Citroën modernizoval model C5 Aircross. Podle slov zástupců značky naslouchal svým současným zákazníkům a to, co se jim líbí, nechal beze změny. Zároveň ale chtěl, aby bylo na první pohled poznat, že půjde o modernizovaný model. My jsme se s autem poprvé svezli v průsmyku Col de Vence ve Francii.
Design je evoluční, změny jsou však velké
Původní a modernizovaný Citroën C5 Aircross ani nemusíte mít vedle sebe, abyste našli změny. Jsou sice evoluční, přesto výrazné. Nová je například kompletně přední část s nárazníky, maskou chladiče, ale i světlomety, které opustily původní rozdělený design a jsou teď v jednom kuse. Stále to je ale z pohledu designu hodně zajímavá část auta.
Novinky lze najít i na boku (například nová kola či černé kryty vnějších zpětných zrcátek), ale také na zádi. I tady totiž Citroën přepracoval světlomety. Ty mají teď pro svícení tři LED proužky (2 ve vnější části světlometů, jeden ve vnitřní části). Více detailů o modernizaci si můžete přečíst v tomto článku:
Modernizovaný Citroën C5 Aircross představen. Do České republiky přijde už v létě
„Monochromatický“
Citroën zúžil po modernizaci nabídku barev exteriéru a z nabídky vyndal všechny nápadnější barvy. Vybrat si můžete nový modrý odstín Eclipse Blue, který se v závislosti na venkovním světle mění z tmavě modrého na černý, anebo bílou Banquise, bílou Nacré, černou Perla Nera, šedou Platinium, případně šedou Artense.
Na vstupech vzduchu v předním nárazníku a na prvcích Airbump na boku za předními koly se objevují nové odstíny balíčků Pack Color. Nabízí se barvy: Glossy Black, Dark Chrome, Anodized Bronze a Energetic Blue. C5 Aircross je od úrovně výbavy Shine k dispozici ve dvoubarevné kombinaci s černou střechou Black, která je spojená také s novým balíčkem Black Pack, který zahrnuje černá 19″ hliníková kola ART, či balíčkem Gloss Black Color Pack.
Je teď více digitální a chytřejší
Nový vzhled má také kabina, změnil se středový panel. Původní displej multimédií nahradil větší displej, jenž je umístěn na vrchu palubní desky a výdechy klimatizace jsou pod ním, nikoliv vedle něj. Displej má úhlopříčku 10 palců a zobrazuje teď více informací – například po stranách i aktuální nastavení teploty klimatizace, respektive topení. Ty jsou tu ale „jen pro informaci“, nejde je jednoduše změnit. Musíte na ně kliknout a pak se dostanete do obrazovky s nastavením klimatizace.
Další digitální displej se nachází přímo před řidičem v kapličce přístrojů. Ten je beze změny. Má úhlopříčku 12,3 palce a dokáže zobrazovat spoustu informací najednou. Přesto není ani na první pohled nepřehledný. Řidič si může nastavit například navigaci, informace o aktivních asistenčních systémech, informace o průtoku energie hybridního pohonu a podobně.
Aby byla pohoda na palubě co nejlepší, upravil Citroën také sedadla. Stále jim říká Citroën Advanced Comfort, ale upravil jejich konstrukci. Sedadla kombinují pěnu s vysokou hustotou uprostřed sedadel se silnou pěnu o tloušťce 15 mm na povrchu. Mohou také být vyhřívaná a vybavená masážní funkcí, odvětrávání bohužel neumějí. Nové je i jejich čalounění.
První kilometry za volantem: benzin vs. plug-in hybrid
Zákazníci mají stále možnost volby. Pod kapotou modernizovaného C5 Aircross se v České republice objevují tři motorizace: benzinový motor PureTech 130, naftový motor BlueHDi 130 a plug-in hybrid kombinující benzinový motor a elektromotor. U spalovacích motorizací lze volit mezi osmistupňovou automatickou a šestistupňovou manuální převodovkou, plug-in hybrid je k dispozici jen s automatem. Volič automatické převodovky je také nový, nyní je na středovém tunelu pouze malý joystick.
Pro první jízdy byly připraveny pouze dvě motorizace: benzinový tříválec s automatem a 225koňový plug-in hybrid. Vyzkoušeli jsme oba dva a rozdíly jsou v přímém srovnání docela zajímavé.
V prvé řadě jde o zvukový doprovod. V obou případech je v interiéru v situacích, kdy „po autě nic nechcete“ a jen si v klidu v pohodovém tempu jedete, opravdový klid a ticho. Ani zvuk benzinového tříválce se do kabiny takřka nedostává. Změní se to ovšem ve chvíli, kdy se rozhodnete přidat. V tu chvíli o sobě dá tříválec vědět. U benzinového 1,6litrového čtyřválce, který je spojen s plug-in hybridem, je situace výrazně lepší. Motor je sice slyšet, ale méně. A navíc je jeho zvuk uchu příjemnější.
Opačná situace je u podvozku, který Citroën v rámci faceliftu neměnil, což je dobře. I modernizovaný Citroën C5 Aircross má tak tlumiče „s proměnnou tuhostí“ a hydraulickými dorazy. Funguje to tak, že při drobném propružení pracuje tlumič měkce, jízda je houpavě uklidňující, ale pokud bude nerovnost větší, může propružit až k hydraulickému dorazu, přičemž tlumič pak bude tvrdší, ale neozve se žádná rána. Naopak to funguje opravdu hladce, přestože podvozek není adaptivní, ani aktivní.
Naladění obou aut se lišilo, může za to jistě i jejich provozní hmotnost (benzin: 1505 kg, PHEV: 1845 kg) a umístění těžiště. Na kvalitní silnici jsou obě motorizace pohodlné, při jízdě se příjemně pohupují a posádka si užívá klidu a pohody. Rozdílná jsou obě auta na nerovnostech, zejména těch příčných, které těžší plug-in hybrid neodfiltruje tak dobře a do kabiny je propustí, zatímco benzinová verze se přes ně ladně přenese. Plug-in hybrid se i díky tomu také tolik nenaklání v zatáčkách a pocitově je projíždí rychleji (fakticky ovšem nikoliv).
Závěr a cena
Modernizace Citroënu C5 Aircross proběhla citlivě, přičemž zaměřena byla hlavně na design a technologie. To, co se zákazníkům na autě líbilo i původně, automobilka neměnila. A je to dobře. Zákazníci totiž i po faceliftu dostanou auto, jehož chování znají a líbí se jim. Největší devizou je komfortní podvozek a ticho v kabině při klidné jízdě.
Ceník modernizované verze začíná výbavou Live Pack. Za 675 tisíc korun pořídíte benzinový motor s manuální převodovkou, respektive za 745 tisíc korun dostanete nafťák s manuální převodovkou. Pokud byste chtěli automat nebo plug-in hybridní verzi, musíte do vyšší výbavy Feel, kde jsou ceny o 40 tisíc korun vyšší. Příplatek za 8° automat je 50 tisíc. Kompletní ceník je ke stažení zde.