Mnoho lidí v souvislosti s aktuální celosvětovou epidemií pracuje z domova. Intenzita dopravy se tak snižuje až o desítky procent, naopak se ale zvyšuje průměrná rychlost vozidel v době dopravní špičky. Tento jev studují odborníci a do budoucna hledají možná řešení, jež by podpořila podíl práce z domova a snížila výskyt dopravních zácp.
V posledních dnech poklesla intenzita silniční dopravy v době dopravních špiček na silnicích v New Yorku o cca 15 procent. Například v pondělí večer byla intenzita večerní dopravy ve srovnání s rokem 2019 nižší o 14 procent. Minulou neděli okolo páté hodiny odpolední bylo meziroční snížení dokonce o 17 procent.
A podobné poznatky hlásí i další města. Jak vyplývá z dat aplikace TomTom, intenzita dopravy byla v úterý ráno meziročně nižší o 54 procent v Miláně, o 59 procent v Římě a o 30 procent v Seattlu. Posledně uvedené město připomíná město duchů. Zavřené školy, prázdné restaurace, řada lidí zbytečně nevychází ze svých příbytků a využívá možnosti práce z domova. Tomu odpovídá i obrázek z tamních silnic. Doprava jako kdyby přestala existovat.
Průměrná rychlost vozidel se po zavedení restriktivních opatření zvýšila o nemalých 15 mil za hodinu. „Vlastně nic, co by se nedalo předpokládat. Nicméně uvedený fenomén zaujal odborníky v oblasti silniční dopravy a problematiky tzv. Smart Cities. Studují, zda by nebylo možné ještě více rozšířit podíl lidí pracujících z domova. To by mohlo mj. přispět i ke snížení výskytu dopravních komplikací na řadě dnes beznadějně přetížených silnic,“ uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Tento jev si nesporně zaslouží bližší analýzu. „Bylo by však spekulací dávat vše šmahem do souvislosti s aktuální epidemií koronaviru. A je tu ještě další dvojice protichůdných jevů. Na jedné straně méně lidí cestuje automobilem na své pracoviště, neboť využívají možnosti pracovat z domova, ovšem na straně druhé řada lidí může volit jízdu svým vozem, aby se vyhnuli cestování v prostředcích hromadné dopravy,“ upozorňuje Roman Budský.
Současná epidemie by však mohla napomoci nalézt další možnosti, jak pracovat z domova bez zbytečného dojíždění. To má potenciál zvýšit kvalitu života všech – příslušných pracovníků i ostatních, kteří by se nemuseli setkávat s dopravními zácpami v takové míře jako doposud.