citroën c5 x

První kilometry za volantem Citroënu C5 X ukázaly, že komfort je na prvním místě

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 19. 5. 2022 0

Citroën před nedávnem představil svoji novou vlajkovou loď. Do názvu jí dal X, což podle zástupců značky znamená, že jde o auto, které je na pomezí tříd. Citroën říká, že v sobě spojuje tvar hatchbacku a kombi a současně přidává prvky, které jsou typické pro SUV. My jsme se s autem poprvé krátce svezli.

Nová vlajková loď

Nový Citroën C5 X se v modelové hierarchii staví nad C5 Aircross a stává se novou vlajkovou lodí značky. Jakkoliv to na fotkách nemusí vypadat, jde o poměrně velké auto. Na délku měří 4805 mm, široké je 1865 mm a na výšku byste naměřili 1485 mm. Dlouhý je i rozvor náprav, který činí 2785 mm.

Přečtěte si také:  První jízda s novým Audi RS 3: Je to jedno z nejzábavnějších Audi současnosti a může za to jedna jediná věc

Je to navíc praktické auto, protože v obou řadách sedadel je místa dostatek i pro nadprůměrně vzrostlé cestující, ale je potřeba dávat pozor při nastupování. A-sloupek od předního blatníku do střechy je hodně šikmý. Kromě toho potěší ale fakt, že jde o pětidveřové auto, takže se do kufru se základním objemem 545 dm³ (po sklopení opěradel 1640 dm³) dostanete po odklopení dveří i s oknem.

Modernizovaný Citroën C5 Aircross představen. Do České republiky přijde už v létě

Pohodu na palubě vylepšuje hned několik věcí jako například vyhřívaná a poprvé u Citroënu také odvětrávaná sedadla, ale i možnost příplatkové masážní funkce sedadel. Sedadla jsou tvarována spíše komfortněji, výraznější boční vedení jim chybí, ale vzhledem k celkovému naladění auta to vůbec nevadí.

Tři motorizace, žádná nafta

Pod kapotou může mít Citroën C5 X dva benzinové motory a jednu plug-in hybridní pohonnou jednotku. Naftový motor v nabídce nemá a v budoucnu ani mít nebude. Všechny motory bez výjimky jsou s pohonem předních kol a pojí se s automatickou osmistupňovou převodovkou.

Přečtěte si také:  Poprvé jsme se svezli s nejvýkonnější a nejdražší škodovkou současnosti. Jak jezdí Škoda Enyaq Coupé RS iV?

Co se benzinových motorů týká, v nabídce je tříválec 1,2 litru a čtyřválec 1,6 litru, který jsme krátce vyzkoušeli. Tříválec 1.2 PureTech nabízí 96 kW/131 koní a 230 Nm. S ním auto z místa na stovku zrychlí za 10,4 sekundy a jede maximálně 210 km/h.

První jízda Citroën c5 x

Zajímavější variantou je ale 1.6 PureTech, který nabízí 133 kW/181 koní a nepříliš vysoký točivý moment 250 Nm. S ním je dynamika znatelně lepší. Z místa na stovku to zvládne za 8,1 sekundy a jede maximálně 230 km/h.

A je to právě ten motor, kterým jsme se na pár minut svezli. Při klidné jízdě je tichý a jen tak si ševelí, jakmile plynový pedál přišlápnete více, zvuk motoru se do kabiny dostane výrazněji. Je cítit, že točivého momentu není mnoho, motor se spíše opírá o výkon ve vyšších otáčkách, ale automatická převodovka s tím počítá a řadí hbitě.

Přečtěte si také:  Test Subaru Forester e-Boxer Sport (2021)

Nejvýkonnější pohonnou jednotkou z nabídky je bez očekávání plug-in hybrid, jehož základem je stejný spalovací motor jako v předchozím odstavci, tedy 1.6 PureTech. Tomu ale sekunduje elektromotor s 81 kW/110 koňmi a 320 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je tak 165 kW/225 koní a točivý moment 360 Nm. Čistě elektrický dojezd je podle homologace 50 km a dá se jet až 135 km/h.

prvni_jizda-2022-citroen_c5_x-2

Ačkoliv stojí na stejné platformě jako například Citroën C5 Aircross, je jeho konstrukce nakonec zcela odlišná, takže nemůže mít ani plug-in hybrid s pohonem všech kol, který na zadní nápravě zajišťuje u C5 Aircross elektromotor. Tady je totiž mezi zadními koly uložena baterie. I kvůli tomu je zadní náprava s vlečenými rameny a není tu nezávislé zavěšení kol.

Hlavně komfort

Citroën před pár lety přišel s hydraulickými dorazy na podvozku, které jej udělají komfortnějším. Výjimkou není ani C5 X. I tento model je vybaven odpružením Citroën Advanced Comfort, jak podvozkům s hydraulickými dorazy francouzský výrobce říká. Auto se díky tomu na hladké silnici příjemně pohupuje, jako by snad mělo i vzduchový podvozek. Po přejetí nerovnosti se tlumiče docela rychle vracejí, přesto se auto na nerovnosti v zatáčce decentně zavlní.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Tiguan R 2.0 TSI 4Motion DSG (2022)

Komfort při jízdě je ovšem dechberoucí a pohodě za volantem pomáhá i povedené odhlučnění kabiny od okolního zvuku – a to i od kol. U auta, kterým jsme jezdili, se jen kolem levého vnějšího zrcátka v mimoměstských rychlostech ozývalo aerodynamické pískání.

prvni_jizda-2022-citroen_c5_x-4

A pak je tu ještě plug-in hybridní verze, která nemá obyčejný podvozek Citroën Advanced Comfort, ale jeho aktivní verzi. Ta nabízí nastavitelné tlumiče s proměnlivou tuhostí, která je závislá na na zvoleném jízdním režimu. Mimochodem tento aktivní podvozek je u plug-in hybridu v základní výbavě. 

Vylepšené technologie a nový infotainment

Nový Citroën C5 X přijíždí se spoustou novinek v rámci technologií, ty jsou u tohoto výrobce vůbec poprvé. Jednou z těch největších novinek je rozšířený head-up displej. Jde o promítání obrazu přímo na čelní sklo, nikoliv na skleněnou destičku, navíc v barvě a ve velkých rozměrech. Citroën se tím blíží k rozšířené realitě, kterou zatím v head-up displeji nenabízí mnoho značek (má ji Mercedes-Benz a elektromobily Volkswagen a Škoda).

Přečtěte si také:  Test SEAT Ateca 1.5 TSI DSG (2022)

Chytřejší je také multimediální systém, který se podle Citroënu inspiroval u mobilních telefonů. V autě si tak můžete nastavit widgety, vybrat si své oblíbené aplikace a různě přesouvat domovské obrazovky. K tomu je tu i stavový řádek, který se objeví sjetím prstem z vrchu displeje dolů a podobně. Grafika je jemná, zobrazení parádní a i na dotek reaguje displej prakticky bezchybně.

prvni_jizda-2022-citroen_c5_x-3

Nechybí samozřejmě ani armáda jízdních asistentů. C5 X nabízí sledování mrtvého úhlu s dlouhým dosahem, Rear Cross Traffic Alert (systém, který detekuje nebezpečí za vozidlem při couvání), Top 360 Vision (kamerový panoramatický systém umožňující zobrazit okolí vozu na dotykovém displeji a usnadnit tak manévry s vozem) nebo hands-free přístup a startování s funkcí Proximity, který automaticky odemkne a zamkne dveře, když se řidič přiblíží nebo vzdálí od vozu.

Závěr a cena

Seznámení s novou vlajkovou lodí automobilky Citroën byl zatím opravdu krátký a jeho nejintenzivnějším vjemem je pohodlí, které C5 X nabízí. Auto navíc vypadá velmi zajímavě jak zvenku, tak i zevnitř a v modelové řadě automobilky Citroën zaujímá tu nejvyšší příčku.

Přečtěte si také:  Test Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet 4x4 (2022)

A ceny přitom nejsou nijak závratně vysoké. Výbavy jsou v ceníku čtyři, přičemž nejnižší cena aktuálně začíná na 795 000 korun za tříválec ve výbavě Feel. Jiná motorizace v základní výbavě není. Pokud byste chtěli 1.6 PureTech, s níž jsme se krátce svezli, museli byste si koupit až třetí verzi výbavy Shine, ta vyjde minimálně na 935 000 Kč. Všechny ceny jsou akční a s DPH. Kompletní ceník je ke stažení zde.