Kterým směrem plánuje firmu vést? Kde vidí potenciál k růstu? Přečtěte si rozhovor s novým předsedou představenstva společnosti Škoda Auto Thomasem Schäferem.
Společnost Škoda Auto řídíte od srpna. Jaké jsou vaše první dojmy?
Nejprve bych chtěl poděkovat všem škodovákům za skvělé přijetí! To mi pomohlo se během prvních týdnů zorientovat. Od té doby jsem měl možnost se seznámit s mnoha kolegy, ponořil se do 125leté historie Škoda Auto a získal podrobný přehled o současném stavu společnosti i o připravovaných produktech. Když už mluvíme o produktech: Jednou z dosavadních vrcholných akcí byla světová premiéra vozu Enyaq iV v Praze. Je to skvělé auto a jsem skutečně hrdý na tým, který stál u jeho zrodu.
Bylo pro vás těžké rozloučit se s Jižní Afrikou, kde jste strávil pět let?
Jihoafrická republika se stala mým domovem – jak profesně, tak soukromě. Loučení tudíž nebylo snadné. Avšak v letadle do Evropy to přebilo očekávání toho, co mě čeká. Těším se, až se lépe seznámím s Českou republikou, jejími obyvateli a místní kulturou. A samozřejmě na všechny úkoly, které nás společně čekají: Škoda je úžasná značka s obrovským potenciálem.
Jakým směrem máte v úmyslu automobilku posunout?
Značce Škoda se díky práci celého týmu i mého předchůdce daří velmi dobře. Mým hlavním úkolem je psát s tímto týmem v příštích letech další kapitoly jejího úspěšného příběhu. Nadále se budeme držet Strategie 2025. Jedná se o efektivní plán, ale ještě nás čeká dlouhá cesta k dosažení veškerých cílů. Samozřejmě chci také přispívat svými nápady, abychom značku posunuli o další krok kupředu.
Co tím přesně myslíte?
Škoda Auto zaujímá v tuto chvíli jasnou pozici, za vynaložené peníze poskytuje skvělou hodnotu. U našich zákazníků výborně fungují Simply Clever řešení, mimořádná prostornost, praktičnost a jedinečný design, které nabízí každý model. Vozy Škoda budou vždy dostupné – ať už cílíme na studenty, mladé rodiny nebo starší páry. Tohoto směru se budeme držet i nadále. Kromě současné modelové řady však vidím další možnosti růstu v dobývání nových trhů či ve větším zaměření na segment dostupných vozů, tím pádem získáme příležitost významně rozšířit zákaznické portfolio.
Když zmiňujete segment dostupných vozů, máte na mysli posun směrem k levné značce?
Určitě nesměřujeme k tomu, aby se Škoda stala levnou značkou. Soustředíme se na korejské, japonské a francouzské výrobce, to jsou naši hlavní konkurenti a s nimi budeme soupeřit a společně využijeme potenciál značky. Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká.
Jak rychle se značka Škoda zotaví z následků pandemie covidu-19? Kde se bude nacházet na konci roku?
Ve zbytku roku uděláme vše, co bude v našich silách, abychom dopad na naše podnikání minimalizovali. Aktuální údaje o prodejích ukazují, že tento rok v žádném případě není ztracený. Naplno pracujeme na tom, abychom z něj vytěžili co nejvíce. Červencové výsledky dokonce v meziročním srovnání dopadly o 8 % lépe, dokázali jsme výrazně zvýšit náš podíl na trhu a také srpen vypadá velmi slibně. Moje díky za to patří celému týmu! Ale počet případů covidu-19 bohužel aktuálně opět roste, proto apeluji na všechny – důsledně dodržujme veškerá hygienická opatření a chraňme tak zdraví zaměstnanců v našich závodech.
V automobilovém průmyslu pracujete zhruba 30 let. Podělil byste se s námi o svou nejcennější zkušenost?
Společnými silami lze dosáhnout i zdánlivě nemožného. Pokud nezačneme, nikam se nedostaneme. Vždy jde o důvěru v rámci týmu. Jsem přesvědčený o tom, že ve Škoda Auto společně dosáhneme mnoha skvělých věcí a v tomto desetiletí automobilku posuneme na další úroveň. Jedno africké přísloví výstižně říká: „Pokud chceš jít rychle, jdi sám. Pokud chceš dojít daleko, vyraz společně s někým.“
Pět rychlých otázek na tělo
Moře, nebo hory?
Hory, protože moře jsem si za posledních pět let užil ažaž. Nyní se těším na české hory.
Jihoafrické víno, nebo české pivo?
Volba je jednoznačná, české pivo.
OCTAVIA RS iV, nebo ENYAQ iV?
Oba. Každý z nich má svůj jedinečný charakter.
Jakou hudbu posloucháte při řízení?
V tuto chvíli trávím většinu času telefonováním se svou ženou. Je stále v Jižní Africe a už se nemůže dočkat, až se podívá do našeho nového domova.
Jak odpočíváte?
Čistou mysl si udržuji ranním během.