Současná doba motoristům zrovna dvakrát nepřeje. A bude hůř. Ze všech stran se valí zprávy o tom, jak bude povinné postupně ukončit výrobu aut se spalovacím motorem a zároveň nutné zakázat jejich prodej. K tomu nedávno přibyly zprávy, týkající se povinných černých skříněk do aut, které budou zaznamenávat to, co se děje před nehodou, během ní a po ní. Evropská unie ale nechce, aby se vůbec nějaké nehody stávaly.

A jak vidno, je kvůli tomu ochotná řidičům značně znepříjemnit život. Buď je svými rozhodnutími chce odradit od porušování pravidel, nebo jim jízdu znechutit natolik, že raději využijí třeba hromadnou dopravu.

Přečtěte si také:  EU přitvrzuje. Požaduje, aby všechna nová auta měla na palubě povinně černou skřínku pro sběr dat

Bezpečnost především?

Zcela jistě už jste zaznamenali zprávu, že od roku 2022 – ano, už za rok – budou všechna nově homologovaná auta povinně vybavena inteligentním omezovačem rychlosti. Ten už dnes existuje, v praxi je to vlastně chytrý tempomat, který je schopen reagovat na dopravní značení a udržovat podle něj rychlost. Ovšem podle EU je takové fungování nedostatečné. Pořád je totiž snadné jej vypnout nebo ignorovat a prostě přidat. A to není bezpečné. Přidejme k tomu mantru všech odborníků na bezpečnost, kteří tvrdí, že rychlost zabíjí, a už asi tušíte, co se bude dít.

Ve svém novém videu to vysvětluje motoristický novinář a moderátor Top Gearu Rory Reid. Dozvíte se z něj, že od 6. července 2022, začne v EU platit povinná instalace chytrého omezovače rychlosti do všech nově vyrobených aut. Systém už ale nebude muset pracovat se zapnutým tempomatem. Bude pracovat nezávisle na něm a rychlost auta bude neustále kontrolovat.

Přečtěte si také:  Francie a Německo chtějí, aby EU zmírnila zákaz spalovacích motorů od roku 2035

Auto klidně samo zastaví

Pokud systém detekuje překročení rychlosti, zatím není jasné, jak velké bude muset být, řidiče nejprve upozorní vibracemi. Když řidič nezareaguje a nezpomalí, přijde na řadu světelná signalizace. Když ani to nezabere, pedál plynu nebude dál reagovat na pokyny řidiče a když ani to ne, přijde na řadu nepříjemné pípání podobné tomu, jaké vydává signalizace bezpečnostních pásů. Vrcholem má být úplně zastavení auta, které si ale neumíme představit – to může být nebezpečnější než samotná vysoká rychlost.

Ta představa toho, že auto prostě v křižovatce, kde řidič jede o pár kilometrů rychleji, zastaví, protože rychlost přece zabíjí, je dost děsivá. Děsivý je celý nápad s tímto omezovačem.

Přečtěte si také:  Každé překročení rychlosti je dle zákona hodnoceno jinak. Některé stojí jen peníze, jiné rovnou i řidičák

Souhlasíme s tím, že rychlost může být v některých situacích nebezpečná, ale takový zásah do řízení ze strany zákonů a elektroniky je možná ještě nebezpečnější. Navíc je ve hře ještě jedna verze systému, která by měla řidiči zcela znemožnit jakékoliv překročení rychlosti. Auto prostě bude vědět, že v místě, kde jede, je povoleno maximálně 50 km/h a více prostě nepojede. To je ale zatím jen jeden z návrhů, nicméně vzhledem k vývoji situace se obáváme, že brzy bude realitou.

1 komentář

  1. Překračování rychlosti je následek. Nikoliv příčina. Tou je rozdávání řidičáků hlupákům. Autoři téhle vymyšlenosti evidentně také patří k obdarovaným.

Přidat komentář