test-mercedes-amg-gt-63-s-4matic-plus-4dverove-kupe-pitrs- (1)

Mohlo by se zdát, že v dnešní době už automobilky budou představovat jen více či méně elektrifikované modely. Do jisté míry je to pravda, ale stále se na trhu dají sehnat auta s pořádnými plnotučnými motory. Třeba jako auto se snad nejdelším názvem na světě: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4dveřové kupé.

Čtyřdveřový supersport

Tohle auto z čelního a ze zadního pohledu připomíná kupé Mercedes-AMG GT, ovšem z boku je to úplně jinak. Jsou dva páry dveří, ale podobná DNA. A rozhodně není jemnější. Čtyřdveřové AMG GT působí za volantem jako opravdový supersport. A rozhodně to není klišé. Mercedes-Benz, respektive jeho divize AMG ho postavila na důkladně upraveném základu ze sedanu E 63 AMG. Ten ale dostal úplně jiné naladění. A to jak podvozku, tak i motoru.

Čtyřdveřové kupé GT se od toho dvoudveřového liší také technikou. Na rozdíl od malého kupé, které vzešlo přímo z pera AMG, nemá motor umístěný až za přední nápravou (kvůli rozložení hmotnosti), ale nad přední nápravou. Dlouhý předek mu ale i tak zůstal a z boku vypadá vážně dobře. Vlastně svým tvarem připomíná Porsche Panamera.

Také další technika jeoproti kupé AMG GT rozdílná. Motor je sériově spojen s pohonem všech čtyř kol a automatickou převodovkou. Obojí se ale liší podle použitého motoru. Nás budou zajímat osmiválce, které mají devítistupňovou automatickou převodovku s tzv. „mokrou“ vícelamelovou spojkou namísto hydrodynamického měniče a pohon všech kol 4Matic+, který umí odpojit přední pohon a udělat z auta jen zadokolku. Pohon všech kol zajišťuje elektronicky řízená vícelamelová spojka. Osmiválce mají také sériově natáčení zadních kol, vzduchový podvozek, ale také elektronicky ovládaný zadní diferenciál. Testovaná verze 63 S má navíc ještě aktivní silentbloky uložení motoru.

Pod kapotou je jaderný reaktor!

Testované auto pohání stejný motor jako všechny ostatní modely AMG 63. Jde o vidlicový osmiválec s objemem rovných čtyř litrů a s dvojitým přeplňováním. Testovaná verze S je nejvýkonnějším modelem v nabídce a její technické hodnoty jsou opravdu působivé. Vždyť výkon je 470 kW/639 koní a točivý moment vrcholí 900 Nm! Díky tomu je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou pouhých 3,2 sekundy a maximální rychlost činí 315 km/h!

A věřte, že jakékoliv reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou podobně působivé jako samotné hodnoty. Příjemně však překvapilo naladění motoru. Čekal jsem motor podobně agresivní jako u Mercedes-AMG E 63 S kombi 4Matic+, který jsme testovali před rokem, ale nebylo tomu tak. Naopak. Tohle auto nebylo tak agresivní a výbušné, výkon i krouťák na kola posílá o poznání jemněji, leč stále s absolutně brutální silou.

Přečtěte si také:  Test Audi S5 Sportback 3.0 TDI quattro (2020)

To, co následuje po sešlápnutí plynového pedálu až do země, se dá pojmenovat jako katapult. Kdykoliv je silnice byť jen minimálně navlhnutá, proklouznou všechna čtyři kola i na trojku, na superhladkém asfaltu i na čtyřku nebo pětku. V případě „Drift módu“, tedy s pohonem pouze zadních kol na asfaltu zůstávají dlouhé a široké černé čáry. Pořád, po celou dobu, co drtíte plynový pedál až do podlahy. A je jedno, jestli jedete na dvojku nebo na šestku.

Jízdní režimy mění charakter

Stejně jako ve většině jiných moderních aut jsou i tady různé jízdní režimy. A je jich tu opravdu hodně: kluzký povrch, Comfort, Sport, Sport+, Race a Individual. Podle mého by jich stačilo klidně méně. Jejich přepínání je ale jednoduché a slouží k tomu buď tlačítko s displejem na středovém panelu nebo otočný ovladač s displejem v pravé spodní části volantu. Samostatně se upravuje i klapka ve výfuku, případně je možné doladit tuhost podvozku.

Ve sportovnějších režimech a v režimu Race řídící jednotka auto více přitvrzuje a více do práce zapojuje zadní nápravu – samozřejmě úměrně ke zvolenému režimu. V režimu Race je možné pohon předních kol odpojit zcela. Je potřeba k tomu zcela vypnout stabilizační systém, přepnout řazení do manuálního režimu a podržet najednou obě páčky řazení pod volantem. Na displeji se po pár chvilkách objeví sdělení, které je třeba pravou páčkou potvrdit. A pak je tohle auto naprostým ničitelem zadních pneumatik. Mimochodem jde to i za jízdy!

I když jde o lepivé a vážně široké (315/35 R21) semislicky, stačí jen ťuknout do plynového pedálu a záď se odstaví. Díky opravdu dlouhému rozvoru, masivnímu kroutícímu momentu, ale i výkonu je pak naprosto jednoduché auto ve smyku udržet. Díky naladění podvozku totiž řidič v zadku i v rukou naprosto přesně cítí, co jednotlivé nápravy dělají.

Ačkoliv AMG GT 4dveřové kupé vychází z AMG třídy E, podvozek funguje naprosto odlišně. Prakticky jsem nezaznamenal, že by se při zatáčení karoserie jakkoliv zhoupla, je naprosto pevná. Je to tak proto, že AMG změnilo ramena a to jak přední tak i zadní (3 z 5). Nově a mnohem agresivněji je naladěna i geometrie podvozku a její elastokinematika. Jednoduchou řečí se dá říct, že tohle auto je opravdu tuhé, dá pocítit jakoukoliv nerovnost, i ten nejmenší kamínek na silnici. Ovšem vzduchové odpružení odvádí i tak perfektní práci.

Přečtěte si také:  Řidič nepřežil náraz svého auta do stromu. Z jeho SUV zůstalo jen několik hromádek šrotu

Nejdřív zahřát gumy!

Je naprosto neskutečné, jak tohle auto jezdí a jak funguje. Vždyť je to pětimetrová limuzína s pohotovostní hmotností 2045 kg! Za volantem to ale nepoznáte. Samozřejmě pomůže podvozek, ale také natáčení zadní nápravy. Auto totiž působí mnohem menším i lehčím dojmem. Ovšem pouze na suchém asfaltu…

Jakmile zaprší – a to jsem si také bohužel užil dosyta – hmotnost auta poznáte prakticky hned. Mohou za to hlavně pneumatiky. Jde totiž o semislicky Michelin Pilot Sport Cup 2, které za studena příliš nefungují. A za deště je – i vzhledem k tomu, že jsem z auta měl respekt – příliš zahřát nešlo. Navíc jejich vzorek už byl po několika novinářských testech také poznamenaný. Jakmile však asfalt oschnul a teplota pneumatik vzrostla – mercedes používá chytré ventilky ukazující nejen tlak, ale právě i teplotu pneumatik – drželo auto na silnici jako přilepené.

To, jakými rychlostmi projíždí zatáčky, je neskutečné. Však se ve videu výše podívejte na polohu přítlačného křídla při jednom z průjezdů. Je v nejvyšší poloze, kam se dostává až v rychlostech nad povoleným českým dálničním limitem. Mimochodem aktuální poloha křídla se ukazuje pomocí čtyř teček v pravé spodní části kapličky přístrojů. Křídlo ale lze samozřejmě zvednout i tlačítkem na středovém panelu, třeba proto, aby to bylo vidět na fotkách… 🙂

Na každý den?

Ovšem tak budete s autem jezdit jen výjimečně. Důležité bude spíše to, jestli jde o vhodné auto na každý den. A tady je potřeba zmínit, že bude potřeba udělat několik kompromisů. Hlavně z hlediska komfortu. Už jsem to nakousl, ale v autě budete vědět o každé nerovnosti a to i přesto, že tlumiče odvádějí skvělou práci. Díky širokým, lepivým pneumatikám se do interiéru dostane i jejich hluk a aerodynamický hluk přicházel i od pravého vnějšího zpětného zrcátka.

Naopak naladění motoru je takové, že když nebudete chtít, jeho potenciál nepoznáte. S plynovým pedálem se dá zacházet i tak, že si budete připadat jako v běžném naftovém CLS. Jen k tomu bude mnohem zajímavější zvukový doprovod, se zavřenými klapkami výfuku ale opravdu hodně tlumený. Je potřeba neustále sledovat rychlost, protože tohle auto ji neskutečně maskuje.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz GLE 400 d 4MATIC (2019)

Spotřeba paliva? Tak velké a výkonné auto si o benzin řekne. V technických údajích se dočtete o kombinované spotřebě paliva 11,3 l/100 kilometrů. To je však hodnota z pohádky. Praxe prozradila, že při běžném ježdění spotřeba málokdy klesla pod 15 litrů. Vycucat 80litrovou palivovou nádrž ale dokážete klidně i během dvou stovek kilometrů.

Strádat nicméně nebudete co do prostoru, je ovšem potřeba počítat s tím, že do auta naložíte pouze čtveřici pasažérů. Každý z nich se ale usadí do výrazně tvarovaných sedadel. Ta přední jsou v tomto případě opravdu pevné skořepiny s vysokými a velmi pevnými bočnicemi, na které si budete muset zvyknout. Ta zadní jsou měkčí s mnohem nižšími bočnicemi, které jsou ale tvarovány také velmi výrazně. Zajímavostí je, že mezi sedadly jsou USB porty a plocha k bezdrátovému dobíjení telefonu.

Dostatek prostoru je i pro zavazadla, navíc jde o pětidveřový liftback s výklopnými dveřmi i s oknem, Objem zavazadelníku je velmi slušných 461 litrů, ovšem radost nakonec zkazí nakládací hrana. Ta je díky co nejvyšší tuhosti karoserie opravdu vysoko.

A cena? Nejlevnější GT 4dveřové kupé pořídíte „už“ za 2,4 milionu Kč. Tolik stojí základní šestiválcová verze AMG GT 43. Ovšem za testované AMG GT 63 S zaplatíte v základu téměř dvakrát tolik. V ceníku totiž najdete bezmála 4,4 milionu Kč. Testované auto k tomu ale mělo navíc perfektní karbon-keramické brzdy za čtvrt milionu, větší kola, speciální lak a další a další prvky příplatkové výbavy.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-AMG
Typ: GT 63 S 4Matic+ 4dveřové kupé
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 3982 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech kol s možností odpojení předního pohonu (4Matic+)
Výkon: 470 kW/639 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 900 Nm při 2500 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 3.2 s
Maximální rychlost: 315 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 15.2 / 8.9 / 11.3
Objem nádrže: 80 litrů
Délka: 5054 mm
Šířka: 1871 mm
Výška: 1447 mm
Rozvor: 2951 mm
Pohotovostní hmotnost: 2045 kg
Objem zavazadlového prostoru: 461 litrů

Foto: Pavel Srp, Petr Kantner