test-2019-plug-in-hybridu-bmw-i8-roadster- (8)

Automobilky i úřady se snaží řidičům neustále vysvětlovat, že vlastnit a řídit elektromobil nebo alespoň hybrid, je moderní a ekologicky šetrné. Jenomže o ekologickém provozu plug-in hybridů nebo hybridů by se dalo spekulovat a problém elektromobilů je stále ještě nedostatečná síť nabíjecích stanic. Jak tedy řidiče přesvědčit, že by si je měli koupit? Už i české úřady pochopily, že je potřeba jim nabídnout nějaké úlevy. Jednou z nich je třeba možnost využívat dálniční síť v Česku bez nutnosti pořídit si dálniční známku. Ovšem u hybridů to má svá pravidla, jejich hodnota emisí v kombinovaném cyklu musí být nižší než 50 g/km.

Další výhodou je možnost využívání parkovacích zón a to bez omezení a navíc zdarma. I v tomto případě je ale potřeba pamatovat na jasná pravidla. Aby bylo možné hybrid nebo elektromobil jen tak odstavit v parkovací zóně zdarma, je potřeba mít speciální registrační značku obsahující písmena „EL“. Tyto „elektrické značky“ jsou prakticky synonymem pro parkovací oprávnění a dostat je mohou nejen elektromobily, ale i některé plug-in hybridy, ovšem za stejných emisních podmínek, jako v případě dálničních známek.

Co ale ve chvíli, kdy se majitel auta rozhodně, že si na svůj hybrid nebo elektromobil nechá dát registrační značku na přání? Ať už na ní má cokoliv, jméno firmy, svoje nebo jen oblíbená písmena a čísla, může i tak zaparkovat v zónách zdarma. Ovšem nikoliv automaticky. Nebude to mít tak jednoduché.

Parkovací karty v Praze je konečně možné vyřizovat online. Jednoduché to ale rozhodně není

V Praze totiž musí pak řidič dojít na magistrát, kde si svou registrační značku na přání zaregistruje do systému a za to zaplatí 100 Kč. Tato registrace platí jeden kalendářní rok a je potřeba ji po uplynutí platnosti znovu obnovit. A znovu zaplatit. Tak nám to vysvětlil Vít Hofman, vedoucí oddělení médií a tiskový mluvčí pražského magistrátu.

Logiku v tom nehledejte

V praxi tedy pro majitele určitých plug-in hybridů a všech elektromobilů, kteří mají značku na přání, za kterou zaplatili 10 000 Kč, neexistuje parkování zdarma v zónách placeného stání. Ano, je to jen 100 Kč, ale i to jsou peníze.

Zajímavé také je, že majitel auta musí dojít na magistrát, kde si vše zařídí, ačkoliv se právě pražský magistrát před několika málo dny chlubil tím, kterak spustil on-line systém vyřizování parkovacích zón. O tom, že to s jeho moderním pojetím ale není tak žhavé, jak prezentoval náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr na svém facebooku, jsme vás informovali. Článek si můžete připomenout výše.