test-skoda-citigo-g_tec

Škoda Citigo prošla na začátku letošního léta drobným faceliftem. Slovo drobný je tu nasnadě, protože změn je pomálu a jde spíše o takové osvěžení. Podívali jsme se na zoubek verzi spalující CNG, která škodovka označuje tradičně jako G-TEC.

Design

Pokud se podíváte na Citigo před modernizací a po ní, příliš velkých změn neuvidíte, jde opravdu o drobnosti. Faceliftovaná verze dostala pozměněný přední nárazník a kapotu. Přepracovaná byla také maska chladiče či přední světlomety s diodovým páskem pro denní svícení – pouze verze v základní výbavě Active mají halogenové denní svícení. Podobně decentní je to i vzadu, kde lze (opět s výjimkou základní výbavy) pozorovat pozměněný design zadních svítilen, které dostaly zatmavené krycí plexisklo.

Velmi příjemnou změnou je paleta barev, která jde naproti dnešnímu proudu. Všude potkáváme bílá, černá, stříbrná a nebo modrá auta, ale co nějaká veselejší nebo odvážnější barva? Spíše ne. Citigo ale do nabídky přidává spoustu “lentilkových” barev, testované auto mělo třeba zcela novou zelenou Kiwi Green. V davu se s takovým autem opravdu neztratíte.

test-skoda-citigo-g_tec

Facelift se nejvíce dotkl interiéru. Přibyla automatická klimatizace, která před modernizací v nabídce vůbec nebyla. Nové jsou i ukazatele v kapličce přístrojů, ty mají nejen jiné rozložení, ale jsou také celkově přehlednější. Interiér působí modernějším dojmem i díky novému, barevnému displeji multimédií na vrchu palubní desky. Pokud chcete navigaci, před modernizací jste k tomu mohli využít odnímatelný displej na vrchu palubní desky. Ten už tu nyní není a pro navigaci musíte použit svůj mobilní telefon, pro který tu může být připraven stylový držák.

Pohonné ústrojí

O pohon jakéhokoliv Citigo se bude starat výhradně nepřeplňovaný tříválec spalující benzin a nebo tříválec spalující benzin v kombinaci s CNG. A to byl také případ testovaného modelu. Verzi G-TEC, jak značka vozy na CNG označuje, pohání motor 1.0 MPI s výkonem 50 kW. Kombinovat se tento motor dá výhradně s manuální pětistupňovou převodovkou.

Motor stojí výkonově uprostřed mezi benzinovými litrovými MPÍčky se 40 a 55 kW, ale dynamikou rozhodně nepřesvědčí, potvrzují to i suchá fakta na papíře. Oproti benzinovým verzím je ta na CNG přibližně o metrák těžší. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá opravdu dlouhých 16,3 sekundy. 44kW verze to zvládá za 14,4 sekundy a výkonnější 55kW to dá za 13,5 sekundy. Maximální rychlost je 165 km/h. 

test-skoda-citigo-g_tec

Dynamika není nijak závratná ani v praxi za volantem. Zrychlovat se autu příliš nechce ani v nízkých, ale ani ve vysokých otáčkách. Stejně tak držet na dálnici 140km/h tempo autu příliš nejde – ostatně to se dá pochopit, na dálnice tento prcek určen není. Přesun ucpaným městem bude zvládat bez problémů, a to je to, k čemu bylo Citigo primárně stvořeno. Navíc to zvládne úsporně.

Značka slibuje spotřebu CNG 4,5 kg na 100 kilometrů. To je hodnota, které lze vlastně úplně bez problémů dosáhnout a spíše bude podle našich zkušeností nižší. Na benzín je spotřeba kolem 5 l/100 km. Reálný dojezd na plynovou nádrž je kolem 250-300 kilometrů. Pokud náklady spočítáme, vyjde nám, že pohybovat se s náklady (jen) za palivo do 1 Kč/1 km není vůbec problém.

Malé, ale relativně praktické

Škoda Citigo je malé auto zvenku, ale poměrně velké uvnitř. Nabízí se ve tří nebo v pětidveřovém provedení, které jsme měli v testu. Do toho se dají naložit čtyři cestující, kteří si nebudou nutně připadat jako sardinky v konzervě. Překvapivě tu není zase o tolik místa méně než ve Fabii, ačkoliv na delší cestování to stejně úplně vhodné není. Díky zástavbě nádrže se zmenšil zavazadlový prostor, ale není to nijak razantní. Zatímco verze na benzin má objem 251 litrů, ta na CNG má 213 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel se zvětší na 921 litrů, benzinová verze nabídne o prakticky zanedbatelných 38 litrů více.

test-skoda-citigo-g_tec

Malé vnější rozměry nejvíce oceníte ve městě, kde se Citigo velmi jednoduše zaparkujete. V případě testovaného auta o to lépe díky zadním parkovacím senzorům s grafickým znázorněním na displeji rádia.

Závěr a cena

Škoda Citigo po modernizaci upravuje jen detaily, to hlavní zůstává. Nebyl důvod to měnit, protože to i po takřka 6 letech na trhu velmi dobře funguje. Malý půdorys auta navíc nabízí poměrně slušný vnitřní prostor. Jenže testovaná verze CNG ve mně budí rozporuplné pocity. Na jedné straně jde o opravdu velmi úsporné auto, ale na straně druhé o auto s velmi slabou dynamikou, které vás chtě nechtě bude prostě nutit k výrazně defenzivní jízdě. Pokud s ním plánujete jezdit jen po městě, problém to nebude, v městských rychlostech je to bez problému, ale pokud chcete častěji jezdit na dálnice, spokojit se budete muset s tím, že rozumná cestovní rychlost leží kolem 120 km/h.

Pohled do ceníku prozradí, že verze G-TEC se nabízí pro všechny výbavové stupně kromě sportovně střiženého Monte Carla a je ze všech nabízených motorizací výrazně nejdražší. Oproti druhé nejdražší verzi, kterou je výkonnější 1.0 MPI 55 kW s robotizovanou převodovkou musíte přidat 50 tisíc Kč. Pokud s autem neplánujete najezdit velké porce kilometrů, raději si pořiďte výkonnější litrové MPI s 55 kW a manuální převodovkou a zbylých téměř 70 tisíc cenového rozdílu projezděte v benzinu.

+
Malé vnější rozměry‚ ale "velký" vnitřní prostor Cuknutí při změně paliva z CNG na benzin
Úsporný provoz na CNG Dynamika
Komfortní podvozek Cena
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Citigo G-TEC
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzin + CNG
Pohon: předních kol
Výkon: 50 kW/68 koní při 6 200 ot./min
Točivý moment: 90 Nm při 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 16.3 s
Maximální rychlost: 165 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba CNG (kg/100 km): 5.6 / 3.9 / 4.5
Emise CO2: 82 g/km
Objem nádrže: 10 litrů (benzin) + 10 kg (CNG)
Délka: 3 563 mm
Šířka: 1 645 mm
Výška: 1 478 mm
Rozvor: 2 420 mm
Pohotovostní hmotnost: 956 kg
Objem zavazadlového prostoru: 213 / 921 litrů
Ceník: ke stažení zde