Za posledních pár let ušel automobilový průmysl, zejména co se bezpečnosti týče, mílové kroky. Neuvěřitelně se zlepšila bezpečnost posádky aut, ale automobilky se povinně musí věnovat i bezpečnosti těch, kteří se pohybují kolem aut, tedy chodců. Jedním ze systémů, který má chodce, ale nakonec i samotnou posádku ochránit, je systém automatického brzdění. Ten bývá aktivován ve chvíli, kdy vyhodnotí překážku, tedy chodce ve svém zorném poli.

Jak se ale ukázalo, systém rozhodně není všemocný a často nemusí pracovat správně. Takové jsou alespoň výsledky testů americké automobilové asociace, která si k testování tohoto systému vybrala čtyři auta – Hondu Accord, Chevrolet Malibu, Toyotu Camry a Teslu Model 3. Faktem je, že Accord a Malibu u nás neseženeme, ale Camry a Model 3 už ano, takže se výsledky mohou hodit i nám.

V rámci testů si experti z asociace vyzkoušeli hned několik možností, jak může ke střetu chodce a auta dojít. Zkoušeli náhlé vběhnutí dítěte do silnice zpoza zaparkovaných aut, chůzi osoby před autem, ale třeba také průjezd auta okolo osob stojících u krajnice. Všechno jsou to situace, do kterých se dostáváme jako řidiči dnes a denně a co si budeme povídat, jsou extrémně nepříjemné. Systém ochrany chodců ale ne vždy pracoval, tak, jak měl. Abychom byli upřímní, vlastně moc nefungoval.

Jak je to s předností chodců na přechodech? Možná budete překvapeni

Jen pro představu, nejlépe systém fungoval do rychlosti asi 32 km/h a v případě, že osoba šla před autem. Pak byl schopen zastavit včas. Jakmile se ale rychlost zvýšila na ani ne 50 km/h, ke srážce došlo.

A co simulace vběhnutí dítěte před auto, tedy situace, která na silnicích ve městech patří k těm nejhorším možným? Tam systémy zcela selhaly. Ke srážce při simulacích došlo v 89 % případů a to ještě za světla. Za tmy, kdy se nehody s chodci stávají snad nejčastěji, systémy selhaly zcela.

Podle asociace to ale neznamená, že by byly tak úplně k ničemu. Jen jsou zatím ve fázi vývoje a bude ještě chvíli trvat, než budou dokonalé. Jen tedy není příliš vhodné se na takové bezpečnostní systémy nějak více spoléhat. Samotné automobilky by pak měly na svých bezpečnostních systémech zapracovat. Bylo by přeci jen lepší, aby opravdu fingovaly a značky tak jen neplnily povinnost nějaké v autě mít.