Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI

Test Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI (2020)

Autor: Ondřej Lilling - Foto: Ondřej Lilling - 27. 8. 2020


Když Francouzi nalepili logo C5 na rodinné SUV, dočkali se od autařské obce hlavně zvedlého obočí, a to hned ze dvou důvodů. Předně už nejde o elegantní sedan (případně kombi), společně s tím se ovšem rozloučili i s hydropneumatickým odpružením. A to byla pro milovníky houpavé jízdy opravdová rána. Až osobní zkušenost mi ukázala, že předsudky jsou hrozná věc.

Staré jméno, nový přístup

Navenek je C5 Aircross kulatý bochníček, přesně jak velí aktuální designové manuály značky, s diodami denního svícení navazujícími v jedné linii na logo, a oddělenými hlavními světlomety. Z boku chrání karoserii nelakované brnění a zadek se zjevně inspiroval u Kim Kardashian. Pocitově tak C5 vypadá mnohem větší, než ve skutečnosti je. Na délku má 4,5 metru, takže míří do našlapané třídy Volkswagenu Tiguan nebo Nissanu Qashqai, na rozdíl od ostře řezaných konkurentů na to ale jde úplně jinak.

A odlišný přístup je vidět i v interiéru. Křesílka jak od babičky jsou další dílkem do skládačky jménem komfort. Tělo do nich krásně zapadne a překvapivě si nebude stěžovat ani na delších cestách. V kombinaci se světlým interiérem a hezky zvolenými materiály je vnitřek moc příjemným místem k životu. Snad jen dveřní výplně by mohly být zpracované z lepších materiálů, až na světlé opěrky jde o jeden vylisovaný kus tvrdého plastu.

Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI

Interiér je pěkně uklizený, hodně funkcí se totiž přesunulo do infotainmentu, kompletní tlačítková čistka se ale naštěstí nekonala. Pro nastavení klimatizace už se ťukání na displeji nevyhnete, ale třeba kolečko na regulaci hlasitosti audiosystému zůstalo. Ve výsledku je z toho takový zdravý kompromis bez velkých ústupků.

Z hlediska praktičnosti je na tom C5 coby středně velké SUV velmi slušně. V druhé řadě najdete tři stejně velká místa s dostatkem místa pro nohy, navíc s možností individuálního posunu každé sedačky. Kufr má 580 litrů, což je na úrovni kombíků, takže se C5 Aircross nemá za co stydět.

Z motorů jsou na výběr dva zážehové a dva vznětové čtyřválce. Menší z dieselových má objem 1,5 litru a výkon 130 koní. Jestli nechcete vládnout levému pruhu dálnice, tak vám patnáctistovka bohatě stačí. Na poměry dieselů je hodně tichá, spojená je buď se šestistupňovým manuálem, nebo s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI

Tu jsme měli i my a sáhne po ní každý, kdo si potrpí na pohodlí. S motorem si totiž hodně dobře rozumí, rozjezdy jsou sametově hladké a řadí plynule, pádla pod volantem tak přijdou ke slovu jen ve výjimečných situacích.

Komfort především

Díky osmi rychlostem se převodovka většinu času pohybuje v oblasti s nejvyšším točivým momentem, na dálnici se otáčky povalují lehce nad volnoběhem, což se pozitivně podepisuje jak na hluku, tak i na spotřebě. V ekorežimu navíc převodovka vyřazuje na volnoběh, což pár deci také ušetří. S trochou snahy se tak dá jezdit i s hodnotami začínajícími pětkou, na dálnici počítejte se spotřebou 6,5 litrů, ve městě kolem sedmi.

Má na to i vliv způsob, jakým Citroën C5 Aircross jezdí. Svým projevem vás nenásilnou formou motivuje k co nejklidnější jízdě. Tlumiče už se sice nespoléhají na hydropneumatické odpružení, ale mají docela obyčejnou konstrukci s jedním vylepšením – hydraulickými dorazy. Samotné naladění je celkově hodně komfortní a i na hodně velkých dírách auto nemlátí, ale má hodně vláčný projev.

Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI

Do zatáček se karoserie naklání, takže na nějakou svižnější jízdu vás stejně velmi rychle přejde chuť. Když se nastavíte na komfortní notu, je C5 opravdu skvělým společníkem k cestování. Jestli má podvozek někde mezery, tak jsou to krátké ostré nerovnosti, kde znervózní a začne odskakovat.

Závěr a cena

Citroen ukázal, že k rodinnému SUV jde přistoupit úplně jiným způsobem, než to dělají konkurenti. V podstatě ve všech ohledech sází na komfort, pohodlí je podřízen jak podvozek, tak třeba i sedadla s výjimečně měkkým polstrováním. V dnešní uspěchané době tak C5 působí jako oáza klidu, kde je čas relativní pojem.

To sice umí i spousta jiných aut, ovšem prakticky výhradně jsou to zástupci prémiové ligy. To Citroen má vcelku lidovou cenu, za základní verzi se zážehovým tříválcem dáte 592 tisíc, naftová patnáctistovka s automatem ve verzi Feel vás přijde na 682 000 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]

Typ vozu:,Nový

Značka:,Citroën

Typ:,C5 Aircross

Motor:,řadový čtyřválec

Objem válců:,1499 ccm

Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem

Palivo:,nafta

Pohon:,předních kol

Výkon:,96 kW/130 koní při 3750 ot./min

Točivý moment:,300 při 1750 ot./min

Zrychlení 0–100 km/h:,11.8 s

Maximální rychlost:,189 km/h

Převodovka:,osmistupňová automatická

Spotřeba paliva (l/100 km):,4.1 / 3.6 / 3.8

Emise CO2:,100 g/km

Objem nádrže:,53 litrů

Délka:,4500 mm

Šířka:,1969 mm

Výška:,1654 mm

Rozvor:,2730 mm

Pohotovostní hmotnost:,1615 kg

Objem zavazadlového prostoru:,580 / 1630 litrů

Ceník:,ke stažení zde [/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru