Těžko si dnes představíme, že by automobilky v České republice někdy produkovaly vozy, které by mohly snadno konkurovat světovým závodním autům. Není to ale tak dávno, co se něco podobného opravdu dělo a vznikala i na území naší republiky auta, která se za svůj výkon nemusela vedle světových sporťáků stydět. Pojďme si připomenout, jak to bylo s jedním z nich, supervozem MTX Tatra V8.
Československé automobily Tatra byly známé ve světě motosportu už v osmdesátých letech dvacátého století. Jejich funkce se však od závodních aut podstatně lišila, využívaly se totiž jako záchranné vozy na závodním okruhu Velké ceny Formule 1 v Maďarsku. Jejich výkon však těžko stačil na to, aby byly spolehlivou a rychlou podporou pro tehdejší formule Chtělo to něco silnějšího. Netrvalo dlouho a všímavý závodník Cyril Svoboda, který měl pod palcem tuzemský závodní záchranářský tým, přišel s myšlenkou vytvořit české ultra výkonné safety car, které by strčilo do kapsy přespolní záchranářská auta. A tak se také v devadesátých letech dvacátého století stalo a vzniklo něco, co v české automobilové produkci nemělo obdoby.
Přes překážky k dokonalému výsledku
Žádný velký projekt ale nikdy nejde hladce, a v socialistickém Československu byl jakýkoliv odklon od zavedeného systému problém. Automobilová produkce byla zvyklá vyrábět kvanta rodinných a užitkových vozů, takže takové manýry jim nebyly po chuti. Naštěstí se myšlenka Cyrila Svobody dostala k tomu správnému uchu, a to k uznávanému designerovi Václavu Královi, který neváhal projekt zrealizovat. Vzniklo tak superauto MTX Tatra V8, které bylo poprvé představeno veřejnosti na autosalonu v Praze roku 1991.
Přitažlivý design a super výkon
Vzhled nové Tatry připomínal italská sportovní auta a okamžitě si získal srdce motorových fanoušků. Stejně jako Lamborghini měla i MTX Tatra V8 dveře, otevírající se směrem nahoru, a výklopné světlomety, které jí dodávaly šmrnc. Karoserie vozu stejně jako její podvozek vznikala v Metalexu, což byla fabrika specializovaná na závodní auta. Karoserie byla laminátová a její výška činila pouhých 1160 mm.
Nejpřitažlivější byl na supertatře pochopitelně její neobvykle silný výkon, o který se staraly dva osmiválcové motory. Agregáty o objemu 3,5 litru a 3,9 litru s výkonem 160 kW, respektive 224 kW umožňovaly autu dosáhnout rapidního zrychlení. Z nuly na sto se tak tento model Tatry dostal za 5,6 sekundy a maximální rychlost se pohybovala na hranici 265 km/h. Stejná čísla, kterými překonala český rychlostní rekord, se na tachometru ukázala také při oficiálním testu v Mimoni.
Začátek konce
O model MTX Tatra V8 byl okamžitě po jeho představení velký zájem i přesto, že cena byla na tehdejší dobu velmi vysoká. Toto superauto stálo 2,74 milionu korun. Ačkoliv Metalex získal 200 objednávek, nebyla z toho naplněna ani polovina. Fabrika vyrobila čtyři kusy a následně se rozhodla projekt prodat. Tatra o něj neprojevila zájem, a tak nakonec projekt skončil roku 1998 v majetku soukromého podnikatele, jehož fabriku, kde byly veškeré plány výroby, však zničil požár a sním i celý sen Cyrila Svobody.
Čtyři exempláře, které Metalex stihl vyrobit, mají své majitele. První, červený, jež si Metalex dlouhou dobu nechával pro sebe, má v současnosti českého majitele. Druhý, původně červený a nyní bílý kousek, se po peripetiích s německým majitelem nakonec také vrátil do Čech. Černý prototyp Tatry, který byl v pořadí třetí, byl umístěn do muzea v Lánech a později se objevil ve videoklipu amerického rappera Kanyeho Westa. Poslední kousek nebyl dokončen a putoval do Ameriky, kde měl být sestaven. K tomu však nikdy nedošlo. Kde se nalézá čtvrtý vůz nyní, se bohužel dodnes neví.