Čtvrtá generace Škody Octavia nabízí mnoho nových technologií a inovativních asistenčních systémů, které se objevují v sériově vyráběném voze značky Škoda vůbec poprvé.

Elektronické řazení

Hned na začátek musíme zmínit například nové ovládání převodovky DSG systémem shift-by-wire, tedy zcela elektronicky.

Tento systém šetří místo a také má nový vzhled. Místo známé volicí páky převodovky DSG se tak na středové konzoli nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P.

Větší rozměry karoserie i větší zavazadelník

Nová Škoda Octavia Combi je délkou 4689 mm o 22 mm delší než vůz předchozí generace. Délka verze liftback narostla o 19 mm na 4689 mm. Šířka obou karosářských verzí narostla o 15 mm na 1829 mm. Rozvor činí 2686 mm. Co zákazníky jistě hodně zaujme větší zavazadlový prostor, který nově narostl u vozu combi o 30 litrů na 640 litrů, u liftbacku je 600 litrů, tedy o 10 litrů více než u předchozí generace.

Nově je pojatý samozřejmě i design auta, který na pohled designově navazuje na model Superb a Scala. Příď je tvořena novým předním nárazníkem a ostře řezanými, nižšími předními světlomety se standardně dodávanými LED potkávacími, dálkovými světly a světly pro denní svícení. LED technologii využívají i zpětná, brzdová a zadní mlhová světla. Protáhlou siluetu vozu ze combi zvýrazňuje nově tvarovaný, plochý střešní nosič. Až devatenáctipalcová kola z lehké slitiny určená pro všechny varianty vozu dodávají vozu dynamický vzhled. Nově jsou nabízeny barvy karoserie černá Crystal, modrá Lava a modrá Titan. Paket Chrom je pak součástí výbavového stupně Style.

Nový koncept interiéru

Škoda s designem exteriéru změnila i provedení interiéru. O chybějící řadicí páce už víte, ale zajímat vás jistě bude také fakt, že uvnitř má posádka mnohem více místa a řidič si užije několika změn. Jednou je nový dvouramenný volant, který může být na přání vyhřívaný. Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem 14 různých funkcí pomocí nových tlačítek a otočných ovladačů. Nově navržená je i přístrojová deska, která je rozdělena do několika horizontálních úrovní a disponuje velkou, samostatně stojící centrální obrazovkou. Ve spodní části navazuje nová středová konzole. Tlačítka přímé volby pro důležité funkce vozu, jako je volba jízdního režimu Driving Mode Select, nebo parkovací asistent, byla přesunuta nahoru pod centrální multifunkční obrazovku.

Novinkou je nové ambientní LED osvětlení, které jednou z deseti barev nepřímo osvětluje přední dveře a přístrojovou desku. Volit lze také předvolené světelné módy.

Poprvé jsou ve voze značky Škoda na přání nabízena ergonomická sedadla. Ta jsou velmi šetrná k zádům a nabízejí také elektricky ovládanou masážní funkci. Vrcholná verze ergonomických sedadel, která se může pochlubit pečetí kvality AGR (Iniciativa pro zdravá záda), nabízí i funkci odvětrávání.

Octavia je zcela novým autem a tak konečně nabídne i head-up displej, který zatím modely Škoda ve výbavě neměly. Ten promítá důležité informace, jako například aktuální rychlost jízdy, navigační instrukce, rozpoznané dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy přímo na čelní sklo. Součástí standardní výbavy je Virtuální Kokpit s displejem o velikosti 10,25″ a také dvouzónová klimatizace Climatronic. Poprvé nabízí vůz Octavia na přání třízónovou klimatizaci Climatronic. Čelní sklo může být na přání vyhřívané.

KESSY – bezklíčový systém otvírání a startování, který je nabízen na přání, lze nyní použít pro všechny čtyři dveře, což třeba Kodiaqu chybí. Elektrické ovládání všech oken a elektromechanická parkovací brzda jsou součástí standardní výbavy. 

Široká nabídka alternativních pohonů

Nová Octavia bude k dispozici s alternativními pohony a poprvé také jako Octavia iV s plug-in hybridním pohonem. Některé z upravených benzinových motorů jsou vybaveny mild-hybridní technologií. Naftové motory nové generace Evo vypouští až o 80 % méně oxidů dusíku. V nabídce bude také varianta Octavia G-TEC s pohonem na zemní plyn. Na výběr jsou také čtyři verze podvozku a provedení s pohonem všech kol.

První plug-in hybrid

Škoda Octavia iV v plug-in hybridní verzi kombinuje – podobně jako Škoda Superb iV – benzinový motor 1,4 TSI o výkonu 115 kW/156 koní a elektromotor o výkonu 75 kW. Celkový systémový výkon činí 150 kW/204 koní, maximální točivý moment 350 Nm. Plug-in hybridní verze je vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Octavia iV bude dostupná ve všech výbavových stupních a verzích kromě výbavového stupně Active a modelu Scout. Objem zavazadlového prostoru verze liftback činí 450 litrů, objem zavazadlového prostoru verze kombi činí 490 litrů.

Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP až 55 km. Baterii lze pohodlně dobít doma z běžné domácí zásuvky nebo pomocí wallboxu. Konektor k nabíjení baterie se nachází pod krytkou v předním nárazníku na straně řidiče.

Motory eTEC s mild-hybridní technologií

Nová Octavia je první vůz mladoboleslavské značky, který nabízí dvě varianty motoru eTEC s mild-hybridní technologií. U tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW/110 koní a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW/150 koní, v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG, je použit 48V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Je tak možné se zcela vypnutým spalovacím motorem plachtit, shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění nebo naopak využít točivý moment elektromotoru a zlepšit tak dynamiku hnacího ústrojí tzv. boostem. Společně se systémem Start-Stop tak pomáhají snižovat spotřebu paliva a samozřejmě emise.

Octavia G-TEC

Octavia je nabízena také ve variantě G-TEC s velmi ekologickým motorem na zemní plyn. Motor 1,5 TSI s pohonem na zemní plyn má výkon 96 kW/130 koní a jeho spotřeba činí 3,4 − 3,6 kg CNG na 100 km. Spotřeba v benzinovém režimu pak 5,4 l/100 km. Celková kapacita tří nádrží na zemní plyn činí 17,7 kg a dojezd až 523 km. V kombinaci s benzinovou nádrží o objemu 9 litrů se dojezd zvyšuje o dalších 278 km. Otavia G-TEC tak nabízí celkový dojezd na jedno natankování všech nádrží více než 800 km.

Objem zavazadlového prostoru činí 455 litrů u verze liftback a 495 litrů u verze kombi. Charakteristickým znakem modelu s pohonem na zemní plyn jsou plaketa G-TEC na pátých dveřích a Virtuální Kokpit upravený pro verzi G-TEC.

2020-skoda-octavia-motory-technicke-udaje-tabulka

Čtyři varianty podvozku

Octavia je k dispozici, kromě standardního podvozku, také se sportovním podvozkem, který je snížený o 15 mm, a o 15 mm zvýšeným podvozkem v rámci paketu pro špatné cesty. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC, jenž automaticky upravuje tlumicí charakteristiku.

V rámci volby jízdního režimu Driving Mode Select také poprvé nabízí v rámci jednotlivých jízdních režimů možnost navolit si jednotlivé parametry, například tlumicí charakteristiku, charakteristiku řízení nebo řazení automatickou převodovkou DSG pomocí posuvné lišty dle vlastních preferencí. V případě modelu s plug-in hybridním pohonem zůstává světlá výška v kombinaci s DCC stejná. U ostatních verzí je snížena o 10 mm. 

V rytmu konektivity

V novém voze Octavia mají cestující k dispozici až pět USB-C konektorů k nabíjení nebo propojení médií nebo USB paměťových disků s infotainment systémem. Součástí standardní výbavy jsou dva USB-C konektory vpředu ve středové konzoli. Dva další USB-C konektory vzadu s 230V zásuvkou a USB-C konektor umístěný na stropní konzoli nad vnějším zpětným zrcátkem jsou nabízeny na přání. Díky redukci USB-C na USB-A 3.0, kterou lze objednat v rámci Škoda Originální příslušenství, lze jednoduše připojit také starší přístroje vybavené konektorem USB-A 3.0.

Na přání dodávaný Phone Box umožňuje bezdrátové nabíjení mobilního telefonu a jeho připojení k vnější anténě automobilu. Skvělý zvuk zajišťuje akusticky vyladěný interiér a nový Sound System Canton, který je nabízen na přání. 

Ještě bezpečnější

Poprvé je ve voze ŠKODA k dispozici Asistent vyhýbání, Asistent pro odbočování, Varování při vystupování z vozu nebo Varování před lokálním dopravním omezením. Nová OCTAVIA bude na přání dodávána se systémy Area View, Asistentem změny jízdního pruhu (Side Assist) a prediktivním adaptivním tempomatem, který spolu s vylepšenou verzí Rozpoznávání dopravních značek, vylepšeným Asistentem hlídání jízdního pruhu (Lane Assist), systémy Traffic Jam Assist a Emergency Assist tvoří komplexní systém Travel Assist. Pomocí funkce Detekce rukou sleduje vozidlo, zda má řidič ruce na volantu. V případě nehody chrání cestující až devět airbagů, včetně kolenního airbagu řidiče, který je součástí standardní výbavy, nebo zadních bočních airbagů, které jsou nabízeny na přání.

Stále online

Pomocí aplikace Škoda Connect je možné využít toho, že auto je prakticky neustále online. Aplikace umožňuje například zobrazit informace o voze nebo jízdní data, informace o tom, kde je vozidlo zaparkováno, na dálku spustit funkci Houkání a Blikání, aby řidič svou Octavii lépe našel na nepřehledném parkovišti, nebo otevřít či zavřít dveře a okna. Oblast služeb Infotainment Online nabízí výpočet trasy s online podporou, aktuální dopravní informace nebo pomoc při vyhledávání čerpacích stanic a parkovišť. Přímo ve voze lze dokoupit datové balíčky, které lze použít pro streamovací služby nebo k zřízení připojení přes Wi-Fi hotspot.