Kdo si v posledním roce kupoval nové auto, nemohl si nevšimnout. Většina nových aut zdražila, za poslední rok o pět až 15 % v závislosti na modelu. Zdražování tak bylo nad úrovní inflace, která v lednu dosáhla 2,3 procenta a v loňském roce podle Českého statistického úřadu činila 10,7 procenta.
Faktem je, že ceny nových aut už rostou několik let v řadě. Začalo to v roce 2019, kdy automobilky řešily převis poptávky kvůli nedostatku vozů v důsledku chybějících dílů a narušené logistiky po pandemii covidu-19. „Poslední zlevňování aut se odehrálo v roce 2019, od té doby automobilky u nových vozů pravidelně upravují ceny, některé i dvakrát ročně, a to většinou směrem vzhůru. Nebo alespoň vyškrtnou nejlevnější provedení výbavy a motorizace,“ uvedl marketingový ředitel Louda Auto Tomáš Brada.
ČTK jako příklad uvedlo jeden z nejprodávanějších modelů Škoda Octavia liftback s motorem 1,5 TSI a automatem. Ten stál loni v lednu 629 900 Kč a letos 669 900 Kč. To je zdražení o 6,3 % a za poslední dva roky jde o zvýšení o 11 %. Toyota, která se v lednu zařadila na třetí místo na trhu, zvýšila ceny o pět až 12 %. Podle generálního ředitele českého zastoupení Martina Pelešky přitom jen následovala trh. „Nejsme ti, kteří určují ceny, dorovnáváme konkurenci a cenovou hladinu trhu,“ řekl ČTK.
Naopak ale ceny zánovních ojetin podle Brady relativně klesají. „Například roční model Škoda Karoq s 15 000 najetými kilometry prodáváme již třetím rokem za stále nižší a výhodnější cenu rok od roku. Tím, že ojetá auta nekopírují ceny nových aut, luxusní segment zánovních vozů výrazně zlevnil tak, že nejlepší doba pro koupi prémiového auta je právě v těchto dnech. Například rok stará luxusní limuzína Audi A6 v plné výbavě a s minimálním nájezdem kolem 20.000 kilometrů se teď prodává za cenu nového Superbu, to je nevídaný pokles ceny u prémiového segmentu,“ dodal Brada.