Mercedes-Benz Museum Stuttgart (2023)

Mercedes-Benz Museum nás provede historií značky. Ukáže auta, autobusy, náklaďáky i závoďáky [fotogalerie]

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 27. 8. 2023


Spousta světových automobilek má svoje muzeum, kde prezentuje historii, ale i současnost a prostřednictvím konceptů také budoucnost. Výjimkou není ani automobilka Mercedes-Benz, jejíž muzeum se nachází ve Stuttgartu a je opravdu obrovské. V rámci srazu Classics and coffee, který se koná každou neděli přímo před muzeem, jsme se do něj byli podívat.

Velké, moderní a plné exponátů

Muzeum automobilky Mercedes-Benz v podobě, jak ho můžeme dnes vidět, bylo otevřeno v roce 2006. Je obrovské, má celkem devět podlaží a na celkem 16 500 metrech čtverečních spoustu propojených hal. Všechno je to plné aut, motorů, náklaďáků, ale také autobusů a dalších exponátů. Není divu, vždyť historie této německé automobilky sahá hluboko do 19 století. Na jejím začátku stojí Karl Benz a jeho společnost Benz & Co. A právě ten postavil v roce 1886 vůbec první „auto“: Benz Patent-Motorwagen Nummer 1.

Samotná automobilka Mercedes-Benz ale vznikla až o něco později. Založena byla v roce 1926, brzy tedy oslaví významné jubileum.


Velkou fotogalerii z muzea si můžete prohlédnout tady!


Od začátku až do dneška

Mercedes-Benz nás ve svém muzeu přímo provede svou historií od samého počátku až do dnešních dní. Vše začíná vstupem do foyer muzea, kde si musíte zakoupit vstupenku a pak se vydáte k jednomu z výtahů. U něj si nezapomeňte vzít digitálního průvodce, díky kterému se o jednotlivých modelech můžete dozvědět mnohem více. Česky sice neumí, ale německy nebo anglicky mluvit dokáže. Mimochodem, dostanete jej s klíčenkou na krk, kterou si potom, až si muzeum projdete, budete moci nechat jako dárek.

2023-mercedes-benz-museum-stuttgart-digitalni_pruvodce-jpg

Objednat si samozřejmě můžete také komentovanou prohlídku, ale pokud máte digitálního průvodce, o jednotlivých exponátech se i tak můžete dozvědět hodně informací. Funguje to jednoduše, stačí s ním namířit na vystavený exponát a ten se automaticky načte, abyste si popisek mohli pustit a poslechnout.

Výtahy jsou tady tři a pokud chcete do muzea, musíte se s ním svézt. Vyveze vás až do nejvyššího patra, na úplný začátek automobilismu na světě.

Hned po otevření dveří už z výtahu uvidíte koně, tedy „dopravní prostředek“, který lidé používali odjakživa. Kromě toho, že na něm jezdili, tak jej také využívali pro tažení vozů. Mimochodem, živý kůň posloužil pro dnešní určování výkonu auta. Vůbec první auto na světě se spalovacím motorem, které uvidíte hned v další místnosti, je zmiňovaný Benz Patent-Motorwagen Nummer 1. Poháněl jej jednoválcový motor s objemem 956 kubíků a s výkonem pouhých 0,75 koně.

Mercedes-Benz Museum Stuttgart (2023)

Kromě Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 je tu spousta dalších dopravních prostředků. Nejde ale jen o „auta“ (tehdy to vypadalo spíše jako pojízdné kočáry za koně), ale i o kolejová vozidla či samotné motory. Prohlédnout si tu můžeme exponáty z 19. století a z počátku 20. století. Je to čistý automobilový pravěk.

V další hale si už ovšem můžeme prohlédnout modely značky Mercedes-Benz. Samotný název automobilky má také zajímavý příběh. Už od založení v roce 1926 má automobilka v logu trojcípou hvězdu, jejímž autorem je Gottlieb Daimler. Ta je obkroužená tradičním vavřínovým věncem Karla Benze. A kde se vzal onen „Mercedes“? Je to jméno tehdy asi jedenáctileté Mercédès Jellinek, dceři prodejce vozů a rakouskouherského generálního konzula v Nice Emila Jellinka. A právě jméno Mercedes je ve zlaté barvě i na stěně.

Mercedes-Benz Museum Stuttgart (2023)

Jak budete postupně scházet patry, budete se dostávat čím dál více do současnosti. V dalším patře zaplesají srdce všech, kteří mají rádi klasické sportovní modely Mercedes-Benz, protože tu najdeme hned dva modely 300 SL, přičemž jedním z nich je legendární Gullwing s „racčími křídly“ a tím druhým je verze roadster. Kromě toho je tu i závodní Mercedes-Benz 300 SLR.

O další patro níž jsou vystaveny prototypy a výjimečné modely. Prohlédnout si můžeme měřicí vůz, který byl s měřeným modelem spojen napřímo kabely. Z prvního auta vedly kabely přes pootevřené zadní okno do dalšího auta s výpočetní technikou, které jelo přímo za ním. Důvodem byl fakt, že výpočetní technika byla tehdy až příliš rozměrná a až příliš velká, takže by se do měřeného auta nevešla.

Prohlídka pokračuje „budoucností“, která je dnes už vlastně minulostí. Mercedes-Benz tady ukazuje koncepty. Prohlížet si můžeme například elektrický Mercedes-Benz SLS AMG, koncept Mercedes-AMG GT 4dveřového kupé, ale také modely na vodík.

Zajímavý je i koncept Mercedes-Benz Auto 2000, jenž byl představen na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1981. Na tom výrobce ukazuje, jak si představoval modely na přelomu tisíciletí. Vznikla tři auta, na nichž výrobce testoval různé pohonné jednotky pro co nejnižší spotřebu paliva. Vystavený kus poháněl naftový šestiválec se 110 kW a dojezdem 860 km. Druhý koncept poháněl benzinový osmiválec s odpojováním válců a ten poslední dostal benzinový turbínový motor. Tvary auta byly přizpůsobeny co nejnižšímu odporu vzduchu, přičemž jeho součinitel je působivých 0,28.

Mercedes-Benz Museum Stuttgart (2023)

Poslední patro je už tím posledním, ale pro mnohé dokonce tím nejlepším. Mercedes-Benz tu totiž vytvořil takový pomyslný startovní rošt s klopenou zatáčkou, v níž ukazuje svoji závodní historii od nejnovějších až po ty nejstarší závoďáky. Kromě cestovních aut a prototypů jsou tu i modely DTM, závodní auta pro dálkové soutěže, ale i monoposty formule 1 nebo závodní trucky. Nechybí ani tzv. „stříbrné“ šípy nebo závodní modely 300 SLR a podobně.

Jenže Mercedes-Benz muzeum není jen takovýto průřez historií, ale má i boční haly – prochází se do ní vždy z hlavního „historického“ sálu. V těch nainstaloval tematické výstavy. Hned v té úplně nahoře si můžeme prohlédnout autobusy a modely pro převoz lidí jako například legendární W123 s karoserií kombi nebo limuzínu 300 SEL 6.3, ze kterého vznikla i „Rudá svině“. V další hale jsou nákladní automobily a dodávky.

Nechybí tu ani epická nejrychlejší odtahovka na světě Mercedes-Benz Blue Wonder. Vždyť ji poháněl třílitrový motor z Mercedes-Benzu 300 SL Gullwing a využívala také další díly z modelů Mercedes-Benz 180, 300 S a právě i 300 SL. Originál se dneška bohužel nedožil, vystavený vůz je replika.

Mercedes-Benz Museum Stuttgart (2023)

O patro níž jsou pak vozy záchranných složek (policie, ambulance, ale i historický vůz hasičů), komunálních služeb i německého autoklubu ADAC. Potěší i Medical Car pro závody F1 z roku 2011 Mercedes-Benz C32 AMG.

A konečně poslední výstava je věnována automobilům známých a slavných osobností. Mezi ty nejvýznamnější asi patří „žehlička“, tedy Mercedes-Benz SL 500, který vlastnila britská princezna Diana. Ta si jej pořídila v prosinci roku 1991 a bylo to vůbec poprvé, kdy člen britské královské rodiny jezdil jiným, než britským vozem. A to byl problém, takže se Lady Di nakonec velký roadster rozhodla vrátit. Stalo se tak o tři čtvrtě roku později, v září 1992.

Hned vedle stojí další významný model a už na první pohled je jasné, oč jde. Je to totiž Mercedes-Benz 230 G popemobile. Toto auto postavila automobilka v roce 1980 pro návštěvu papeže Jana Pavla II. v Německu, aby jej chránil před větrem a deštěm. Po pokusu o atentát na papeže v roce 1981 bylo auto upraveno a karoserie byla opatřena neprůstřelným sklem. Auto doprovázelo papeže na mnoha jeho dalších cestách.

Mercedes-Benz Museum Stuttgart (2023)

Mercedes-Benz Museum najdete sídlí na adrese Mercedesstraße 100 ve Stuttgartu. Otevřeno je každý den kromě pondělí od 9°° do 18°° hodin. Cena vstupného je 12 eur, ale pokud navštívíte Mercedes-Benz Museum i Porsche Museum (na fotogalerii z něj se také můžete brzy těšit) v jeden den, dostanete vždy v tom druhém asi čtvrtinovou slevu na vstupné.


Velkou fotogalerii z muzea si můžete prohlédnout tady!


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru