Autoškoly jsou k vidění na každém rohu. V době, kdy téměř každá rodina vlastní auto, je umění řídit nezbytnou dovedností dospělého člověka. Kvalita řízení se ale odvíjí nejen od schopností řidiče, ale také od kvality vozu, ve kterém se učí auto ovládat.
„V jakých autech budou své žáky vzdělávat, je čistě v rukou autoškol, což je alarmující,“ upozorňuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, který ve svém komentáři nabízí svůj pohled na technický stav vozidel v autoškolách.
Starý kombík nebo nový kabriolet. Volba výukového vozu záleží na preferencích autoškoly. Jedinou podmínkou pro auta, která se v autoškole využívají, je to, aby dokázala jet rychlostí sto kilometrů za hodinu a měla možnost namontování druhého ovládání. Úpravy uskutečňují firmy disponující schválením k provádění tohoto úkonu, kterých je jen o něco málo více než deset. Vzhledem k počtu autoškol a vozů, které jejich služeb využívají, je tento počet nebezpečně nízký, poptávka výrazně převyšuje nabídku.
Přísnější nároky na výukové vozy
I výběr výukových vozidel je v mnoha autoškolách tristní a bezesporu by měl podléhat přísnějším pravidlům. Žijeme přece v civilizované zemi a v 21. století. Není možné, aby studenti vyjížděli na silnice v Octaviích první generace, Fabiích z roku 2000 nebo ve starých automobilech typu Daewoo Matiz.
I žák autoškoly může dostat pokutu. Hodně záleží na tom, jestli je v autoškole poprvé
Proto by měl stát předepsat minimální požadavky na výukové vozidlo. Z mého pohledu by vůz neměl být starší než sedm let a měl by mít velikost střední třídy. Autoškoly mají přece vychovávat řidiče, ne držitele řidičského průkazu. Auta se vyvíjejí a jejich ovládání taky. Proto nemohu mít stejně kvalitní výuku na zachovalé Octavii první řady a na moderním automobilu. Na počítači 386 se už toho taky moc nenaučíte a může být zachovalý jak chce.
Jednou z dalších cest, jak zvýšit kvalitu autoškol, by mohlo být poskytnutí databází oprav vozů autoškoly, které by v servisech prošly údržbou. V současnosti totiž musí auta absolvovat pouze technickou kontrolu. Věřím, že taková databáze by alespoň částečně zpřehlednila úroveň vozového parku autoškol.
Výměna spojky je téměř nevyhnutelná
Vozy v autoškolách navíc podléhají úplně jinému opotřebení než vozy využívané ve standardním provozu. Je logické, že žáci dělají více chyb než zkušení řidiči, proto jsou některé komponenty ve vozidlech autoškoly zničené podstatně rychleji. Kvůli nízkým nebo naopak vysokým otáčkám trpí motor, velmi rychle odchází spojka, výrazně více jsou namáhány také brzdy nebo podvozkové díly.
Řešením je častější servis. Závady by byly včas odhaleny, lépe by se dalo předejít finančně náročnějším opravám, a také by byly lépe chránění všichni účastníci silničního provozu. Podle mého názoru by bylo ideální, aby všechny vozy autoškol musely alespoň jedenkrát ročně na STK a každý půl rok by měla být zkontrolována geometrie náprav.
Quick stop car chce kvalitu vozů pozvednout pravidelnými kontrolami
Stav vozů v autoškolách považuji v mnoha případech za nebezpečný. Proto by naše síť servisů Quick Stop Car ráda pomohla ke zlepšení stavu těchto automobilů. Již nyní připravujeme zvýhodněné balíčky pro servis výcvikových vozů autoškol, provozovatelům autoškol nabídneme finančně zvýhodněnou servisní prohlídku výukového automobilu každé dva měsíce.
Rádi bychom autoškolám, které u nás budou své vozy servisovat, nabídli i certifikát kvality výukového vozu, který by fungoval podobně jako Pohlreichovy nálepky v restauracích. Jakmile by autoškola tento certifikát získala, měla by pomyslné doporučující razítko na to, že jejich vozy jsou v bezvadném stavu.
Vzhledem k tomu že řidič čerstvě po autoškole obvykle stejně začíná na nějakém starším autě v tom naopak vůbec nevidím problém. K čemu mi bude autoškola na moderním kdovíčem když pak jako první auto stejně podědím třeba tu jedničkovou ovci po někom z rodiny. Pamatuju jak v háji jsem byl když krátce po autoškole (na čtyřkovém golfu) jsem byl dědou usazen do jeho Š 120l a pořádán abych zajel nakoupit. Chcíplo mi to snad desetkrát protože mi nikdy nikdo neřek ani základy toho jak takové starší auto ovládat.
Už jednou je stanovena STK jako u běžných vozidel. Autor nahoře – KAREL má plnou pravdu. Návrh je hezký – mít zvýhodněný servis, ale podle ceníku servisuto platím já. Potom tedy, kdo doplatí rozdíl? Autor je příliš odtržený od reality běžné výuky v autoškole. Oprava spojky? Mam nové vozidlo, čtyři roky provozované. Za tu dobu najeto 130 tis. km převážně město, kopcovitý terén. Spojka a další komponenty stále původní…..že by starší vozidla měli méně trvanlivé díly? Myslím, že to je přístupem vysvětlení a naučení. Tady se kecá a kecá a stejně nic nevyřešíme, jen autor má hezky zaplaceno a my ostatní se můžeme vsteknout co vymyslel.
Super nápad… autoškoly do servisu povinně po 2 měsících, spedice každý měsíc a soukromá vozidla každý týden !!! A šéf, co roupama neví co dělat, šup do politiky za práva motoristů :))
nechapu, proč by se žák nemohl učít na Octavii/fabii 1