SEAT-1500-SEAT_132-SEAT_Exeo-SEAT-Tarraco

Jak šel čas s vlajkovými loděmi SEAT: od sedanu 1500 až po SUV Tarraco

Autor: Tisková zpráva - Zdroj a foto: SEAT - 19. 10. 2020


Rok 1963 přinesl po prvních letech existence značky SEAT, která vstoupila na trh s modelem 1400, zrození prestižního modelu SEAT 1500. Fanouškům luxusních vozů bylo ihned jasné, jaké automobily se nový SEAT 1500 snažil svými hranatými tvary, bohatou chromovanou výzdobou a diagonálními pneumatikami s bílými bočnicemi následovat… O sedmdesát let později převzala roli prestižních automobilů atraktivní SUV, jakým je SEAT Tarraco.

SEAT 1500: prostorná, komfortní, robustní a luxusní třída

SEAT 1500 nabízel kompaktnější rozměry a výhodnější cenu než tehdejší americké vozy. Přesto však poskytoval veškerý luxus a veškerou výbavu, o které tehdy mohli řidiči snít. Novináři o tomto voze hovořili jako o „šoférské limuzíně“ hodné politiků, vysoce postavených manažerů a dobře situovaných lidí. SEAT 1500 byl samozřejmě ideální také pro velké rodiny, protože díky třímístnému spojitému sedadlu vpředu nabízel šest sedadel pro přepravu většího počtu cestujících. A k mimořádnému prostoru přidával komfort a obrovský zavazadlový prostor. Nepřekvapí tedy, že SEAT 1500 byl rovněž oblíbeným modelem řidičů taxislužby a nejrůznějších oficiálních institucí.

Jeho spolehlivý motor se zdvihovým objemem 1481 cm³ (odtud označení modelu 1500) a ventilovým rozvorem OHV (OverHead Valve) dosahoval nejvyššího výkonu 72 koní při 5200 ot./min, což bylo při pohotovostní hmotnosti 1200 kg více než postačující. Novináři tehdy specifický výkon 50 koní/litr velmi oceňovali. Pro porovnání, současný přeplňovaný motor 1.5 TSI v modelu Tarraco nabízí nejvyšší výkon 150 koní (100 koní/litr) od 5000 ot./min a jeho maximální točivý moment je dvojnásobkem hodnoty poskytované modelem 1500, dostupným navíc již při 1500 ot./min oproti 3300 ot./min dávného předchůdce.

SEAT 1500 měl zcela synchronizovanou čtyřstupňovou převodovku a řadicí páku umístěnou na sloupku řízení. SEAT 1500 umožňoval jízdu ustálenou rychlostí 120 km/h s využitím pouze jedné části dvojitého karburátoru, což významně snižovalo spotřebu paliva. SEAT 1500 měl díky palivové nádrži o objemu 60 litrů navíc dostatečný dojezd i pro výpravy až na konec světa.

SEAT 1500 nabízel rozsáhlou komfortní výbavu, která tehdy vyvolávala velkou pozornost. Její součástí byly mimo jiné větrné clony, sluneční clony nastavitelné i do stran, kosmetické zrcátko na sluneční cloně spolujezdce vpředu, uzamykatelná schránka před sedadlem spolujezdce vpředu, bodové svítilny pro cestující vzadu a středová loketní opěrka na zadních sedadlech. Výbava zahrnovala také prvky, které by nezůstaly bez povšimnutí ani dnes: například ukazatel tlaku motorového oleje, ostřikovače skla čelního okna ovládané nohou nebo ukazatel ujetých kilometrů připomínající rtuťový teploměr.

Bezpečnost byla vždy centrem zájmu značky SEAT. Brzdová soustava modelu 1500 proto zahrnovala čtyři kotoučové brzdy a výkonný brzdový posilovač. Motorističtí novináři považovali osvětlení za excelentní, a to se jednalo o původní verzi s jednoduchými světlomety, které byly v rámci rozsáhlé modernizace v roce 1969 nahrazeny dvojitými světlomety.

SEAT téhož roku začal nabízet svůj první vznětový motor. Jednalo se o motor 1,8 litru s klidným během a mimořádnou spolehlivostí. S nepřímým vstřikováním paliva poskytoval nejvyšší výkon 46 koní. Vzhledem ke zdvihovému objemu nesla tato verze nové označení SEAT 1800 Diesel. A dobová reklama slibovala „este vehículo le hará millonario en kilómetros“ („s tímto vozidlem se stanete milionářem v kilometrech“). O dva roky později, v roce 1971, přišel na scénu model SEAT 2000 Diesel, jehož dvoulitrový motor poskytoval nejvyšší výkon 55 koní.

Model 1500 procházel nepřetržitou technickou evolucí. Z 400W dynama přešel v roce 1967 na alternátor a v této době se začala montovat také kola s připevněním pěti šrouby místo čtyř. V roce 1968 vzrostl kompresní poměr motoru na 9:1 a sběrné výfukové potrubí přešlo z šedé litiny na ocel – v podstatě se jednalo o rovné výfukové potrubí, o němž bychom dnes prohlásili, že je „inspirováno motoristickým sportem“.

Výbava však nikdy nezahrnovala hodiny, klimatizaci, ani stěrače skla čelního okna s dvěma rychlostmi stírání. Tyto nedostatky již byly v polovině roku 1972, kdy výroba modelu SEAT 1500 skončila, tiskem kritizovány. Řešení přinesl v dubnu 1973 nový SEAT 132.

SEAT 132: nenápadná revoluce

SEAT 132 byl kratší, lehčí a mnohem aerodynamičtější. Oproti modelu SEAT 1500 představoval obrovský pokrok a byl lépe připraven na požadavky své doby. Zatímco model 1500 umožňoval jet rychlostí 130 km/h, SEAT 132 měl nejvyšší rychlost až 170 km/h s motorem 1,8 litru a 160 km/h s motorem 1,6 litru (u této verze se pětistupňová převodovka dodávala na přání). Obě jednotky byly zážehové motory moderní konstrukce. Výjimečným byl ventilový rozvod DOHC (Double OverHead Camshaft) jako v prestižních sportovních vozech. Tento systém vyžadoval pečlivou výrobu, která byla mnohem nákladnější, přestože tehdejší novináři již odhadovali, že tak dobré řešení se v budoucnosti rozšíří, což se také stalo. Oba motory měly rozvodový řemen, který byl považován za nejmodernější řešení, přestože se musel měnit každých 40 000 nebo 50 000 kilometrů. Motor byl však díky němu mnohem tišší.

SEAT 132 pokračoval s klasickým uspořádáním, u něhož je motor uložen vpředu podélně a pohání zadní kola. Tuhá zadní náprava již neměla panhardskou tyč, protože model 132 dostal do vínku zcela nové zadní zavěšení s efektivnějším vedením kol. Pneumatiky již byly radiální konstrukce, což významně zlepšilo ovladatelnost a zvýšilo úroveň bezpečnosti.

Model 132 používal dvojité světlomety, přední stěrače měly matně černý lak, aby se od nich neodráželo světlo. Vůz měl vnější zpětné zrcátko a opěrky hlavy vpředu se dodávaly standardně. Mimochodem právě opěrky hlavy způsobily debaty o tom, zda neukolébávají řidiče ke spánku, a nezhoršují tak bezpečnost.

Komfort hrál u modelu 132 hlavní roli. Tehdejší média vyzdvihovala, že jsou sedadla modelu SEAT 132 ještě komfortnější než v modelu 1500. Byla velmi široká, čalouněná atraktivní, robustní tkaninou, která připomínala luxusní samet. Podvozek nepoužíval stabilizátory, a model 132 byl díky tomu velmi komfortní. Vzadu byl dostatek prostoru pro tři osoby, především pro jejich nohy, a výbava zahrnovala i středovou loketní opěrku (a samozřejmě také bodové svítilny, madla na stropě a loketní opěrky ve výplních dveří). Výbava byla bohatá, ale design byl střízlivý, nic strojeného, snad kromě ozdobného panelu z pravého vrstveného dřeva ořešáku na přístrojové desce.

SEAT 132 měl tak elegantní zevnějšek, se zapuštěnými klikami dveří a nádhernými koly bez středových krytů, že byl kritizován za to, že nemá dodatečné ochranné prvky na náraznících, pouze skvěle vypadající pás pryže. Ve verzi 2200 se vznětovým motorem z roku 1978 byl druhým nejhodnotnějším vozem na španělském trhu (také měl nejlepší provozní vlastnosti mezi španělskými vozy se vznětovými motory).

SEAT Exeo: ukázka důvtipu

SEAT opustil s ukončením výroby modelu 132 v roce 1980 segment D, resp. střední třídu. V roce 2008 nastala vhodná doba pro návrat. Nový model měl znovu podélně uložený motor, ale tentokrát byla nabídka motorů a převodovek mnohem širší. Na výběr byly tři zážehové motory ve výkonových verzích 102 koní, 150 koní a 200 koní, plus tři vznětové motory 2.0 TDI s výkonem 120 koní, 143 koní nebo 170 koní. SEAT Exeo měl robustní konstrukci, vyspělé bezpečnostní prvky a podvozek s efektivním víceprvkovým zavěšením zadních kol. Inženýři v Technickém centru SEAT vyvinuli specifické nastavení s komfortním charakterem a precizními jízdními vlastnostmi. Výsledkem byla klidná jízda a vynikající ovladatelnost, která dávala řidiči pocit jistoty.

SEAT Exeo měl jak skvělé atributy, tak i velmi atraktivní cenu. Například bezpečnostní výbava modelu Exeo zahrnovala kolenní airbag na straně řidiče. Postaráno bylo také o komfort díky střešnímu oknu se solárními články. U vozu zaparkovaného na slunci napájela elektrická energie ze střešního okna ventilační soustavu, která ochlazovala interiér. Díky tomu bylo komfortní teploty dosaženo s nižším výkonem klimatizace. A to vše bez vybíjení akumulátoru.

Životní cyklus modelu Exeo byl intenzivní. V roce 2009 byla na trh uvedena verze Exeo ST (zkratka pro SportsTourer) s karoserií kombi. Od té doby označují písmena ST verze kombi také u modelů Ibiza a Leon. V roce 2010 byla rozšířena nabídka motorů. Dvě varianty jednotky 1.8 TSI (120 koní a 160 koní) nahradily motor 1.8T s pěti ventily na válec. Výkon motoru 2.0 TFSI byl navíc zvýšen na 211 koní. V roce 2011 následovala modernizace modelu SEAT Exeo s novými světlomety doplněnými o techniku LED, novou masku chladiče a novým designem kol. V roce 2012 dosáhla varianta Ecomotive spotřeby paliva pouhých 4,5 l/100 km.

SEAT Tarraco: nyní nabízí nejvíc SUV

Úspěch kompaktního SUV Ateca potvrdil, že zákazníci hledají prostorné automobily s velkým zavazadlovým prostorem, rozsáhlou komfortní výbavou a nejvyšší úrovní bezpečnosti. A to vedlo ke zrození modelu Tarraco.

Test Škoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI 140 kW 4×4 DSG

SEAT Tarraco je velké SUV se všemi atributy, které zákazníci požadují v roce 2020, a s veškerou přitažlivostí, díky níž stojí tento model na vrcholu produktové řady. K tomu samozřejmě přispívá i dynamický a emocionální design značky SEAT, který umocňují kola s průměrem ráfku až 20 palců. Tarraco má prostorný interiér s pěti nebo sedmi sedadly. Jeho hmotnost se však drží v mezích (1599 kg u pětimístné verze se zážehovým motorem). Zárukou vzrušující jízdy jsou výkonné motory, jejichž nabídka sahá u zážehových jednotek od 1.5 TSI 150 koní až po 2.0 TSI 190 koní a u vznětových jednotek zahrnuje motory 2.0 TDI o výkonu 150 koní nebo 200 koní. SEAT nabízí buď mechanickou převodovku, nebo sedmistupňovou převodovku DSG, a to v kombinaci s pohonem předních kol, nebo pohonem všech kol 4Drive.

Zákazníci si však mohou dopřát také sportovnější verzi díky nedávno představenému modelu Tarraco FR. Tarraco je digitalizovaným a síťově propojeným vozem s výrazným designem interiéru a vysokou úrovní standardní výbavy. A jeho světlomety LED potvrzují to, co se již v 60. letech říkávalo o modelu 1500: „Excelentní světlomety, jak je u této značky zvykem.“ Jejich světlo ukazuje cestu i ostatním modelům v produktové řadě a zákazníkům prezentuje know-how značky SEAT.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru