test-mercedes-amg-gt-63-s-4matic-plus-4dverove-kupe-pitrs- (1)

Mohlo by se zdát, že v dnešní době už automobilky budou představovat jen více či méně elektrifikované modely. Do jisté míry je to pravda, ale stále se na trhu dají sehnat auta s pořádnými plnotučnými motory. Třeba jako auto se snad nejdelším názvem na světě: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4dveřové kupé.

Čtyřdveřový supersport

Tohle auto z čelního a ze zadního pohledu připomíná kupé Mercedes-AMG GT, ovšem z boku je to úplně jinak. Jsou dva páry dveří, ale podobná DNA. A rozhodně není jemnější. Čtyřdveřové AMG GT působí za volantem jako opravdový supersport. A rozhodně to není klišé. Mercedes-Benz, respektive jeho divize AMG ho postavila na důkladně upraveném základu ze sedanu E 63 AMG. Ten ale dostal úplně jiné naladění. A to jak podvozku, tak i motoru.

Čtyřdveřové kupé GT se od toho dvoudveřového liší také technikou. Na rozdíl od malého kupé, které vzešlo přímo z pera AMG, nemá motor umístěný až za přední nápravou (kvůli rozložení hmotnosti), ale nad přední nápravou. Dlouhý předek mu ale i tak zůstal a z boku vypadá vážně dobře. Vlastně svým tvarem připomíná Porsche Panamera.

Také další technika jeoproti kupé AMG GT rozdílná. Motor je sériově spojen s pohonem všech čtyř kol a automatickou převodovkou. Obojí se ale liší podle použitého motoru. Nás budou zajímat osmiválce, které mají devítistupňovou automatickou převodovku s tzv. „mokrou“ vícelamelovou spojkou namísto hydrodynamického měniče a pohon všech kol 4Matic+, který umí odpojit přední pohon a udělat z auta jen zadokolku. Pohon všech kol zajišťuje elektronicky řízená vícelamelová spojka. Osmiválce mají také sériově natáčení zadních kol, vzduchový podvozek, ale také elektronicky ovládaný zadní diferenciál. Testovaná verze 63 S má navíc ještě aktivní silentbloky uložení motoru.

Pod kapotou je jaderný reaktor!

Testované auto pohání stejný motor jako všechny ostatní modely AMG 63. Jde o vidlicový osmiválec s objemem rovných čtyř litrů a s dvojitým přeplňováním. Testovaná verze S je nejvýkonnějším modelem v nabídce a její technické hodnoty jsou opravdu působivé. Vždyť výkon je 470 kW/639 koní a točivý moment vrcholí 900 Nm! Díky tomu je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou pouhých 3,2 sekundy a maximální rychlost činí 315 km/h!

A věřte, že jakékoliv reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou podobně působivé jako samotné hodnoty. Příjemně však překvapilo naladění motoru. Čekal jsem motor podobně agresivní jako u Mercedes-AMG E 63 S kombi 4Matic+, který jsme testovali před rokem, ale nebylo tomu tak. Naopak. Tohle auto nebylo tak agresivní a výbušné, výkon i krouťák na kola posílá o poznání jemněji, leč stále s absolutně brutální silou.

To, co následuje po sešlápnutí plynového pedálu až do země, se dá pojmenovat jako katapult. Kdykoliv je silnice byť jen minimálně navlhnutá, proklouznou všechna čtyři kola i na trojku, na superhladkém asfaltu i na čtyřku nebo pětku. V případě “Drift módu”, tedy s pohonem pouze zadních kol na asfaltu zůstávají dlouhé a široké černé čáry. Pořád, po celou dobu, co drtíte plynový pedál až do podlahy. A je jedno, jestli jedete na dvojku nebo na šestku.

Jízdní režimy mění charakter

Stejně jako ve většině jiných moderních aut jsou i tady různé jízdní režimy. A je jich tu opravdu hodně: kluzký povrch, Comfort, Sport, Sport+, Race a Individual. Podle mého by jich stačilo klidně méně. Jejich přepínání je ale jednoduché a slouží k tomu buď tlačítko s displejem na středovém panelu nebo otočný ovladač s displejem v pravé spodní části volantu. Samostatně se upravuje i klapka ve výfuku, případně je možné doladit tuhost podvozku.

Ve sportovnějších režimech a v režimu Race řídící jednotka auto více přitvrzuje a více do práce zapojuje zadní nápravu – samozřejmě úměrně ke zvolenému režimu. V režimu Race je možné pohon předních kol odpojit zcela. Je potřeba k tomu zcela vypnout stabilizační systém, přepnout řazení do manuálního režimu a podržet najednou obě páčky řazení pod volantem. Na displeji se po pár chvilkách objeví sdělení, které je třeba pravou páčkou potvrdit. A pak je tohle auto naprostým ničitelem zadních pneumatik. Mimochodem jde to i za jízdy!

I když jde o lepivé a vážně široké (315/35 R21) semislicky, stačí jen ťuknout do plynového pedálu a záď se odstaví. Díky opravdu dlouhému rozvoru, masivnímu kroutícímu momentu, ale i výkonu je pak naprosto jednoduché auto ve smyku udržet. Díky naladění podvozku totiž řidič v zadku i v rukou naprosto přesně cítí, co jednotlivé nápravy dělají.

Ačkoliv AMG GT 4dveřové kupé vychází z AMG třídy E, podvozek funguje naprosto odlišně. Prakticky jsem nezaznamenal, že by se při zatáčení karoserie jakkoliv zhoupla, je naprosto pevná. Je to tak proto, že AMG změnilo ramena a to jak přední tak i zadní (3 z 5). Nově a mnohem agresivněji je naladěna i geometrie podvozku a její elastokinematika. Jednoduchou řečí se dá říct, že tohle auto je opravdu tuhé, dá pocítit jakoukoliv nerovnost, i ten nejmenší kamínek na silnici. Ovšem vzduchové odpružení odvádí i tak perfektní práci.

Nejdřív zahřát gumy!

Je naprosto neskutečné, jak tohle auto jezdí a jak funguje. Vždyť je to pětimetrová limuzína s pohotovostní hmotností 2045 kg! Za volantem to ale nepoznáte. Samozřejmě pomůže podvozek, ale také natáčení zadní nápravy. Auto totiž působí mnohem menším i lehčím dojmem. Ovšem pouze na suchém asfaltu…

Jakmile zaprší – a to jsem si také bohužel užil dosyta – hmotnost auta poznáte prakticky hned. Mohou za to hlavně pneumatiky. Jde totiž o semislicky Michelin Pilot Sport Cup 2, které za studena příliš nefungují. A za deště je – i vzhledem k tomu, že jsem z auta měl respekt – příliš zahřát nešlo. Navíc jejich vzorek už byl po několika novinářských testech také poznamenaný. Jakmile však asfalt oschnul a teplota pneumatik vzrostla – mercedes používá chytré ventilky ukazující nejen tlak, ale právě i teplotu pneumatik – drželo auto na silnici jako přilepené.

To, jakými rychlostmi projíždí zatáčky, je neskutečné. Však se ve videu výše podívejte na polohu přítlačného křídla při jednom z průjezdů. Je v nejvyšší poloze, kam se dostává až v rychlostech nad povoleným českým dálničním limitem. Mimochodem aktuální poloha křídla se ukazuje pomocí čtyř teček v pravé spodní části kapličky přístrojů. Křídlo ale lze samozřejmě zvednout i tlačítkem na středovém panelu, třeba proto, aby to bylo vidět na fotkách… 🙂

Na každý den?

Ovšem tak budete s autem jezdit jen výjimečně. Důležité bude spíše to, jestli jde o vhodné auto na každý den. A tady je potřeba zmínit, že bude potřeba udělat několik kompromisů. Hlavně z hlediska komfortu. Už jsem to nakousl, ale v autě budete vědět o každé nerovnosti a to i přesto, že tlumiče odvádějí skvělou práci. Díky širokým, lepivým pneumatikám se do interiéru dostane i jejich hluk a aerodynamický hluk přicházel i od pravého vnějšího zpětného zrcátka.

Naopak naladění motoru je takové, že když nebudete chtít, jeho potenciál nepoznáte. S plynovým pedálem se dá zacházet i tak, že si budete připadat jako v běžném naftovém CLS. Jen k tomu bude mnohem zajímavější zvukový doprovod, se zavřenými klapkami výfuku ale opravdu hodně tlumený. Je potřeba neustále sledovat rychlost, protože tohle auto ji neskutečně maskuje.

Spotřeba paliva? Tak velké a výkonné auto si o benzin řekne. V technických údajích se dočtete o kombinované spotřebě paliva 11,3 l/100 kilometrů. To je však hodnota z pohádky. Praxe prozradila, že při běžném ježdění spotřeba málokdy klesla pod 15 litrů. Vycucat 80litrovou palivovou nádrž ale dokážete klidně i během dvou stovek kilometrů.

Strádat nicméně nebudete co do prostoru, je ovšem potřeba počítat s tím, že do auta naložíte pouze čtveřici pasažérů. Každý z nich se ale usadí do výrazně tvarovaných sedadel. Ta přední jsou v tomto případě opravdu pevné skořepiny s vysokými a velmi pevnými bočnicemi, na které si budete muset zvyknout. Ta zadní jsou měkčí s mnohem nižšími bočnicemi, které jsou ale tvarovány také velmi výrazně. Zajímavostí je, že mezi sedadly jsou USB porty a plocha k bezdrátovému dobíjení telefonu.

Dostatek prostoru je i pro zavazadla, navíc jde o pětidveřový liftback s výklopnými dveřmi i s oknem, Objem zavazadelníku je velmi slušných 461 litrů, ovšem radost nakonec zkazí nakládací hrana. Ta je díky co nejvyšší tuhosti karoserie opravdu vysoko.

A cena? Nejlevnější GT 4dveřové kupé pořídíte “už” za 2,4 milionu Kč. Tolik stojí základní šestiválcová verze AMG GT 43. Ovšem za testované AMG GT 63 S zaplatíte v základu téměř dvakrát tolik. V ceníku totiž najdete bezmála 4,4 milionu Kč. Testované auto k tomu ale mělo navíc perfektní karbon-keramické brzdy za čtvrt milionu, větší kola, speciální lak a další a další prvky příplatkové výbavy.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-AMG
Typ: GT 63 S 4Matic+ 4dveřové kupé
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 3982 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech kol s možností odpojení předního pohonu (4Matic+)
Výkon: 470 kW/639 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 900 Nm při 2500 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 3.2 s
Maximální rychlost: 315 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 15.2 / 8.9 / 11.3
Objem nádrže: 80 litrů
Délka: 5054 mm
Šířka: 1871 mm
Výška: 1447 mm
Rozvor: 2951 mm
Pohotovostní hmotnost: 2045 kg
Objem zavazadlového prostoru: 461 litrů

Foto: Pavel Srp, Petr Kantner