prvni_jizda-2022-citroen_c5-aircross- (2)

Modernizovaný Citroën C5 Aircross si to dobré ponechal. Proměnil hlavně vzhled a technologie

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 10. 6. 2022 0

Citroën modernizoval model C5 Aircross. Podle slov zástupců značky naslouchal svým současným zákazníkům a to, co se jim líbí, nechal beze změny. Zároveň ale chtěl, aby bylo na první pohled poznat, že půjde o modernizovaný model. My jsme se s autem poprvé svezli v průsmyku Col de Vence ve Francii.

Design je evoluční, změny jsou však velké

Původní a modernizovaný Citroën C5 Aircross ani nemusíte mít vedle sebe, abyste našli změny. Jsou sice evoluční, přesto výrazné. Nová je například kompletně přední část s nárazníky, maskou chladiče, ale i světlomety, které opustily původní rozdělený design a jsou teď v jednom kuse. Stále to je ale z pohledu designu hodně zajímavá část auta.

Přečtěte si také:  Test BMW 420d xDrive Gran Coupé (2022)

Novinky lze najít i na boku (například nová kola či černé kryty vnějších zpětných zrcátek), ale také na zádi. I tady totiž Citroën přepracoval světlomety. Ty mají teď pro svícení tři LED proužky (2 ve vnější části světlometů, jeden ve vnitřní části). Více detailů o modernizaci si můžete přečíst v tomto článku:

Modernizovaný Citroën C5 Aircross představen. Do České republiky přijde už v létě

„Monochromatický“

Citroën zúžil po modernizaci nabídku barev exteriéru a z nabídky vyndal všechny nápadnější barvy. Vybrat si můžete nový modrý odstín Eclipse Blue, který se v závislosti na venkovním světle mění z tmavě modrého na černý, anebo bílou Banquise, bílou Nacré, černou Perla Nera, šedou Platinium, případně šedou Artense.

Na vstupech vzduchu v předním nárazníku a na prvcích Airbump na boku za předními koly se objevují nové odstíny balíčků Pack Color. Nabízí se barvy: Glossy Black, Dark Chrome, Anodized Bronze a Energetic Blue. C5 Aircross je od úrovně výbavy Shine k dispozici ve dvoubarevné kombinaci s černou střechou Black, která je spojená také s novým balíčkem Black Pack, který zahrnuje černá 19″ hliníková kola ART, či balíčkem Gloss Black Color Pack.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem Citroënu C5 X ukázaly, že komfort je na prvním místě

Je teď více digitální a chytřejší

Nový vzhled má také kabina, změnil se středový panel. Původní displej multimédií nahradil větší displej, jenž je umístěn na vrchu palubní desky a výdechy klimatizace jsou pod ním, nikoliv vedle něj. Displej má úhlopříčku 10 palců a zobrazuje teď více informací – například po stranách i aktuální nastavení teploty klimatizace, respektive topení. Ty jsou tu ale „jen pro informaci“, nejde je jednoduše změnit. Musíte na ně kliknout a pak se dostanete do obrazovky s nastavením klimatizace.

prvni_jizda-2022-citroen_c5-aircross- (10)

Další digitální displej se nachází přímo před řidičem v kapličce přístrojů. Ten je beze změny. Má úhlopříčku 12,3 palce a dokáže zobrazovat spoustu informací najednou. Přesto není ani na první pohled nepřehledný. Řidič si může nastavit například navigaci, informace o aktivních asistenčních systémech, informace o průtoku energie hybridního pohonu a podobně.

Aby byla pohoda na palubě co nejlepší, upravil Citroën také sedadla. Stále jim říká Citroën Advanced Comfort, ale upravil jejich konstrukci. Sedadla kombinují pěnu s vysokou hustotou uprostřed sedadel se silnou pěnu o tloušťce 15 mm na povrchu. Mohou také být vyhřívaná a vybavená masážní funkcí, odvětrávání bohužel neumějí. Nové je i jejich čalounění.

Přečtěte si také:  Výroba modernizovaného Citroënu C5 Aircross běží na plné obrátky. První auta k zákazníkům dorazí už během pár dní

První kilometry za volantem: benzin vs. plug-in hybrid

Zákazníci mají stále možnost volby. Pod kapotou modernizovaného C5 Aircross se v České republice objevují tři motorizace: benzinový motor PureTech 130, naftový motor BlueHDi 130 a plug-in hybrid kombinující benzinový motor a elektromotor. U spalovacích motorizací lze volit mezi osmistupňovou automatickou a šestistupňovou manuální převodovkou, plug-in hybrid je k dispozici jen s automatem. Volič automatické převodovky je také nový, nyní je na středovém tunelu pouze malý joystick.

Pro první jízdy byly připraveny pouze dvě motorizace: benzinový tříválec s automatem a 225koňový plug-in hybrid. Vyzkoušeli jsme oba dva a rozdíly jsou v přímém srovnání docela zajímavé.

Přečtěte si také:  Test Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW (2021)

V prvé řadě jde o zvukový doprovod. V obou případech je v interiéru v situacích, kdy „po autě nic nechcete“ a jen si v klidu v pohodovém tempu jedete, opravdový klid a ticho. Ani zvuk benzinového tříválce se do kabiny takřka nedostává. Změní se to ovšem ve chvíli, kdy se rozhodnete přidat. V tu chvíli o sobě dá tříválec vědět. U benzinového 1,6litrového čtyřválce, který je spojen s plug-in hybridem, je situace výrazně lepší. Motor je sice slyšet, ale méně. A navíc je jeho zvuk uchu příjemnější.

Opačná situace je u podvozku, který Citroën v rámci faceliftu neměnil, což je dobře. I modernizovaný Citroën C5 Aircross má tak tlumiče „s proměnnou tuhostí“ a hydraulickými dorazy. Funguje to tak, že při drobném propružení pracuje tlumič měkce, jízda je houpavě uklidňující, ale pokud bude nerovnost větší, může propružit až k hydraulickému dorazu, přičemž tlumič pak bude tvrdší, ale neozve se žádná rána. Naopak to funguje opravdu hladce, přestože podvozek není adaptivní, ani aktivní.

prvni_jizda-2022-citroen_c5-aircross- (7)

Naladění obou aut se lišilo, může za to jistě i jejich provozní hmotnost (benzin: 1505 kg, PHEV: 1845 kg) a umístění těžiště. Na kvalitní silnici jsou obě motorizace pohodlné, při jízdě se příjemně pohupují a posádka si užívá klidu a pohody. Rozdílná jsou obě auta na nerovnostech, zejména těch příčných, které těžší plug-in hybrid neodfiltruje tak dobře a do kabiny je propustí, zatímco benzinová verze se přes ně ladně přenese. Plug-in hybrid se i díky tomu také tolik nenaklání v zatáčkách a pocitově je projíždí rychleji (fakticky ovšem nikoliv).

Závěr a cena

Modernizace Citroënu C5 Aircross proběhla citlivě, přičemž zaměřena byla hlavně na design a technologie. To, co se zákazníkům na autě líbilo i původně, automobilka neměnila. A je to dobře. Zákazníci totiž i po faceliftu dostanou auto, jehož chování znají a líbí se jim. Největší devizou je komfortní podvozek a ticho v kabině při klidné jízdě.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Multivan T7 2.0 TSI DSG (2022)

Ceník modernizované verze začíná výbavou Live Pack. Za 675 tisíc korun pořídíte benzinový motor s manuální převodovkou, respektive za 745 tisíc korun dostanete nafťák s manuální převodovkou. Pokud byste chtěli automat nebo plug-in hybridní verzi, musíte do vyšší výbavy Feel, kde jsou ceny o 40 tisíc korun vyšší. Příplatek za 8° automat je 50 tisíc. Kompletní ceník je ke stažení zde.