Přesto, že Ústecký kraj nepatří mezi největší kraje v rámci České republiky, pohybuje se vysoko ve statistikách absolutního počtu nehod. S průměrně 9 327 nehodami ročně se umístil na nelichotivém třetím místě za Prahou (1. místo, průměrně 19 035 nehod ročně) a Středočeským krajem (2. místo s průměrně 13 052 nehodami ročně). Hlavní příčinou je přitom skutečnost, že řidič se dostatečně nevěnoval řízení vozidla. Největší podíl na příčinách dopravních nehod v Ústeckém kraji – 55,6 % – má nesprávný způsob jízdy na straně řidičů – to znamená, jak se pohybují po tamních komunikacích. Následuje vysoká rychlost, která je příčinou 15,41 % způsobených nehod.
Nelichotivé statistiky pak ještě více vyniknou při přepočtu nehod na počet obyvatel, kdy je Ústecký kraj s 2 284 nehodami na 100 tisíc obyvatel za poslední dva roky nejhorší v rámci celé České republiky (následovaný Prahou a dalším krajem na severu Čech – Libereckým krajem). Vyplývá to z údajů Portálu nehod, který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v ČR.
„Při přepočtu nehod na rozlohu kraje je Ústecký kraj mezi jednotlivými kraji třetí nejhorší v rámci celé ČR (po Praze a Moravskoslezském kraji), a to s 348 nehodami na 100 km2 během posledních let. Při přepočtu na délku silniční sítě je v mezikrajském srovnání Ústecký kraj na čtvrtém nejhorším místě za Prahou, Moravskoslezským a Zlínským krajem, a to se 438 nehodami na 100 km silniční sítě,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Počtu nehod jednoznačně dominuje okres Ústí nad Labem
Z hlediska celkového počtu nehod v Ústeckém kraji podle dlouhodobého měření od roku 2010 do konce roku 2023 došlo k největšímu počtu karambolů v okrese Ústí nad Labem (celkem 25 904 nehod). S poměrně velkým odstupem následuje okres Chomutov (18 993 nehod) a dále pak okresy Teplice (18 446 nehod), Litoměřice (18 419 nehod), Děčín (17 952 nehod), Louny (16 446 nehod) a okres Most (14 442 nehod).
Silnice v Ústeckém kraji: příčinami nehod je často rychlá jízda a nedodržení bezpečné vzdálenosti
„Riziková místa lze postupně eliminovat díky dopravním opatřením, která vycházejí z dat na webu portalnehod.cz. Obce si tak mohou plánovat úpravy úseků s častým výskytem nehod či dopravních problémů. Později lze díky našim datům rovněž vyhodnotit účinnost dopravní úpravy v nehodovém úseku,“ upozorňuje Marek Sibal, datový analytik společnosti DataFriends, která stojí za Portálem nehod.
Týká se to i desítky nejrizikovějších lokalit dopravních nehod v Ústeckém kraji
V Ústeckém kraji bylo identifikováno deset rizikových míst na silnicích podle dat za posledních pět let, která vykazují nejvyšší počet dopravních nehod a zranění:
- V krajském městě Ústí nad Labem se jedním z těchto míst stala světelná křižovatka ulic Předmostí a Přístavní, která zaznamenala 68 nehod s 24 zraněnými. Nejčastější příčinou zde bývá nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.
- V okrese Děčín na silnici I/9 v oblasti Stožeckého sedla bylo za posledních pět let evidováno 48 nehod a 16 zraněných. Hlavním faktorem zde bývá nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
- Riziková je také mimoúrovňová křižovatka dálnice D8 a silnice II/247 u obce Lukavec u Lovosic v okrese Litoměřice, kde bylo zaznamenáno 41 nehod se 17 zraněními, nejčastěji způsobených nedostatečnou pozorností řidiče.
- Na silnici I/15 u obce Libčeves ve směru na Želkovice v okrese Louny došlo k 37 nehodám, z nichž 10 mělo za následek zranění. Příčinou bývá nejčastěji nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
- Dalším rizikovým úsekem je silnice II/266 u města Šluknov v okrese Děčín, kde bylo zaznamenáno 34 nehod s 11 zraněními. Většina nehod zde není zaviněna řidičem.
- V okrese Teplice je problematická světelná křižovatka ulic Masarykova a U Vlastního krbu poblíž restaurace McDonald’s, kde bylo zaznamenáno 32 nehod a 13 zranění. Často se zde objevuje příčina v podobě nedání přednosti chodci na přechodu.
- Na silnici III/25124 u obce Údlice v okrese Chomutov bylo evidováno 31 nehod s 12 zraněními. Příčinou jsou zde často srážky se zvěří nebo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
- Křižovatka v ulici Masarykova u hotelu Clarion v Ústí nad Labem byla místem 19 nehod s 9 zraněními. Příčinou je zde většinou nedání přednosti podle příkazu „Dej přednost v jízdě“.
- V okrese Most je problematický úsek silnice I/15 u obce Obrnice, kde došlo k 19 nehodám s 13 zraněními. Zdejší nehody jsou často nezaviněné řidičem.
- Na lesním úseku silnice I/9 u osady Lesné u Jiřetína pod Jedlovou v okrese Děčín bylo evidováno 19 nehod s 12 zraněními. Nejčastější příčinou je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
Z analýzy vyplývá, že mezi hlavní příčiny dopravních nehod v těchto rizikových úsecích patří nedodržení bezpečné vzdálenosti, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a nedání přednosti.
Je to smutné, ale pravda! V Severních Čechách bydlím celý život. Posledních cca 10 let v Jílovém. Dnes jsem jel přes Děčín do Ústí a už v Děčíně Bynov (I/13) mne předjížděl černý Ford na plné čáře (nejsem žádná brzda provozu většinou jezdím tachometrových 55-60). Sto metrů po předjetí odbočil k Penny, možná spěchal, aby ještě dostal máslo za 49,90! A to není poprvé. Na Děčínsku je velice rozšířen nešvar (ne)používání směrovek. Možná 50% řidičů neví, kdy je použít a nebo spíš je to otravuje. Při zpáteční cestě zdržení pro vyšetřování nehody 2 osobních vozidel na silnici I/62 před Neštěmicemi.
Ústecký kraj je tím bohužel proslulý :(. Minulý rok jsem jel z Prahy přes Ústí do Německa a byl jsem svědkem 2 nehod, a navíc do mě jednou málem auto nabouralo, takže vím na vlastní kůži.. a to byla jen jedna cesta :O