Na mnoha místech Zlínského a Jihomoravského kraje od Babic až po Bzenec už se rýsuje budoucí dálnice D55 včetně asfaltových pruhů a mostů. Mezi Starým Městem a Moravským Pískem stavba prochází mimořádně nestabilním písčitým podložím, a proto musí být mosty zakládány na ražených pilotech místo běžných vrtaných.
„Celkem ten úsek bude mít 21,5 kilometru a předpokládám zprovoznění v prosinci letošního roku,“ řekl za Ředitelství silnic a dálnic ČR Břetislav Zapletal.
Ředitelství silnic a dálnic spolu se zhotovitelem muselo na nově budované dálnici vybudovat několik zařízení na ochranu zvěře. Kromě ekoduktu, kterým budou zvířata dálnici podcházet, jsou to i speciální sítě na ochranu ptactva a netopýrů. Nacházejí se tu totiž rybníky, kde mnoho ptačích druhů hnízdí. „Tato stavba D55 prochází významným hnízdištěm ptactva a netopýrů včetně břehule říční. Máme tu tři úseky bariér v celkové délce 500 metrů,“ vysvětlil Jiří Vinklárek ze společnosti Skanska.
Sítě budou průchozí. Budou ale osazeny reflexními plíšky, které ptáky a netopýry odradí od průletu, a to jak ve dne, tak v noci. Jedná se o unikátní technické řešení, jaké dosud nebylo použito nikde jinde v České republice, ale jsou s ním zkušenosti ze zahraničí.
„Nejen ty sítě, ale i to prostředí jsme zachovali podle požadavků životního prostředí, aby ta dálnice přesně podle protokolu EIA měla minimální dopad na životní prostředí,“ uklidňuje Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR
Minimální dopad má stavba i na dopravu po silnicích I/24, II/427 a I/55, které křižuje. Řidiči se na celém úseku prakticky vůbec nezdrží, a to ani při dokončování dálnice.
„Do konce stavby a jejího zprůjezdnění nebudou zásadní omezení dopravy v souběhu této komunikace. Pouze v místě přepojení a napojení dálničních úseků a ramp, ale jenom to provoz zpomalí a nebude odkláněn mimo trasy,“ uzavřel Jiří Vinklárek.