Tatra byla v dobách minulých velmi významnou automobilkou, která se proslavila po celém světě. Do dnešních dní jí ale zůstala jen výroba nákladních automobilů. Podívejme se společně na video, které nám představí 7 těch nejlepších modelů, které z její továrny vyjely.

Tatra MTX V8

Video ale začíná docela jiným modelem. Jde o sportovní Tatra MTX V8, což je “placka” vznikající spoluprací Tatry s Metalexem. Pod zadní kapotou se nacházel vzduchem chlazený vidlicový 3,9litrový osmiválec s více než třemi stovkami koní. Původně bylo v plánu vyrobit 100kusovou sérii, ale nakonec se mezi lidi dostaly pouze tři kusy, z nichž jeden se společně se závodním speciálem Tatra Ecorra Sport V8 nacházel v lánském automuzeu.

Tatra 77

Hned druhé místo ve videu má první aerodynamické sériové auta na světě: Tatra 77. Model se vyráběl mezi lety 1934 až 1988 a když se objevila, způsobila tvarem své karoserie senzaci. Díky tvaru karoserie se najednou dynamické schopnosti posunuly na docela jinou úroveň. Vždyť součinitel odporu měl hodnotu pouze 0,36! To tak umožňovalo autu dosáhnout maximální rychlosti až 145 km/h i přesto, že ho poháněl pouze 44kW motor.

Tatra 813

Kopřivnická značka se ale proslavila hlavně nákladními auty, třetím ve výčtu je tak nákladní Tatra 813. Ta se vyráběla 15 let, od roku 1967 do roku 1982. Její modularita byla opravdu obrovská, od podvozku se čtyřmi poháněnými koly jste si mohli poručit také podvozek s konfigurací 8×8. Zajímavostí je fakt, že model 813 za sebou mohl táhnout až 100tunový náklad. O pohon se staral 17,6litrový atmosférický dvanáctiválec, který byl velmi spolehlivý. I to byl důvod, proč si tímto autem vybavila nejen česká armáda svůj vozový park.

Tatra 603

Tento model samozřejmě nesmí chybět. Jeho vzhled má kouzlo, šarm i nápad, navíc se opravdu povedl – zejména modely ze začátku výroby s trojicí předních světel, z nichž to prostřední mohlo být natáčecí a podle natočení volantu osvětlovalo zatáčku před autem. Kaňkou na těchto limuzínách – nejen Tatra 603 ale i 613 – může být fakt, že je u nás používali komunističtí pohlaváři.

Tatra 815

Další modelem z videa je nákladní Tatra 815, kterou lze na silnicích potkat docela běžně i dnes. Model 815 je nástupcem starší 813, oproti níž nabízel ještě větší modularitu – bylo možné ho vybavit až konfigurací 12×12. Tím hlavním ale byl výkonnější motory – nabízely se jednotky: CAT, Cummins, Deutz, MTU a další. Opět šlo a stále jde o hojně využívaný model pro vojsko.

Tatra 607 Monopost

Historie Tatry zahrnuje také motorsport. Předposledním modelem je čistokrevný závoďák Tatra 607 Monopost. Vůz byl poprvé představen 17. září 1950 na Ostravském okruhu, kde s ním Bruno Sojka odjel dvě propagační kola. V dalších letech tyto vozy sklízely mnohá vítězství zejména na domácích závodech. Mimochodem, má krásný zvuk, co říkáte? 🙂

Tatra 148

A na závěr nesmí chybět nákladní Tatra 148. Ta největší klasika klasik, náklaďák s čumákem. Je to nástupce sto třicet osmičky, oproti které dostal větší motor s vyšším výkonem, mnohem lepší jízdní vlastnosti a celkově jednodušší ovládání. Převodovka byla ale stejná. Majitele také potěšily mnohem nižší servisní náklady oproti předchozí generaci.