2024 - Audi A3 Sportback TFSI e - (1)

Nové Audi A3 Sportback TFSI e se představuje. Je ještě výkonnější a hospodárnější než dosud

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 17. 10. 2024


Audi A3 Sportback TFSI e nabízí po rozsáhlé technické modernizaci větší sadu akumulátorů, funkci rychlého nabíjení stejnosměrným proudem a dojezd na elektřinu až 143 kilometrů. Inteligentně řízený systém pohonu zajišťuje vynikající hospodárnost, dosahuje vysokého výkonu při rekuperaci kinetické energie a umožňuje každodenní provoz s nulovými lokálními emisemi. Plug-in hybridní model přitom kombinuje dynamické jízdní vlastnosti s ještě vyšší úrovní komfortu.

Na jaře představila značka Audi modernizované modely A3 a S3 včetně nové karosářské varianty A3 allstreet. Nyní následuje plug-in hybridní varianta A3 Sportback TFSI e nabízející ještě vyšší úroveň výkonu a hospodárnosti než dosud.

Nový přeplňovaný zážehový motor a optimalizovaný elektromotor tvoří silnou dvojici

Srdce plug-in hybridního poháněcího systému vzniklo spojením nového přeplňovaného zážehového motoru a elektromotoru, který se vyznačuje vyšší hustotou výkonu. Jednotka 1.5 TFSI evo2 nahrazuje dosavadní motor 1.4 TFSI a disponuje velkým počtem high-tech konstrukčních řešení. Kompresní poměr byl zvýšen na 11,5:1 díky optimalizovanému chlazení spalovacích prostorů a symbióze výfukového turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a Millerova cyklu, v němž dochází k dřívějšímu zavírání sacích ventilů. Motor 1.4 TFSI pracoval s kompresním poměrem 10:1. Vzhledem k optimalizovanému spalovacímu procesu pracuje nový agregát s vysokou účinností, což snižuje spotřebu paliva a emise. Palivo je do válců vstřikováno pod tlakem až 350 barů, zatímco u jednotky 1.4 TFSI byl maximální vstřikovací tlak 200 barů. Žárově nanášená povrchová vrstva na pracovních plochách válců snižuje v novém motoru vnitřní tření. Spalování optimalizují také písty, do jejichž odlitků jsou integrovány chladicí kanály.

Elektrický pohon zajišťuje synchronní elektromotor s permanentními magnety, který nyní poskytuje nejvyšší výkon 85 kW a maximální točivý moment 330 Nm. Stejně jako u předchůdce je elektromotor integrován do skříně šestistupňové převodovky S tronic, která je nyní vybavena robustnějším ložiskem převodovky optimalizovaným pro vyšší celkový výkon. Dvouspojková převodovka přenáší točivý moment obou zdrojů hnací síly na přední nápravu. Elektrické olejové čerpadlo umožňuje řazení a mazání i ve fázích s přechodně vypnutým spalovacím motorem TFSI.

Dvojnásobná kapacita vysokonapěťových modulů sady akumulátorů

Celková kapacita vysokonapěťové sady akumulátorů je nyní 25,7 kWh, a dosahuje tak téměř dvojnásobku oproti předchozímu modelu – při téměř shodných rozměrech. K dispozici je využitelná kapacita 19,7 kWh. Celkem 96 prismatických článků rozdělených do čtyř modulů uchovává téměř o 100 % více energie než dosud. Díky optimalizovanému chemickému složení akumulátorových článků a vylepšenému uspořádání mají moduly nyní kapacitu 73 Ah místo 37 Ah. Vývojáři tak v jízdním cyklu WLTP prodloužili dojezd na elektřinu až na 143 kilometrů. Vlastní chladicí okruh udržuje v sadě akumulátorů optimální provozní teplotu.

2024-Audi-A3-Sportback-TFSI-e-3

Vyšší výkon pro sportovní A3 Sportback 45 TFSI e

Audi nabízí A3 Sportback TFSI e ve dvou výkonových stupních: 40 TFSI e a 45 TFSI e. Ve výkonnější verzi poskytuje spalovací motor 1.5 TFSI evo2 nejvyšší výkon 130 kW/177 koní, což je o 20 kW/27 koní více než dosud. Maximální točivý moment 250 Nm je dostupný v rozsahu od 1500 do 4000 otáček za minutu. V kombinaci s elektromotorem nabízí A3 Sportback 45 TFSI e celkový nejvyšší výkon 200 kW/272 koní a celkový maximální točivý moment 400 Nm. Tato verze díky tomu nabízí pozoruhodné jízdní výkony. Sprint z 0 na 100 km/h je otázkou 6,3 sekundy a nejvyšší rychlost je 237 km/h.

Méně výkonná verze spalovacího motoru je vyladěna na nejvyšší výkon 110 kW/150 koní. Maximální točivý moment je rovněž 250 Nm. Hybridní soustava tvořená novou jednotkou 1.5 TFSI evo2 a elektromotorem poskytuje v tomto případě celkový nejvyšší výkon 150 kW/204 koní. Ve fázích maximální podpory spalovacího motoru elektromotorem může řidič využívat celkový nejvyšší točivý moment 350 Nm. A3 Sportback 40 TFSI e zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a v akceleraci může pokračovat, dokud nedosáhne nejvyšší rychlosti 225 km/h. Nejvyšší rychlost v režimu výhradně elektrického pohonu je u obou verzí 140 km/h.

Inteligentní systém řízení pohonu zajišťuje nejvyšší možnou hospodárnost

Systém řízení plug-in hybridního pohonu je u tohoto kompaktního modelu koncipován pro mimořádně hospodárný provoz. Až do teploty -28 °C se vůz vždy rozjíždí elektricky. Řidič může tlačítkem EV na ovládací liště nebo výběrem v MMI upřednostnit elektrický pohon, a s vozem pak může jezdit, jako by se jednalo o elektromobil. V hlavním provozním režimu „Auto Hybrid“ je „práce“ inteligentně rozdělována mezi spalovací motor a elektromotor – v nízkých rychlostech dostává přednost čistě elektrická jízda, ve vyšších rychlostech naopak motor TFSI, ale často se na pohonu podílí oba zdroje hnací síly současně. V závislosti na situaci může A3 Sportback TFSI e jet setrvačností nebo získávat zpět kinetickou energii při zpomalování či podporovat jednotku TFSI elektromotorem. Systém řízení plug-in hybridního pohonu kromě toho udržuje v případě potřeby stav nabití sady akumulátorů na konstantní úrovni, aby tím zachoval dostatek elektrické energie pro pozdější využití, například v ekologické zóně.

Rekuperace páčkami na volantu

Pokud řidič uvolní pedál plynu, pokračuje A3 Sportback TFSI e v jízdě setrvačností s vypnutým spalovacím motorem a elektromotor může v závislosti na jízdní situaci přejít do režimu rekuperace kinetické energie. Při brzdění dokáže samotný elektromotor zajistit zpomalení až 0,3 g, což pokryje většinu veškerého brzdění v každodenním provozu. Až při silnějším sešlápnutí pedálu brzdy vstupuje do hry hydraulická brzdová soustava. Tento přechod je téměř neznatelný a rekuperace zůstává i nadále aktivní. Elektromotor může při brzdění dosahovat rekuperačního výkonu až 43 kW. Podobně jako u zcela elektricky poháněných modelů slouží páčky na volantu nyní poprvé k nastavování intenzity rekuperace v režimu EV. V zákulisí je následně zařazen optimální převodový stupeň.

2024-Audi-A3-Sportback-TFSI-e-4

Vyšší výkon při podporování spalovacího motoru elektromotorem

A3 Sportback TFSI e projeví svůj sportovní potenciál, pokud je dvouspojková převodovka nastavena do režimu řazení S. V režimu „Auto Hybrid“ může plug-in hybridní systém dosahovat celkového nejvyššího výkonu a ve fázi zrychlování při sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu disponuje i dodatečným výkonem elektromotoru. V modelu A3 Sportback 40 TFSI e je po dobu až 15 sekund, za optimálních podmínek dokonce až 18 sekund, k dispozici 40 kW navíc. V modelu A3 Sportback 45 TFSI e to je 70 kW po dobu až osmi sekund, protože elektromotor musí odevzdat vyšší výkon, aby byl využit veškerý výkonový potenciál plug-in hybridního systému. Spalovací motor se připojí k pohonu také v režimu EV při sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu, aby byl dostupný dodatečný výkon.

Funkce rychlého nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW

Audi poprvé u plug-in hybridního modelu nabízí funkci nabíjení stejnosměrným proudem z rychlonabíjecích stojanů. A3 Sportback TFSI e využívá při odběru stejnosměrného proudu nabíjecí výkon až 50 kW, a umožňuje tak komfortní cestování s elektrickým pohonem. Díky tomu lze téměř vybitou sadu akumulátorů se stavem nabití 10 procent nabít na 80 procent za méně než půl hodiny.

Kromě toho je možné nabíjení třífázovým střídavým proudem z nástěnné nabíječky nebo veřejných nabíjecích stojanů o výkonu až 11 kW. Proces nabíjení v tomto případě trvá 2,5 hodiny. K tomuto nabíjení potřebný kabel Mode 3 patří k sériové výbavě. Audi charging, nabíjecí služba značky Audi, zajistí na přání přístup k cca 630 000 nabíjecím přípojkám v 29 evropských zemích, mezi něž patří také nabíjecí centra Audi charging hub v Berlíně, Mnichově, Frankfurtu, Norimberku, Curychu a Salcburku (další lokality budou následovat). Uživatelé tak mohou s pouhou jednou kartou komfortně nabíjet jak v nabíjecích centrech Audi charging hub, tak na nabíjecích stanicích mnoha dalších poskytovatelů.

Specificky nastavený podvozek

V porovnání s konvenčně poháněným modelem A3 má plug-in hybridní verze větší zatížení zadní nápravy, přičemž hmotnost vozidla je rozložena mezi přední a zadní nápravu v poměru 55:45 %. Důvodem je sada lithium-iontových akumulátorů, která je uložena pod podlahou vozidla v prostoru zadních sedadel. Podvozek a tlumiče mají proto specifické nastavení. Kombinace o trochu tužších vinutých pružin a tlumičů se sportovnější charakteristikou zajišťuje vysokou úroveň jak jízdního komfortu, tak dynamiky. Řízení s elektromechanickým posilovačem přitom pracuje citlivě a podporuje řidiče v závislosti na rychlosti jízdy. Ve vysoké rychlosti se A3 Sportback TFSI e vyznačuje precizností, při parkování snadnou ovladatelností. Na přání se dodává progresivní řízení s variabilním převodem v závislosti na úhlu otočení volantu, které umocňuje dojem jízdní agility.

2024-Audi-A3-Sportback-TFSI-e-2

Nové funkce a sportovní prvky výbavy pro 45 TFSI e

Plug-in hybridní verze těží z inovací, které byly na začátku letošního roku zavedeny pro modelovou řadu A3, od sportovnějšího vzhledu přes nové designové prvky až po digitální nabídky. Rozšířená sériová výbava zvyšuje komfort, zatímco nastavitelný charakteristický design denních světel zajišťuje spolu s flexibilní možností dodatečného objednání nových funkcí vozidla vysokou míru individualizace.

Obě plug-in hybridní verze jsou sériově vybaveny 17“ koly z lehké slitiny, systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select a nezávislou klimatizací. Speciální ukazatele poskytují informace o pohonu. Graficky nově navržený ukazatel výkonu zobrazuje na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit aktuálně odebíraný výkon, provozní režim pohonu, stav nabití sady akumulátorů a dojezd. Displej MMI navíc vizualizuje energetické toky.

V souladu s vyšší úrovní výkonu se A3 Sportback 45 TFSI e prezentuje již v sériové podobě exteriérem S line, který zahrnuje například specifickou masku chladiče S a střešní spoiler S. Paket černých ozdobných prvků plus zvýrazňuje masku chladiče Audi Singleframe, ozdobné lišty na bočních oknech a nárazníky. Leskle černé jsou rovněž kryty vnějších zpětných zrcátek, kruhy Audi mají antracitově šedou barvu. Výrazný exteriér završují sériově dodávané červené brzdové třmeny a tmavě tónovaná skla zadních oken. V interiéru dokládají sportovní charakter modelu A3 Sportback 45 TFSI e černá sportovní sedadla, ozdobná obložení se vzhledem hliníku a prahové lišty s hliníkovými ozdobnými prvky.

Nové plug-in hybridní verze lze již objednávat za ceny od 1 124 900 korun

Ceny modelu A3 Sportback 40 TFSI e začínají od 1 124 900 včetně DPH, výkonnější verze 45 TFSI e se sportovnější výbavou stojí od 1 227 900 korun včetně DPH. Oba plug-in hybridní modely lze začít objednávat v průběhu října. Stejně jako u všech modelů u českých prodejců je standardem prodloužená záruka na 4 roky / 120 000 kilometrů. Na podzim bude následovat rovněž plug-in hybridní verze modelu A3 allstreet.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru