skoda-superb-iv-kvasiny- (2)

V závodě ŠKODA AUTO v Kvasinách sjel včera z výrobní linky první vůz ŠKODA SUPERB iV. ŠKODA AUTO připravila závod pro výrobu prvního elektrifikovaného sériového modelu v historii firmy investicí přibližně 12 milionů eur. Nová ŠKODA SUPERB iV s plug-in hybridním pohonem se vyrábí výhradně v závodě v Kvasinách a to na stejné výrobní lince jako vozy ŠKODA SUPERB se spalovacími motory.

Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za výrobu a logistiku, říká: „Zahájení sériové výroby vozu ŠKODA SUPERB iV představuje velký krok do budoucnosti. V posledních měsících jsme důsledně pracovali na tom, abychom umožnili spuštění výroby prvního modelu s plug-in hybridním pohonem v závodě v Kvasinách.“

Aby byl závod Kvasiny připravený na speciální požadavky, které výrobní proces prvního elektrifikovaného sériového modelu značky ŠKODA vyžaduje, investovala ŠKODA AUTO přibližně 12 milionů eur. Mimo jiné byla upravena svařovna a montážní hala (viz infografika). Díky této transformaci se ŠKODA SUBERB iV s plug-in hybridním pohonem vyrábí na stejné montážní lince jako modely s konvenčním spalovacím motorem. Vzhledem k tomu, že se podlaha vozu u obou variant pohonu liší, byla ve svařovně některá zařízení upravena nebo nově instalována.

Původní hala oddělení kvality byla kompletně přestavěna. Pro výrobu a uvedení vozů do provozu musela být pracoviště v rámci montáže nově uspořádána. V rámci výrobní linky instalovala ŠKODA AUTO navíc další zásobník pro podvozkové rámy a manipulátor pro vysokonapěťové a 12voltové baterie.

Společnost ŠKODA AUTO pokračuje ve vzdělávání zaměstnanců v oblasti elektromobility. Proto v Kvasinách vzniklo nové tréninkové centrum. Školení od té doby absolvovalo již 5 500 zaměstnanců.

Start do nové éry: SUPERB iV s plug-in hybridním pohonem

Benzinový motor 1,4 TSI a elektromotor vozu ŠKODA SUPERB iV poskytují celkový systémový výkon 160 kW/218 koní. Čistě elektrický dojezd činí až 56 kilometrů v cyklu WLTP, po započtení dojezdu na benzin činí dojezd na jedno nabití a natankování až 930 kilometrů. Nová varianta pohonu je k dispozici pro modely SUPERB iV v úrovních výbavy Ambition a Style, a také pro ŠKODA SUPERB iV SPORTLINE a ŠKODA SUPERB iV L&K. Světová premiéra modelu ŠKODA SUPERB iV a nové elektromobilní značky iV se konala v květnu 2019 ve slovenském hlavním městě Bratislavě. Uvedení na trh proběhne začátkem roku 2020.

Pod kapotou plug-in hybridu Škoda Superb iV aneb co vše by vás mohlo zajímat?

Výroba modernizovaného vozu ŠKODA SUPERB probíhá v závodě ŠKODA AUTO v Kvasinách už od července 2019. Vedle vlajkové lodi značky zde také vznikají modely kategorie SUV ŠKODA KAROQ a ŠKODA KODIAQ. V roce 2018 poprvé opustilo výrobní haly závodu v Kvasinách více než 300 000 vozů během jednoho kalendářního roku. V nejmodernějším výrobním závodě ŠKODA AUTO zaměstnává kolem 9 000 zaměstnanců.

Úspěšné zavedení projektu „dProdukce“: ŠKODA AUTO v Kvasinách optimalizuje výrobní procesy

ŠKODA AUTO cíleně sází na technologie průmyslu 4.0 a v závodě v Kvasinách úspěšně realizovala projekt digitalizace „dProdukce“. Pomocí multimediálního obsahu podporuje zaměstnance, aby správně prováděli montážní kroky, upozorňuje na změny v postupu výroby a slouží jako doklad kontroly kvality. „dProdukce“ zamezuje chybám, šetří čas a náklady a jako digitální příručka a dokumentace nahrazuje velké množství tištěné dokumentace.

Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO pro výrobu a logistiku říká: „Vysoce moderní závod v Kvasinách hraje, coby nosný pilíř naší výrobní sítě, klíčovou roli v dosahování výrobních cílů. Postupná digitalizace výroby kontinuálně optimalizuje výrobní procesy. „dProdukce“ usnadňuje našim zaměstnancům orientaci v rámci výrobních kroků. Tento projekt posiluje kompetence závodu v Kvasinách a jeho přibližně 9 000 zaměstnanců.“

ŠKODA AUTO implementovala v Kvasinách projekt „dProdukce“ letos v dubnu na jedné ze dvou montážních linek a v rámci něj investovala téměř 1,2 milionů eur. Na této lince ŠKODA AUTO vyrábí modely ŠKODA SUPERB a ŠKODA KODIAQ a také první plug-in hybridní model značky, ŠKODA SUPERB iV.

„dProdukce“ zamezuje chybám a umožňuje rychlý přístup k dokumentaci: Na obrazovce se zobrazují digitální pokyny, které zaměstnanec aktivuje pomocí svého pracovního průkazu. Obsahuje pouze takové informace, které jsou relevantní pro jeho aktuální úkol. Pomocí textů, 3D zobrazení nebo video návodů přesně pozná, jak a kde má zabudovat jaký díl. To šetří čas a snižuje riziko chyby na montážní lince. Tento subsystém, který se jmenuje VISPART, v rámci „dProdukce“ je navržen jako vícejazyčný.

Systém pracuje obousměrně a umožňuje zaměstnancům, aby informace nejenom četli, ale aby například zadávali i změny. Oprávnění a přiřazení k určitému modelu probíhá automaticky načtením zaměstnaneckého průkazu.

Digitální řízení kvality nahrazuje doposud běžné ruční razítkování po každém pracovním kroku. Díky „dProdukci“ zaměstnanec pouze vloží svůj průkaz do čtečky karet – všechny údaje k příslušnému výrobnímu kroku systém uloží automaticky.

I kontrola kvality se na montážní lince dokumentuje digitálně. Doposud zaměstnanci zaznamenávali všechny potřebné dodatečné práce na formuláři, který byl umístěn ve voze. K tomu museli ve velmi krátkém čase najít a vyplnit určitá pole formuláře. Nový subsystém SQS usnadňuje a urychluje tento proces, protože nyní výstupní kontroloři kliknou na příslušné body na dotykové obrazovce, odkud se pak přenesou přímo do systému.

Společná výhoda pro životní prostředí všech součástí „dProdukce“: Pracovní pokyny, příručky, dokumentace a doklady kvality se již nemusejí tisknout a není třeba je při každé změně nově rozdávat na papíře. Tak ŠKODA AUTO v Kvasinách od zahájení projektu ušetřila od dubna 2019 již desítky kilogramů papíru.

190918-Successful-launch-of-dProduction-1920x1281

Digitální technologie v nejmodernějším závodě ŠKODA AUTO v Kvasinách

Už mnoho let ŠKODA AUTO průběžně modernizuje závod v Kvasinách, aby maximálně využila kapacity v této lokalitě. Kvasiny jsou považovány za jeden z nejmodernějších výrobních závodů v celém automobilovém průmyslu, a proto to byla první volba pro projekt „dProdukce“. Navíc výrobní linka, na které se sestavují modely ŠKODA KODIAQ a ŠKODA SUPERB, je jednou z nejkratších v automobilce. Skládá se z 50 taktů, ve kterých probíhá kolem 5 000 pracovních kroků. Pro projekt „dProdukce“ instalovala ŠKODA AUTO 50 dotykových obrazovek – jednu na každý pracovní takt – a také 100 standardních obrazovek na běžícím pásu. K tomu se přidá 19 kilometrů kabelů, 200 zásuvek a 2,5 tuny elektronického hardwaru.

Jen pro „dProdukci“ vyvinula ŠKODA AUTO tři nové systémy, implementovala 17 nových rozhraní ke stávajícím systémům, konfigurovala 3 500 pracovních kroků a vyškolila 800 zaměstnanců montáže na zacházení s digitálními pomocníky.

Projekt „dProdukce“ se řadí do programu FORCE, se kterým se ŠKODA AUTO vydává na nové cesty ve výrobě, aby společnost připravila na budoucnost. FORCE se považuje za komplexní sadu digitálních nástrojů, které zvyšují efektivitu a flexibilitu a připravují výrobu vozidel na globalizační výzvy. Za tím účelem definovala ŠKODA AUTO osm oblastí, ve kterých je třeba konat – pokrývají všechny aspekty úspěšné výroby aut a jsou podloženy jasně definovanými cíli.

Oceňovaný projekt – měřítko v automobilovém průmyslu

V červenci byl projekt „dProdukce“ oceněn renomovanou cenou Automotive Lean Production Award v kategorii „Special Award – Smart Digital Application“. Oborový časopis AUTOMOBIL PRODUKTION a poradenská společnost Agamus Consult každoročně vybírají nejlepší projekty a iniciativy v automobilovém průmyslu. Ceny mají motto „Učit se od nejlepších“ a mají etablovat měřítka pro oblasti lean a digitalizace v mezinárodním automobilovém průmyslu. Michael Oeljeklaus převezme cenu za oblast výroby a logistiky v rámci 14. Kongresu Automotive Lean Production, který se koná 5. a 6. listopadu 2019 ve Volkswagenu ve Wolfsburgu.