Na český trh se dostávají auta po loňských záplavách v Německu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Cebia - Foto: Pavel Srp - 18. 2. 2022


Na českém trhu se v posledních týdnech začaly objevovat vozy z Německa, které byly v letních měsících loňského roku zaplaveny. Kupující ojetých aut jsou tak nyní vystaveni většímu riziku, že si nevědomky pořídí vůz, který není v pořádku, ačkoliv tak na první pohled může vypadat.

Většina dovozců po zjištění, že se jedná o zaplavené auto, sice od záměru dovézt vůz do České republiky ustoupí, ovšem je stále velká část prodejců, kterým je mnohem bližší vysoký finanční profit než spokojenost zákazníka. Výkupem takového auta, jeho opravou a následným prodejem kupujícímu, který o jeho skutečné historii nemá tušení, si mohou nepoctiví prodejci přijít na desítky tisíc korun.

Přečtěte si také:  Ceny ojetin v srpnu dále klesají. Některé modely už se dají pořídit o desítky tisíc levněji než před měsícem

Riziko zakoupení takového vozu zvyšuje také skutečnost, že ne vždy musí jít přímo o podvod. Někteří prodejci mohou vykoupit již opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a nabízet ho zákazníkům bez informace, že bylo zatopené.

„V posledních týdnech jsme zaznamenali v našem prověřovacím systému AUTOTRACER auta po pojistné události, které byly pojišťovnou vyhodnoceny jako totální ekonomická škoda na základě poškození letními záplavami a později byla tato zaplavená vozidla inzerována již opravená na českých inzertních portálech,“ informuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už více než 30 let pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám na trhu prodávaných ojetých aut.

Nejvíce poškozenými ojetinami v roce 2021 byla BMW. Nejčastěji kradené byly Octavie

Proč je koupě zaplaveného auta rizikem?

Záludností zaplavených aut je, že problémy s elektronikou nebo motorem mohou přijít i za několik měsíců po vyčištění a vysušení auta. „Novější automobily jsou mnohem náchylnější na důsledky záplav než vozy technologicky zastaralejší. Vedle jejich bohaté elektronické výbavy to souvisí s materiálovými úsporami v rámci snižování výrobních nákladů. Nejnáchylnějšími agregáty tak již dnes nejsou motory, manuální převodovky ani podvozkové součásti, ale především elektroinstalace a emisní systémy. Kontrolu je tedy potřeba zaměřit zejména na kabelové svazky a jejich spoje (konektory), zejména v těžko dostupných průchodech a kanálech uvnitř karoserie. Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí pod vozidlem anebo do nádrží na palivo, AdBlue a jiné provozní náplně dostane kalná voda, není snadné a někdy vůbec možné, tato místa vyčistit natolik, aby vozidlové systémy nadále spolehlivě fungovaly. Majitele pak mnohdy čeká komplikovaný proces zprovoznění vozidla za cenu dlouho se vlekoucího hledání příčiny závady, následované výměnou dílů v ceně blížící se nákladům na pořízení takového ‚auta za všechny peníze‘. Proto je opravdu potřeba býti ve střehu a takovýmto nabídkám se buď vyhnout anebo si nechat vozidlo před koupí prověřit od nezávislého odborníka,“ popisuje možné technické problémy zaplavených aut Jan Karnolt, technik a odborník na vozidla Ford.

Jak poznat zaplavené auto?

Následky zaplavení auta se poměrně špatně odstraňují, všímejte si zejména následujících vlastností:

  • Zatuchlý zápach v interiéru
  • Stopy po blátu a usazeninách pod čalouněním nebo koberci
  • Zoxidované nebo rezivějící uchycení sedaček
  • Nepravidelný chod motoru
  • Nefunkční elektrické nebo elektronické části vozidla
Přečtěte si také:  Vozový park v Česku dál stárne. Lidé kupují méně nových aut a ta starší si nechávají déle

Pokud ovšem nejste odborníci, pak je nejlépe se obrátit na specialisty, kteří vám před koupí prohlédnou auto. Zatopení vozu je možné zjistit také z online systému AUTOTRACER od Cebia, který slouží k prověření historie ojetých aut a jehož součástí jsou i informace o poškození, jeho rozsahu a finančnímu vyčíslení vzniklé škody. K dispozici mohou být také fotografie vozidla po pojistné události či z inzerce.

Kromě toho lze zjistit, zda vozidlo nemá stočený tachometr, pro jakou zemi bylo vyrobeno, jaký je skutečný rok jeho výroby, zda není evidované jako odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jaká je jeho aktuální tržní cena, zda, jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno a řadu dalších užitečných informací.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek