Odstavené elektromobily ve Francii: Na facebooku se tvrdí, že znečišťují životní prostředí, ale je to naprostá hloupost a hoax

Od Anina Russová | Zdroj: Agentura AFP - Foto: Agentura AFP, Guillaume Souvant - 30. 7. 2021


Jestli něco v posledních měsících extrémně polarizuje především řidiče, pak je to elektromobilita. Co bylo před pár lety zajímavou alternativou, to se v následujících letech pod taktovkou Evropské unie stane nutným standardem. Nemusí se nám to líbit, můžeme si o tom myslet své, ale s největší pravděpodobností se masivnímu a povinnému rozmachu elektromobility prostě nevyhneme.

V souvislosti s tím se na sociálních sítích rozmohl jeden velký nešvar, kterým je sdílení naprostých hloupostí týkajících se právě elektromobility. Na jednu z nich jsme před pár dny narazili, když ji sdílela řada lidí a zjevně ji i věřila.

Elektromobilní hoax z Francie

Příspěvek obsahuje několik fotografií odstavených elektromobilů ve zjevně ne moc dobrém stavu. A píše se v něm: „Toto je hřbitov automobilů poblíž Paříže ve Francii se stovkami automobilů na elektrický pohon. Mějte na paměti, že se jedná pouze o automobily používané městem Paříž, nikoli o osobní vozidla. Všechna mají stejný problém, …. články akumulátoru se vybily a je třeba je vyměnit. Ptáš se proč je prostě nevyměnit? Dva důvody. Zaprvé, akumulátorové články stojí téměř dvojnásobně víc, než kolik stojí vozidlo nové, a zadruhé, žádná skládka ani sběrna neumožní likvidaci baterií. Takže tato zelená pohádková elektrická auta stojí na prázdných místech, zatímco jejich baterie odvádějí toxiny do země. Stále si myslíš, že musíme jít zelenou cestou???“

Realita je ale zcela odlišná a jen ukazuje to, jak moc si musíme dávat pozor na vše, co se píše na sociálních sítích. Faktem je, že opravdu jde o elektromobily odstavené ve Francii. Auta jsou na parkovišti ve městě Romorantin, což ale opravdu není poblíž Paříže. Pokud tedy Brno není poblíž Prahy, protože mezi oběma francouzskými městy je zhruba stejná vzdálenost jako mezi Prahou a Brnem.

Jde o vozidla patřící společnosti Autolib, která se v Paříži mezi lety 2011 a 2018 věnovala provozování sdílené mobility. Ta se právě v roce 2018 nedohodla na dalších podmínkách provozu sdílených aut s pařížskou radnicí a tak zjednodušeně řečeno zkrachovala. Důvodem byl nezájem lidí o půjčování aut a společnost chtěla schodek, který tím vznikl, uhradit po pařížské radnici, která to ale odmítla. „Žádný z těchto vozů na parkovišti nestojí z důvodu jakéhokoliv technologického problému,“ řekl už před pár lety agentuře AFP Fabricio Protti, zástupce generálního ředitele společnosti Bolloré, francouzské firmy, která vozidla vyráběla a dohlížela na jejich správu.

Probíhá postupný prodej

Už asi před dvěma lety začal postupný prodej těchto odstavených aut. K letošnímu roku nové majitele našlo asi 2000 z nich. Z dalších byly prodány díly, včetně baterií, kterým vůbec nic nebylo. V dalších autech baterie jsou, ale nevykazují žádný technický problém a prostě jen čekají na to, až se dostanou do nových rukou. Ty baterie, které se neprodají, budou dle slov společnosti Autopuzz, která se o prodej vozidel stará, recyklovány nebo použity na jiné projekty.

K tématu se pak už v roce 2019 vyjádřila i francouzská Regionální agentura pro životní prostředí (La direction régionale de l’environnement, de l’aménagement et du logement – DREAL), která místo s odstavenými auty označila za parkoviště jako jakékoliv jiné, kde je riziko znečištění životní prostředí takřka nulové. Na místo se vrátili letos v květnu a také neshledali žádný větší problém. Jde tedy jen o jeden z mnoha nesmyslných hoaxů, které ohledně elektromobility v poslední době kolují internetem. Podrobně je popsán třeba zde.