Dnes mohou být kola na autech nejen z lehkých slitin, ale také kovaná anebo dokonce karbonová kola. Ta karbonová byla ale vyhrazena pro ty nejdražší supersporty světa, případně je za pořádný balík nabízeli výrobci disků. Teď se ale karbonová kola dostanou i na mnohem levnější auta. Představit je pro své modely plánuje automobilka Hyundai. Nabízet je bude pro sportovní modely své divize Hyundai N.
Divize Hyundai N se ve světě sportovních aut objevila teprve před pár lety, ale hned první model, kterým stále ještě je Hyundai i30 N, to odstartoval úspěšně. Chvála se na něj pěje ze všech stran – od nás novinářů až po zákazníky. Dnes už je nabídka mnohem bohatší a to nejen v Evropě, ale i jinde ve světě, přičemž nejnovějším přírůstkem je brutální elektromobil IONIQ 5 N. Vždyť ten při zapnutém režimu N Grin Boost dokáže na kola poslat až 650 koní!
Hyundai nebude kola vyrábět sám, ale bude to pro něj dělat společnost Dymag, která je expertem na kované disky, ale díky své dceřiné společnosti Hankuk Carbon i na kompozitové materiály. Výsledkem tak budou kola, která budou kombinovat kovaný hliníkový disk a karbonový ráfek. Přestože kolo nebude z karbonu celé, bude jeho hmotnost ve srovnání s klasickým kolem o 40 až 50 % nižší. A lehčí kola znamenají nižší neodpruženou hmotnost, což následně znamená lepší jízdní vlastnosti.
Oficiální představení karbonových kol se teprve chystá, proběhnout má v následujících týdnech až měsících. Cena samozřejmě ještě známá není, ale rozhodně bude nižší, než jsme zvyklí u celokarbonových kol. Například příplatek za karbonová kola u Fordu Mustang Dark Horse je 8495 amerických dolarů, tedy v přepočtu cca 185 tisíc korun, a na Porsche 911 za ně zákazníci museli zaplatit kolem 400 tisíc korun.