2019-porsche-macan-s- (5)

Před pár dny, konkrétně v pátek 6. 9. 2019 se v centrální části Berlína stala dopravní nehoda. Řidič za volantem Porsche Macan ze zatím nezjištěných příčin najel do lidí. 42letý muž čtyři chodce (včetně jednoho malého dítěte) zabil a dalších pět zranil. Policie smutnou událost teprve vyšetřuje, přičemž jednou z možných příčin nehody je zdravotní stav řidiče, který prý mohl dostar epileptický záchvat. Jakkoliv ale ještě nejsou známy výsledky šetření, už se k nehodě sesypala velká spousta křičících politiků. A jejich reakce? Ani ne tak vyjádření lítosti a smutku, jako spíše znechucení nad vozy typu SUV.

Hodně je slyšet tamní Strana Zelených, která se v médiích vyjadřuje v tom smyslu, že velká auta jsou nebezpečná a ve městech nemají co dělat. Podle jejich vyjádření pro deník Tagesspiel by měla mít města možnost nastavit horní hranici rozměru aut, která ještě do svých ulic pustí. Navíc zbytečně velká auta, která mimochodem Stephan von Dassel, starosta Berlin-Mittel, přirovnává k tankům, zabírají parkovací místa a uzurpují si prostor v centru měst, kterého je už tak málo.

Podle Zelených jsou SUV nebezpečná pro chodce a cyklisty a ve městech tedy nemají co dělat. K nápadu zakázat SUV vjezd do měst se na Twitteru vyjádřila i německá strana AfD, která ve svém tweetu Stranu Zelených obviňuje z využívání nehody ke své propagandě.

Horké hlavy plné hloupých nápadů

Nehoda, která celou tuto debatu odstartovala, je opravdu děsivá. Ale rozhodně za ni nemůže SUV! Může za ni řidič, který možná dostal záchvat a nezvládl tedy řízení. Jsme si jisti, že stejné následky by měla nehoda malých městských aut jako je třeba Škoda Citigo. A navíc není zatím definováno, co jsou vlastně ta SUV. Nehodu způsobil řidič v Porsche Macan, což není nijak extrémně velké auto! Ale co do šířky a délky se některým SUV rovná třeba i Škoda Superb. A to SUV není, přesto zabere při parkování stejně místa. Jak to tedy budou řešit? A co crossovery a MPV ve kterých vozí maminky své ratolesti ráno do škol? Ty už budou v pořádku?

Stejně tak by tedy v Německu možná měli popřemýšlet nad zákazy dodávek, jejichž řidiči zásobují restaurace a obchody. A co teprve autobusy a tramvaje MHD? Jejich rozměry jsou enormní a ve městech tedy také překáží.

Výkřik do tmy

Vlastně musíme souhlasit se stranou AfD. Zatím to vypadá, že nehodu Zelení prostě jen využívají k výkřikům o zákazech. Ostatně, i starosta centrální části Berlína je z této strany. Jsem si jistá, že nesmyslný zákaz jednoho typu aut nikdy nemůže ani v Německu, ale ani jinde, projít. Problém totiž není v SUV, ale v řidičích. V jejich chování, nepozornosti, často aroganci a jak vidno, také ve zdravotním stavu.  

Navíc jsou vozy typu SUV nově oficiálně nejprodávanějšími auty na světě a žádný politik proti sobě nepošle takovou základnu byť potencionálních voličů. To by byla politická sebevražda a může mít názory sebezelenější nebo sebeekologičtější, o místo ve vládě a tedy i o penze jistě přijít nechce.