V posledních několika týdnech a měsících přicházely od spousty automobilek zprávy o tom, že v blízké době postupně začnou ukončovat vývoj a následně i prodej aut se spalovacími motory. Důvodem ale nebyla jejich vášeň pro nulové emise, nýbrž fakt, že výrobci už tušili, co se chystá. Podle agentury Bloomberg totiž Evropská unie rozhodla, že od roku 2035 nebude možné na jejím území koupit žádné jiné auto než to s elektrickým pohonem. Tyto plány nejsou žádnou novinkou, ovšem datum, které nově EU stanovila, už ano. Původně se mluvilo až o roku 2050.

Ono datum 2035 je v tuto chvíli plánováno jako definitivní konec nových spalovacích aut v Evropě, respektive od tohoto data nebude možné si na evropském území koupit žádné nové auto osazené spalovací jednotkou.

Přečtěte si také:  Kanada za pár let zakáže prodávat auta se spalovacími motory. Povolí pouze čisté elektromobily

Provoz těchto aut ale zakázán nebude. Stejně tak by neměl být zakázán individuální dovoz ze zemí mimo EU, kde prodej spalovacích motorů v nových autech zakázán nebude. Respektive ne tak brzy. 

Evropská unie po jednotlivých členských zemích –  mimo zákazu prodeje aut se spalovacím motorem – požaduje také, aby se urychleně začaly věnovat výstavbě chybějící infrastruktury, tedy především dobíjecích stanic. Jejich masivní výstavba by měla být zahájena nejpozději v roce 2030, což je také datum, od kterého budou muset automobilky postupně snižovat emise svých vozidel.

Přečtěte si také:  Elektromobil IONIQ 5 startuje v Česku. Je dražší než základní Škoda Enyaq iV

Než dojde o pět let později k úplnému přesunu na elektromobilitu, protože už teď je jasné, že hybridy to nezachrání, měly by podle EU automobilky právě od tohoto data snížit své emise až o 65 %. Ještě doplníme, že dle nejnovějších dat se automobily v Evropské unii na emisích CO2 podílejí pouze 12 %. Zbytek jde za průmyslem nebo leteckou či námořní dopravou.

95 komentáře

  1. Politici jsou bohužel beztrestní. Proto neustále vymýšlí jednu zhovadilost za druhou. Nenesou za svoje hloupé nápady žádnou odpovědnost. A to ani při svém mandátu a do budoucna už vůbec. Myslím,že v řekách je v současné době vody dost. Nenastal už čas?

    • Snad se jedná opravdu zatím jen o návrh.. Domnívám se, že by se konečně měli začít měřit reálné emise obou druhů pohonů. U elektropohonů prostě vzít reálný mix výroby z uhelných, jaderných, vodních, větrných, plynových a solárních elektráren, a ten po všech ztrátách trafostanicemi a ve vedení na síti započíst. To by byla čestná reálná hodnota emisí elektroauta. A možná, že pak nejlépe vyjde atom- jako bezemisní a bezrázový(přepětí/podpětí) na síť.. Asi to budou trochu jiné směry, než jsou v současné době v diskuzi, ale mělo by se to počítat prostě nejen na výfuku ale i na komíně. Domnívám se, že není potřeba kvůli tomu vystupovat z unie, ale tyto témata je třeba jasně v EU parlamentu říci.

    • to by mě teda zajímalo, jestli když skončej spalovací motory, tak motorky budou taky na elektriku? a co traktory? jak se bude pěstovat na polích? nad tím jste nepřemýšleli?

  2. No k tomu nemám co říct.
    Jo vlastně jo začnete myslet vy Paka a nevymýšlejte kraviny.
    Nejlepší by bylo z té unie zdrhnout.

  3. Je na čase začít měnit vlády. A to urychleně !!
    Tímto rozhodnutím se jeden ekoproblém začne řešit a to na úkor několika nových.
    Také je to konec motorizace chudší části populace a ta rozhodně v malém počtu nebude. Ono totiž není a nejspíš ani nebude možné si pořizovat „elektroojetinu“, protože akumulátor již dneska stojí 150-300.000 Kč. A jeho životnost není zrovna dlouhá. Tedy, pokud se ovšem nezmění cenová politika, ale v tržním kapitalismu pod vedením všelijak kříženého různými „neo… politickými“ směry…… těžko v to nyní doufat.
    A jako bývalý pracovník na el. přenosových soustavách jsem přesvědčený, že při současném zrušení elektráren na fosilní paliva, včetně jaderných v mnoha zemích a ohromné přetíženosti el. sítě, až z ní budou sosat milióny elektromobilů, budou mnozí zelení hysterici po spalovacích motorech plakat… tohle totiž nikdo ještě neřeší a s ohledem na ohromnou technologickou i finanční náročnost to řešit nikdo moc chtít ani nebude. Jen ti Norové, díky přírodním výhodám, jsou téměř za vodou….ale ne zas tak zcela, jak se neúplně informuje.
    Ale což, už budu tak starý, že mi to asi může být fuk………

    • Životnost baterie je garantovaná na 8 let a nebo 150 tisíc km. Zkušenosti ukazují, že bude možná až dvojnásobná. Takže těch funkčních ojetin bude haba kuk…

  4. Auto optimalizovane na CNG by mnelo asi o 30% nizsi emise,nez standardni spalovaci motor. Dojezd a cena srovnatelna s normalnim spalovakem …
    Zasoby NG jsou na cca 100 let, NG (metan) lze pripadne vyrabet z vodiku a CO2 …
    Oproti tomu elktromobil jezdici na energii vyrabenou palenim NG v elktrarne je energeticky nesmysl (X ztrat pri transformaci energie).
    Co ma s ekologii spolecneho tlacit nesmyslnou druhou verzi ?

      • Přesně tak. Zelení hysterici a průmyslníci s bankéři, kteří této současné hysterie umějí náležitě využít, včetně politiků.

    • Pane Michale. Proč bych vyráběl zemní plyn z vodíku a CO2. To raději rovnou budu jezdit na ten vodík. Jinak CH4 není potřeba vyrábět. Je ho na naší planetě více než dost a jeho spalováním tak naopak emise skleníkových plynů výrazně snižujeme. A proč? No protože CH4 je má PGO hodnotu 20 což znamená, že má 20x silnější skleníkový efekt než u CO2. Navíc koncentrace CH4 v atmosféře se zvýšila za poslední 200 let o 143% a CO2 o 30%. A čím více bude lidí, tím více zemědělské výroby a tím více methanu.
      Je tu ovšem ještě jeden vážnější problém. A to že spotřebujeme více kyslíku, než se ho obnoví. čili by bylo vhodné vyřešit jak vyrábět z CO2 kyslík. A klidně k tomu můžeme používat elektřinu ze Slunce. Tím bychom dokončili ekologickou spirálu a nějaký spalovací motor už by nás netrápil, protože bychom dokázali CO2 z atmosféry vycucnout a vracet O2. Současný plán EU tudíž nic neřeší, bo emise se posunou jinam a dokud nebudeme umět zpracovávat radioaktivní odpad, tak je to celé o ničem. Obnovitelné zdroje nás nezachrání a infrastruktura elektrických rozvodů není za prvé dimenzována a za druhé je ztrátová.

      • Vodík je z technologického hlediska strašně nepraktický. (Hodinová přednáška) Mnohem lepší alternativa je methanol. Lze jej vyrobit prakticky z čehokoliv organického, nebo i H2 a CO2 metodou starou, jak lidstvo samo a navíc nepotřebujete ani tlakové lahve v autě ani novou infrastrukturu. Jenže to je příliš levné a jednoduché řešení, takže se na něm nikdo nenapakuje a tudíž se neprosazuje.

  5. Nakonec to dopadne tak že se se budou vykupovat auta z bazarů a na dobrou ojetinu už člověk nenarazí, ale zároveň EU zakáže prodej všech aut se spalovacími motory a nakonec budou všichni jezdit bez technické nehledě na kontrolu policie😂
    EU si sere do huby

  6. To je výborný nápad!!! Ano, zrušte spalovací motory a zachraňte tak planetu! Vždyť celková celosvětová ekologická zátěž osobní dopravy je celých cca 8%, EU udává že jí osobní auta znečišťují z 12%. Výroba elektromobilu je pouze 7x ekologicky náročnější než výroba auta s klasickým spalovacím motorem. Akumulátorům se sníží kapacita až po najetí 70-120 tis. km, některé mohou při dodržení optimálních podmínek vydržet i 160-200 tis. km. Jejich likvidace je přeci jen drobná ekologická zátěž. Nové akumulátory pak stojí stejně jako ojetý elektromobil, tak alespoň odpadne problém se starým vozovým parkem. Stará auta zmizí z ulic. Kdo na to bude mít, bude si kupovat každé 3-5 let nový elektromobil. Ostatní budou chodit pěšky, jezdit na elektrokolech, elektrokoloběžkách, v elektroMHD, elektrovlacích,… To bude krása… To se bude dýchat… Sice nákladní auta a autobusy, lodě a letadla, tedy daleko větší eko znečisťovatelé v dopravě budou dál mít spalovací motory, jelikož u nich elektrika zatím nepřichází v úvahu. Jedině snad že by je EU zakázala úplně. No to by mohla… Tedy měla! Pak EU jistě omezí další znečišťovatele, zastaví neekologický průmysl a zemědělství… A Evropa bude konečně dýchat čerstvý vzduch!!! A Čína, Indie, Rusko, Amerika,… tedy všichni ti, kteří opravdu znečišťují planetu jistě puknou vzteky, jak to v Bruselu chytře vymyslely… Ještě že tu EU máme, v Bruselu musí opravdu vysoká koncentrace mimořádně inteligentních lidí, soudě dle toho, co jsou schopni vymyslet…

    • Nezbývá než kandidovat do parlamentu EU, přesvědčit většinu, že ropa je tu navěky, v EU máme přece bohaté zásoby (v ČR celá 3% spotřeby :)) a vůbec nejsme závislí na podvratném Rusku a podobných „dobrosrdečných“ režimech, a že spalování fosilních paliv nemá na životní prostředí přece vůbec žádný vliv.
      Jak to tak tady čtu, tak oslíků, kteří by Vám dali hlas, by se asi našlo dostatek.

      • ČR je soběstačná v produkci ropy asi tak z 0,7 procenta – ta tři procenta byla někdy na začátku 70. let.

      • Hlásím se k tomu, že jsem osel a dávám Honzovi hlas. Na druhou stranu, radší budu oslem se selským uvažováním, než přemoudřelá a vševědoucí „trubka“ typu Ondřeje.

    • Máte tam chybu v počtech. Elektromobil je samozřejmě ekologičtější. Vycházíte z mylného předpokladu, že elektromobily nahradí automobily se spalovacími motory v poměru 1:1. Já spíše myslím, že to bude tak 1:100 – tedy v evropských zemích. Jo, a zkuste napsat, k čemu by asi bylo vyrábět auta se spalovacím motorem, když i ten nejpitomější sprateček v prenatálním věku ví, že ke zlomu produkce konvenční ropy došlo v roce 2005, a nekonvenční ropa má svůj zlom produkce v roce 2019? Nyní bude produkce ropy pouze klesat, bude se těžit z čím více nedostupnějších lokalit, větších hloubek, a v horší kvalitě. A co hůře, větší díl z tohoto zmenšujícího se krajíce, budou ukusovat země, které se rychle rozvíjejí.

    • Čína, Indie, Rusko a USA budto mají vlastní ropu, nebo si k této dokáží vynutít přístup. Na rozdíl od Evropy. Ta se soustředuje na nepodmíněný příjem, 73 pohlaví a jiné genderpitomosti, politickou a rasovou korektnost, a jiné sociálisticky komunálistické hodnoty.

    • ….a co teprve zemědělství, panečku. Nechcete jej zrušit, a zachovat to tůůůtůůůůt, vožení spratečků, tůůůůtůůůůt gumokolem tbabicééééé, každý weekend? Pak spíše dojde na to, že ten sprateček bude služit jako potažná síla v zemědělství 🙂

    • Mno ano, svět se hrne do jiné ekokatastrofy a navíc do velkých ekonomických potíží. A jak tohle lidstvo vždy řešilo, vypovídá historie….
      Nicméně Čína již minulý rok prohlásila, že s výrobou aut se spalovacími motory přestane o pět let dříve, než EU.

  7. A Elon Musk, Richard Branson, Jeff Bezos a další budou létat se svými raketami do vesmíru s vesmírnými turisty. Chtěl bych vidět ty spálené emise za jeden let. Dnešní doba je k nepochopení.

    • A co byste chtěl vidět na těch emisích? Myslíte, že emise s jedné raketya jsou nižší, než ze 100 mil aut?

    • Nedávno jsem na České tv 2 viděl dokument o obřích kontejnerových lodích. Jsou ve svém celku mnohonásobně většími znečišťovateli, než všechny moderní, různými filtry vybavené automobily na světě, neboť spalují tzv. lodní palivo, tedy mazut. A v neposlední řadě armádní technika, včetně vojenského letectva….tu asi sotva kdo bude ekektrifikovat. No a civilní letecká doprava……
      V tom všem jsou politické a vojenské zájmy a obrovský byznys.

  8. Podle mého, je hlavní motivací bruselského panstva, že tolik tlačí na přechod na elektromobilitu a konec spalovacích motorů, vyčistit silnice a dálnice od chudiny. Prostě individuální dopravu udělat nedostupnou pro chudší vrstvy obavatel. Ono, kdyby ti nahoře to s masovým přechodem na elektromobilitu mysleli vážně, tak už hezkých pár let v celé EU se mohutně investuje do posilování elektrických sítí a do stavby nových elektráren. A staví se ve velkém nové energetické stavby? Ne. Třeba Německo ještě plánuje mnoho elektráren odstavit. Takže ti nahoře zakážou lidem provozovat auta se spalovacím motorem a většina obyčejných lidí na drahé elektromobily (a drahou elektřinu, ta určitě skokově zdraží) mít prachy nebude, ani na ty ojeté. Geniální podraz na lidi chystá rozmařilé panstvo. I Merkelová se jednou už prořekla, že řízení osobního auta po roce 2030 každému už nebude umožněno.

    • Bruselské panstvo ví, že evropští tůůůůtůůůti ééééénnééééni, a jináý, na gumokolech závislá havěť je líná a hloupá, na vlastním území těžit ropu, a zbabělá a lakomá vynaložit úsilí na to se k ropě jinde ve světě dostat. Asi těžko bude mít smysl investovat do rozvodných sítí, když úzký profil bude samotná produkce elektřiny, většina té smysluplné se vyrábí z uhlí a jádra – tedy zdrojů, které v Evropě už začaly dávno diocházet.

    • Je to tak a rozhodně ani není nutné pro tyto informace chodit na nějaké „konspirační“ weby. Ono stačí sledovat televizní naučné dokumenty západní produkce, kde se zcela otevřeně takové informace již léta objevují, byť podávané jako „snahy o záchranu světa“.

    • Taky si myslím, že jim nejde ani tak o to prosadit elektromobil pro všechny, jako spíš o to snížit počet aut. I když to pro nás průměrné je nepřijatelné, bohužel je to jediná možná cesta nejen kvůli ekologii. Silnice a obzvlášť parkoviště už dlouho úlevu potřebují a s rostoucím počtem obyvatel už to bude jenom horší. Bohužel jediná cesta, jak přinutit lidi dopravovat se hromadně, je cenová diskriminace. A to neříkám jako příznivce hromadné dopravy nebo dokonce elektromobility, sám rád jezdím svým autem nezávislý na ostatních, i když se to vzhledem k nízkému počtu najetých kilometrů ani moc nevyplatí. Za to pohodlí mi to zkrátka stojí a chápu, že to tak má spoustu lidí.
      Akorát škoda, že to udělali tímhle způsobem, to mohli rovnou auta nechat jak jsou a zdražit je nebo pohonné hmoty. Rozhodně mi to smysl dává, i když by to někdo mohl označit za konspiraci. Ani vrcholní představitelé EU nemůžou být tak blbí, že by jim to s nedostatečnou výrobou elektřiny nedošlo.

  9. A co supnout Evropany do gulagu? To pak zmizi veskera jejich produkce CO2.
    Tovarysc Stalin rikal: Net celoveka, net problema.

    • Není, vycházíte ze špatné premisy. Ta reálná je, že elektřinu bude mít každá druhá domácnost, a elektromobil jedna ze 100. A v takovémto modelu ty emise nižší buidou.

  10. Prečo sa blokuje technický vývoj spaľovacích motorov používajúcich ako palivo vodík, alkohol a pod.?

    • Protože alkohol, vodík atd, nejsou primární energetické zdroje. Nebo Vám někde z vrtu na zahradě tryská směs vodíku a špyrytusu?

      • A elektřina pro nabíjení je primární energetický zdroj? Baterky elektroaut jsou nabíjena přímo z blesků?

        • Vy jste prosímpěkně vyučen na hovádko, které neumí číst? Píši někde něco takového? To vy tu tvrdíte, že umíte z CO2 a vody vyxrábět benzín a naftu v nekonečném množství. Já akorát tvrdím, že se budete muset naučit chodit po svých, nebo si pořídit eletrickej auťák. Pokud tedy nejstze špinavá socka na úrovni poslance, primátora, nebo tak.

    • Jo, a nikdo nic neblokuje, Například Exxon-Mobil dává na výzkum alternativních zdrojů ročně přes 500 mil USD. Kolik dáváte vy? Dáváte vůbec něco, nebo toto úsilí blokujete, a když ano, tak proč?

  11. EU nedokáže sjednotit ani zásuvky v bytech,nebo dopravní předpisy,ale takové hlouposti vymýšlí dobře. Nikdy by mě nenapadlo,že to tak dopadne!

  12. To je dobré rozhodnutí. Jenom je škoda, že nedojde k úplnému zákazu vozidel se spalovacími motory. Spousta lidí by tím byla donucena používat veřejnou dopravu nebo jezdit na kole. Umíte si představit, jak by se zlepšila bezpečnost na silnicích? Měli bychom jít zbytku EU příkladem a zakázat u nás spalovací motory úplně. Sepišme petici!

  13. EU nezakáže dovoz vozidel mimo EU ani provoz stávajících vozidel ,jen jim prostě napaří vyšší daň na palivo a bude po jejich, to už v článku nenapsali ,ale tak nějak to bude…

    • nebudou benzínové čerpací stanice v takovém množství, bo se na starých autech všichni neuživí a bude problém s PHM.

    • Omyl, komunismus je společenskoekonomická formace, která ke svému fungování potřebuje jako primární energetický zdroj perpetuum mobile. Kapitalismus využívá jako primární energetické zdroje fosilní paliva, feudálismus obnovitelné zdroje. Otrokálismus využívá jako primární energetický zdroj lidskou sílu. Takže já bych to psíše viděl na feudálismus a otrokálismus. Nakonec, většina evropské populace to tak chce.

    • Správná připomínka, automobil je produktem fosilních zdrojů, zejména ropy. Se zhoršujícím se přístupem k této bude zanikat i automobilismus. Jinak úřednící EU nemohou za to, že pitomí občané EU neumějí na území EU těžit ropu.

  14. Jsou to sračky všichni co rozhodují v EU každý z nich už má zajištěny nádrže pod zemí a auta spalování doma kurvy ještě že existují veteráni lidi vězte vidle cepy a Sušice a změňte je Karlos

  15. Už vidím jak se lidi prodírají po sídlištích prodlužovačkama, losují si den a hodinu kdy se budou moci připojit do sítě. A to za nekřesťanskou cenu. A doma budou svítit svíčkama, pokud je EU taky nezakáže kvůli splodinám.

    • Lidé budou na sídlištích pouze o weekendu. Přes týden budou dělat náhradu pětisetnegrobé mašiny, které se říká traktor, a farmář je bude třískat bičem, aby pořádně táhnuli.

    • svíčkama 🙂 Jste komik, svíčka je mnohem dražší, než elektřina, a parafín se vyrábí z ropy. Já spíše myslím, že svít nebudou vůbec, a nejspíše se tam nebude v zimě ani topit.

  16. Vůbec mě to nepřekvapuje! Úplně stačí, když vidím ty kreatůry co „zastupují“ naši republiku. Pozitivní je, že pravé vozy půjdou koupit mimo EU. I když je jasné, že se budeš muset platit velké odpustky.

    • Dovézt půjde, ale zhomologovat pro běžný silniční provoz ne. Ona je to pro jednotlivce pustá teorie už dnes.

    • Mně taky a musím se smát. D.b.lové z EU zapomněli na námořní a leteckou dopravu – největší znečisťovatele.

      • Nezapomněli, Letecké palivo má být v brzké době docela brutálně zdaněno. A námořní doprava zdaleka není největším producentem CO2. Vy jste zřejmě chyběl ve škole, když se bral zákon zachování energie a hmoty, že?

      • DEbil Láda zapomněl, že námořní dopravou se sem dopravuje zboží z Asie, a nemalou část toho tvoří komponenty nezbytné k výrobě aut, kterou EU lumpenproletariát neumí vyrobit 🙂

  17. Zajímalo by mně jak EU chce dosáhnout dostatečné výroby elektrické energie do toho data roku 2035???Nad tím se asi žádný z těch darmožroutů nezamyslel,že???

    • To je zodpovědnost členských států a ne EU. Pátou kolonu v Bruselu nezastaví ani fyzikální zákony, proč by je měly trápit neexistující elektrárny.

      • Fyzikální zákony nezná spíše většina pitomých řidičů v EU. Jmenovitě zákon zachování hmoty a energie. Ani jeden pitomý řidič v EU si neumí ze základních surovin, tedy vody a CO2 vyrobit benzín nebo naftu, přestože původní suroviny pro benzín a naftu je právě voda a CO2.

    • Elektřiny bude dost, více, než se prodá. Vycházíte z mylného předpokladu, že každá domácnost bude mít elektromobil, a realita spíše bude taková, že po roce 2045 nebude samozřejmostí ani elektřina – nebude tuto z čeho vyrobit.

    • Z luxusního bytu v centru do úřadu s elektromobilem dojedou s přehledem a v pohodlí. Tím je jen utvrdite v tom, že to dělají dobře.

    • EU se rozpadne s takovými přístupy a tím padne i elektromobilita. Pochybuji, že by ropní baroni jen tak přišli o zisk z ropy pro naftu/benzín. A u nás bude 3/4 lidí jezdit busem a na kole, kdo má 500000Kč na malinký elektromobil od Renaultu s dojezdem 200km. A k moři busem jak za komančů. Vlastně vlakem, elektrobus těžko dojede do Chrovatska/Itále/Řecka/… Uvidí se, jak dopadne s časem Brexit a pokud OK, tak další státy budou pokračovat. Švýcaři v EU nejsou a jak se mají. Z těch si berme příklad, ale to by tu muselo být jinak smýšlející vedení s pohledem do budoucna.

Přidat komentář