poblíž Paříže. Pokud tedy Brno není poblíž Prahy, protože mezi oběma francouzskými městy je zhruba stejná vzdálenost jako mezi Prahou a Brnem.
Jde o vozidla patřící společnosti Autolib, která se v Paříži mezi lety 2011 a 2018 věnovala provozování sdílené mobility. Ta se právě v roce 2018 nedohodla na dalších podmínkách provozu sdílených aut s pařížskou radnicí a tak zjednodušeně řečeno zkrachovala. Důvodem byl nezájem lidí o půjčování aut a společnost chtěla schodek, který tím vznikl, uhradit po pařížské radnici, která to ale odmítla. „Žádný z těchto vozů na parkovišti nestojí z důvodu jakéhokoliv technologického problému,“ řekl už před pár lety agentuře AFP Fabricio Protti, zástupce generálního ředitele společnosti Bolloré, francouzské firmy, která vozidla vyráběla a dohlížela na jejich správu.
Probíhá postupný prodej
Už asi před dvěma lety začal postupný prodej těchto odstavených aut. K letošnímu roku nové majitele našlo asi 2000 z nich. Z dalších byly prodány díly, včetně baterií, kterým vůbec nic nebylo. V dalších autech baterie jsou, ale nevykazují žádný technický problém a prostě jen čekají na to, až se dostanou do nových rukou. Ty baterie, které se neprodají, budou dle slov společnosti Autopuzz, která se o prodej vozidel stará, recyklovány nebo použity na jiné projekty.
K tématu se pak už v roce 2019 vyjádřila i francouzská Regionální agentura pro životní prostředí (La direction régionale de l’environnement, de l’aménagement et du logement – DREAL), která místo s odstavenými auty označila za parkoviště jako jakékoliv jiné, kde je riziko znečištění životní prostředí takřka nulové. Na místo se vrátili letos v květnu a také neshledali žádný větší problém. Jde tedy jen o jeden z mnoha nesmyslných hoaxů, které ohledně elektromobility v poslední době kolují internetem. Podrobně je popsán třeba zde.
Takže to není pravda že je baterie plná toxických látek a že jejich výroba je neskutečný záhul pro životní prostředí? Tak to jsem rád .-)
Hlupák nebo lhář? Každopádně jeden z nich je autor tohoto článku. Křečovitá a vylhaná obhajoba
elektrošmejdů je zcela zřejmá.
Autor článku úsměvně lže, jako když tiskne.
Takzvaný „hoax“ je pravdou z 90%. Tím že se autor článku věnuje 10%, z holého faktu a reálné situace hoax neudělá, pouze se zesměšní.
A elektrozkratům opět a opět poskytuje medvědí službu. :-)
Takže pokud jsem to dobře pochopil, jsou to odstavené vraky, u kterých za ty roky nikdo nedobil monočlánky. Tím pádem jsou už možná i dříve ještě použitelná „auta“ hromadou šrotu, protože ty monočlánky bez údržby a dobíjení budou kde??? No v pr….
Sdílená mobilita od roku 2011?Po deseti letech provozu a částečně bez udržování baterie má ještě někdo zájem o tyto vozy?Dle fotek mi ty auta připomínají spíše vraky.Autor tady popisuje parkoviště.Já nevím,jakou má on představu o parkovišti,ale u nás by to bylo na pokutu za stání na trávě.A nebál bych se to pojmenovat založení černé skládky.
Autor článku musí být opravdu hodně zelený,když neumí pojmenovat správně věci zcela zřejmé.
Tak, ve své podstatě se vysvětlení až tak zásadně od, jakože, hoaxu neliší. Spíše než si dávat pozor na domnělé hoaxy, si budeme muset dávat pozor na okecávání zelených pisálků.
Výroba a celkový provoz včetně likvidace vozidla a baterie , která má kratší životnost s nebezpečím vznícení , daleko převyšuje emise spalovacích motorů. Krátký dojezd , ono by se toho našlo více, časem dražší provoz a možnost dobíjení zoufalá nedoporučuji a sám nebudu kupovat , čas ukáže jiné alternativy