Test-2021-Citroen_C5_Aircross-Hybrid-225-e-EAT8- (3)

Milionový citroën – to je možná pro někoho trochu nezvyklé slovní spojení. Trh s elektrifikovanými auty ale holt má svá specifika. Testovaný C5 Hybrid za milion nabídne papírově pěkný dojezd 50 kilometrů čistě na baterky, a to svou typicky kolíbavou jízdou. Pro tohle auto nicméně platí ještě jedno označení – první dobíjecí. Právě s C5 totiž Citroën vstupuje na kolbiště plug-in hybridních aut.

Pecen chleba

C5 je zvnějšku velkým originálem. Předek připomíná úzké průzory středověkých rytířů, nebo ještě lépe maskovaného ninjy. Tenoulinké horizontální dělení s decentními lampami je nápadité a dodává autu příkrý, skoro až tajemný výraz.

Zboku si povšimněte výrazného oplastování na prazích. Zadek je i na poměry citroënu dost macatý, páté dveře neoslní výraznými prolisy, zato do nich z poloviny zasahují zadní světla, jež svým oválným tvarem zdánlivě připomínají pecen chleba.

Test-2021-Citroen_C5_Aircross-Hybrid-225-e-EAT8- (5)

Škoda že se v kufru skrývá trochu méně místa než ve variantách s konvenčními jednotkami, ale to je holt daní plug-in hybridních aut. Umístěním baterek přišel zavazadelník o 120 litrů objemu, takže nyní má jen 460 litrů.

Zaoblené plochy

I v interiérech zpravidla platí, že vozy z Ruel-Malmaison bývají velkými exhibicionisty, což C5 ne až tak potvrzuje. Jistě, je to spoustu dominantních, ostentativně zaoblených ploch, které jsou ale spíš jednotícím prvkem celého designu (s odkazem i na ten exteriérový), než že by vyloženě bily do očí konzervativněji naladěné zákazníky. Naopak, přijde mi, že mírnější nóta C5 Aircross sluší, zvlášť v plně černém provedení.

Přečtěte si také:  Test Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV (2021)

Fanoušci koncernu PSA jinak uvnitř jistě postřehnou velmi dobře známé prvky známé třeba z novodobých peugeotů – na mysli mám především volič převodovky ve tvaru kniplu nebo poměrně pěkně graficky ztvárněný infotainment s adekvátní odezvou. Miniaturní volant tu ale nehledejte, C5 Aircross má gigantický a objemný věnec. Jinak je auto své a originální, což je výhodou, ne negativem.

Test-2021-Citroen_C5_Aircross-Hybrid-225-e-EAT8- (16)

Nutno podotknout, že pro plug-in hybridní provedení nabízí Citroën poměrně bohatou nabídku výbav. Zvolit si můžete rovnou ze čtyř, přičemž už v té základní (Feel za akčních 895 tisíc) získáte řadu asistentů, parkovací kameru nebo tři samostatná sedadla vzadu. Dodávaná palubní dobíječka má výkon 3,7 kW, za výkonnější (7,4 kWh) se připlácí osm tisíc.

Pružiny napuštěné želé

C5 Aircross je předokolka, auto disponuje benzinovým čtyřválcem o výkonu 133 kW/181 koní s maximálním točivým momentem 300 Nm při 3000 otáčkách. K tomu je tu ale vpředu ještě elektromotor, takže hybridní ústrojí dohromady vyvine 165 kW/225 koní, což už s 1800 kilogramy dokáže i slušně zahýbat.

Ale nenechte se plést, C5 Aircross není blesk. Jízda v jakémkoli citroënu připomíná trošku jiný svět, než na jaký jsou řidiči jakýchkoli jiných typů vozů zvyklí. Je rozhoupaná jak samo moře, ale taky měkká, plavná a hýčkající. Je to jako vzít zadek na masáž. To auto nemá tlumiče, ale snad pěnové pružiny napuštěná želé. A elektrická jízda tenhle rozmazlující pocit ještě umocňuje. Nejenom, že se kolíbáte přes rigoly s typickou francouzskou grácií, ale ještě nehlučíte. A nesmrdíte.

Test-2021-Citroen_C5_Aircross-Hybrid-225-e-EAT8- (20)

Baterie 13,2 kWh pojme dost energie na to, aby vás dokázala hnát (v praxi) přes 45 kilometrů čistě na elektřinu. Z wallboxu ji standardně dobijete do dvou a půl hodiny. Hybridní ústrojí s ní poměrně rozumně pracuje, takže člověk nemá pocit, že by po dálnici plýtval volty a ve městě mu zbytečně hřměl zpod kapoty spalovací motor. Ten je mimochodem vcelku úsporný, u hybridních aut je to složitě měřitelné, ale při vybité baterii si v hybridním módu bere auto kolem 5,5 až šesti litrů paliva.

Přečtěte si také:  Nová generace Fordu Mustang by měla přijít už za dva roky. Mluví se i o čistém elektromobilu

Neznamená to ale, že byste „zelenou“ C5 neměli dobíjet, naopak. Teprve pak plug-in hybridy dávají smysl. A mohou si v dlouhodobějším horizontu alespoň nějak obhájit svou (hodně) vysokou cenovku. Pro představu: když porovnáme verze Shine, tak ta hybridní oproti benzinové přijde o 260 tisíc dráž.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: C5 Aicross Plug-in Hybrid
Motory: řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon spal. motoru: 133 kW/181 koní při 6000 ot./min
Točivý moment spal. motoru: 300 Nm při 3000 ot./min
Výkon elektromotoru: 81 kW/110 koní při 2000 ot./min
Točivý moment elektromotoru: 320 Nm při 500-2500 ot./min
Výkon soustavy: 165 kW/225 koní
Točivý moment soustavy: 360 Nm
Maximální rychlost: 225 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba: 1.3 l/100 km
Provozní hmotnost: 1845 kg
Emise CO2: 30 g/km
Délka: 4500 mm
Šířka: 1969 mm
Výška: 1639 mm (s nosiči)
Rozvor: 2730 mm
Objem zavazadlového prostoru: 460/1510 litrů
Ceník: ke stažení zde