Německo je velmi zvláštní zemí. Že nechápete, proč? Protože se na jednu stranu na tamních dálnicích dá využívat maximální rychlost aut, na druhou stranu se německý Strana zelených snaží zakázat SUV ve městech a dokonce se tam hodně nahlas začíná mluvit i o zavedení maximální možné rychlosti v obcích 30 km/h. To vše kvůli bezpečnosti, ale také kvůli spalinám v ovzduší, což je dnes ve světě strašák číslo jedna.
Ovšem právě na nápad plošného zpomalení v obcích se podíval tamní autoklub, tedy obdoba našeho ÚAMK. A jejich verdikt, který zveřejnily německé magazíny, je naprosto jasný, ačkoliv se obáváme, že žádné velké dopady mít nebude. Německý autoklub ADAC potvrdil to, co většina expertů přes motory a emise říká už dlouho. Při 30 km/h motor rozhodně emisemi nešetří. Nejméně jich do ovzduší vypouští při rychlosti mezi 55 a 60 km/h. Právě při této rychlosti totiž fungují všechny systémy, které se o nevypouštění emisí do ovzduší starají.
Pod kapotou plug-in hybridu Škoda Superb iV aneb co vše by vás mohlo zajímat?
Jediný problém, který by takové snížení rychlosti možná pomohlo trochu řešit, je nehodovost. Při rychlosti 30 km/h má řidič mnohem větší šanci, že lépe zareaguje na chodce než v rychlosti 50 km/h. A jak ukázal nedávný americký test, není možné se spoléhat na bezpečnostní systémy, které často nefungují zcela tak, jak mají.
Má to logiku, ale jak říkáme, politické lobby je silnější než hlasy všech expertů světa. Vždyť u nás tomu není jinak. Bývalý předseda strany zelených Martin Bursík před nedávnem dostal funkci šéfa Komise hl. m. Prahy pro udržitelnou energii a klima a hned si jej „zamilovali“ všichni pražští řidiči. To když prohlásil, že z Prahy budou muset brzy zmizet všechna auta se spalovacími motory. Už ale nevysvětlil, jak a za co posílí MHD, a jak a za co hodlá zmodernizovat její vozový park.
Jak vidno, politika a reálný svět nemají mnoho společného. Nejen u nás, ale i jinde ve světě…