Těžko si dnes představíme, že by automobilky v České republice někdy produkovaly vozy, které by mohly snadno konkurovat světovým závodním autům. Není to ale tak dávno, co se něco podobného opravdu dělo a vznikala i na území naší republiky auta, která se za svůj výkon nemusela vedle světových sporťáků stydět. Pojďme si připomenout, jak to bylo s jedním z nich, supervozem MTX Tatra V8.

Československé automobily Tatra byly známé ve světě motosportu už v osmdesátých letech dvacátého století. Jejich funkce se však od závodních aut podstatně lišila, využívaly se totiž jako záchranné vozy na závodním okruhu Velké ceny Formule 1 v Maďarsku. Jejich výkon však těžko stačil na to, aby byly spolehlivou a rychlou podporou pro tehdejší formule Chtělo to něco silnějšího. Netrvalo dlouho a všímavý závodník Cyril Svoboda, který měl pod palcem tuzemský závodní záchranářský tým, přišel s myšlenkou vytvořit české ultra výkonné safety car, které by strčilo do kapsy přespolní záchranářská auta. A tak se také v devadesátých letech dvacátého století stalo a vzniklo něco, co v české automobilové produkci nemělo obdoby.

Přečtěte si také:  7 skvělých aut, která vyrobila Tatra

Přes překážky k dokonalému výsledku

Žádný velký projekt ale nikdy nejde hladce, a v socialistickém Československu byl jakýkoliv odklon od zavedeného systému problém. Automobilová produkce byla zvyklá vyrábět kvanta rodinných a užitkových vozů, takže takové manýry jim nebyly po chuti. Naštěstí se myšlenka Cyrila Svobody dostala k tomu správnému uchu, a to k uznávanému designerovi Václavu Královi, který neváhal projekt zrealizovat. Vzniklo tak superauto MTX Tatra V8, které bylo poprvé představeno veřejnosti na autosalonu v Praze roku 1991.
Přitažlivý design a super výkon

Vzhled nové Tatry připomínal italská sportovní auta a okamžitě si získal srdce motorových fanoušků. Stejně jako Lamborghini měla i MTX Tatra V8 dveře, otevírající se směrem nahoru, a výklopné světlomety, které jí dodávaly šmrnc. Karoserie vozu stejně jako její podvozek vznikala v Metalexu, což byla fabrika specializovaná na závodní auta. Karoserie byla laminátová a její výška činila pouhých 1160 mm.

Nejpřitažlivější byl na supertatře pochopitelně její neobvykle silný výkon, o který se staraly dva osmiválcové motory. Agregáty o objemu 3,5 litru a 3,9 litru s výkonem 160 kW, respektive 224 kW umožňovaly autu dosáhnout rapidního zrychlení. Z nuly na sto se tak tento model Tatry dostal za 5,6 sekundy a maximální rychlost se pohybovala na hranici 265 km/h. Stejná čísla, kterými překonala český rychlostní rekord, se na tachometru ukázala také při oficiálním testu v Mimoni.

Začátek konce

O model MTX Tatra V8 byl okamžitě po jeho představení velký zájem i přesto, že cena byla na tehdejší dobu velmi vysoká. Toto superauto stálo 2,74 milionu korun. Ačkoliv Metalex získal 200 objednávek, nebyla z toho naplněna ani polovina. Fabrika vyrobila čtyři kusy a následně se rozhodla projekt prodat. Tatra o něj neprojevila zájem, a tak nakonec projekt skončil roku 1998 v majetku soukromého podnikatele, jehož fabriku, kde byly veškeré plány výroby, však zničil požár a sním i celý sen Cyrila Svobody.

Přečtěte si také:  V Česku je na prodej Škoda, která za 37 let najela jen 6249 kilometrů

Čtyři exempláře, které Metalex stihl vyrobit, mají své majitele. První, červený, jež si Metalex dlouhou dobu nechával pro sebe, má v současnosti českého majitele. Druhý, původně červený a nyní bílý kousek, se po peripetiích s německým majitelem nakonec také vrátil do Čech. Černý prototyp Tatry, který byl v pořadí třetí, byl umístěn do muzea v Lánech (viz fotogalerie) a později se objevil ve videoklipu amerického rappera Kanyeho Westa. Poslední kousek nebyl dokončen a putoval do Ameriky, kde měl být sestaven. K tomu však nikdy nedošlo. Kde se nalézá čtvrtý vůz nyní, se bohužel dodnes neví.