SEAT-70-let

SEAT oslavuje 70leté výročí a vybírá 16 významných modelů ze své historie

Autor: Tisková zpráva - Zdroj a foto: SEAT - 12. 8. 2020


Elektromobil doprovázel olympijský oheň na posledním úseku k místu slavnostního zahájení olympijských her, které se uskutečnily v roce 1992 v Barceloně. Tímto vozem proto nemohl být jiné značky než SEAT. Byl to elektrický SEAT Toledo.

Rok 2020 nevstoupí do dějin jako olympijský rok, ale SEAT letos slaví své 70. výročí. To už je dost dlouhá historie. V jejím průběhu vznikl bezpočet neobvyklých a jedinečných automobilů, jakým je i již zmíněné Toledo, první elektrický SEAT. Hmotnost vozu zvýšilo z 1015 na 1545 kg 16 olověných akumulátorů. V městském provozu bylo možné ujet na jedno nabití 55 km. To byl dostatečný dojezd k tomu, aby elektrický SEAT Toledo mohl jet také v čele maratonského závodu v poslední den olympijských her.

SEAT Toledo nebyl jediným oficiálním vozem těchto olympijských her, ale byl to „Vůz šampionů“. Každý z 22 španělských medailistů obdržel exkluzivní vůz SEAT Toledo Podium, vyvinutý speciálně pro ně. Toto Toledo se odlišovalo lakováním ve dvou odstínech šedé a ve své době maximálně luxusní výbavou interiéru. Mezi sedadly byl uložen dokonce fax a telefon. Interiér krémové barvy měl kožené čalounění a dřevěné ozdobné obložení na přístrojové desce a dveřích.

SEAT slaví 25 let od olympiády v Barceloně v roce 1992, podpořil ji speciálními modely

Speciální automobily

V roce 1956 vznikl na základě prvního modelu značky SEAT vůz SEAT 1400 Visitas. Označení „Visitas“ prozrazovalo jeho určení pro návštěvy. Vůz 1400 Visitas, bez dveří i střechy, byl ideální pro přepravu významných návštěvníků výrobního závodu SEAT. Jeho výrobu obstarali stejní zaměstnanci, kteří vyráběli vozy 1400 ze sériové produkce. V roce 2005 proběhla renovace „spojením“ dvou vyrobených vozů do jednoho s přispěním zaměstnanců SEAT, kteří odešli do předčasného důchodu.

SEAT_1400_Visitas
SEAT 1400 Visitas

V roce 1964 se objevila další ikona značky SEAT. SEAT 600 nalezl uplatnění jako vůz pro významné představitele, kteří navštívili výrobní závod. Nikdo by neřekl, že tento malý městský vůz posloužil jako základ pro SEAT Savio. Italská karosárna Carrozzeria Savio realizovala překvapivý design, jehož autorem byl Pietro Frua. Bylo to MPV se třemi řadami sedadel a rozvorem náprav pouhé 2 metry. Savio díky tomu mohlo snadno manévrovat mezi montážními linkami. Prosklená střecha poskytovala skvělý výhled. Na přání společnosti SEAT bylo Savio dokonce ještě exkluzivnější. Střecha byla totiž odnímatelná, takže se toto MPV snadno proměnilo v kabriolet.

SEAT Savio
SEAT Savio

Díky podobnému požadavku ohledně kompaktní konstrukce a obratnosti vozidla obdržel SEAT opravdu jedinečnou zakázku u příležitosti návštěvy Jana Pavla II. Papežova návštěva Španělska v roce 1982 vyžadovala méně rozměrné vozidlo, než jakým byl jeho „papamobil“. Oficiální vůz totiž neprojel branami stadionů klubů Real Madrid C.F. a F.C. Barcelona, které byly hlavními místy setkání papeže s věřícími. Zaměstnanci továrny Zona Franca pracovali na výrobě vozu SEAT Panda „Papamóvil“ bez ustání. Po odstranění stropu a skel oken zcela bílého vozu vyrostla vzadu čalouněná trubková struktura, jíž se mohl Svatý otec přidržovat a ve stoje zdravit věřící. Vůz nebyl pancéřovaný, a tak se z bezpečnostních důvodů používal pouze uvnitř stadionů.

SEAT-Panda-Papamovil
SEAT Panda „Papamóvil“

Rovněž na zakázku hlavy státu přetvořil SEAT v roce 1986 model Ibiza. Jednalo se o dar, který převzal současný španělský král Filip VI. Španělský po dosažení plnoletosti. Vůz dostal označení SEAT Ibiza Rey čili Ibiza Král. Na zakázku vyrobená Ibiza Rey vycházela z technického základu modelu Ibiza SXI. Výroba této verze se přitom rozeběhla až o dva roky později. Její výbava zahrnovala motor o výkonu 100 k  se vstřikováním benzinu a dvouokruhovou brzdovou soustavu s kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením. V interiéru byl speciální volant společně se sedadly Recaro a klimatizací. Byl to nejexkluzivnější automobil z více než jednoho milionu vyrobených vozů první generace modelu SEAT Ibiza. Na první pohled se odlišoval zlatou barvou a rozšířenými zadními blatníky.

Automobilka SEAT si pro španělského krále připravila velké překvapení – foto + video

Za vznikem dalšího exkluzivního modelu SEAT, SEAT Leon CUPRA „Pies Descalzos“ (v češtině „naboso“), stojí štědrá umělkyně. Vůz nese název podle nadace pro podporu dětí bez domova v Latinské Americe, kterou založila kolumbijská zpěvačka Shakira. Vozu s jejím podpisem na kapotě se říkalo také SEAT Leon Shakira, protože byl upraven podle vkusu této umělkyně. Karoserii a interiéru vládla zářivě fialová barva. Jeden ze dvou vyrobených vozů zůstal ve sbírce historických vozů SEAT, druhý byl výhrou v tombole pro dárce nadaci. Výhercem se stal student, který přispěl jedním eurem prostřednictvím SMS.

SEAT_Leon_Cupra-Pies_Descalzos-Shakira
SEAT Leon CUPRA „Pies Descalzos“

Automobilové milníky v historii značky SEAT

SEAT překonal milník jednoho milionu vyrobených vozů již před příchodem modelu SEAT Ibiza. Šestnáct let po zahájení výroby automobilů sjel z montážní linky SEAT 124 jako SEAT „One Million“, řízený tehdejším ministrem průmyslu. Vůz byl výhrou v tombole pro zaměstnance, ale šťastný výherce ještě ani neměl řidičský průkaz a právě se oženil. Rozhodl se, že vůz vrátí společnosti SEAT výměnou za odpovídající finanční částku.

seat-124-one-million
SEAT 124 „One Million“

SEAT vyvíjí vlastní vozy v technickém centru od roku 1975. V roce 1982 byl představen SEAT Ronda na základě modelu SEAT Ritmo. Jeho vývoj probíhal z velké části v režii společnosti SEAT ve spolupráci s firmou Rayton Fissore. SEAT si připravoval cestu k současnému postavení vedoucího vývozce vytvořením sítě nezávislých dealerů v Evropě. Kvůli tomuto vozu však byla na SEAT podána žaloba z důvodu plagiátorství. Jak přesvědčit soud o stovkách technických změn? Černý SEAT Ronda měl specifické prvky zvýrazněné žlutou barvou. Tím se podařilo přesvědčit soud – a všechny ostatní – o tom, že SEAT Ronda byl opravdovým vozem SEAT. Tento SEAT Ronda „Tribunal de Paris“ nemusel být nikdy registrován, aby se stal zásadním pilířem historie značky SEAT.

SEAT-70-years-and-16-special-cars_10_small

Pokud bychom měli hledat milníky v oblasti sportu, pak bychom se měli kromě slavných vozů 124 z Rallye Monte Carlo podívat do roku 2014. Tehdy se stal ikonou SEAT Leon CUPRA SC 280 „Nürburgring record“ se svým zaslouženým a explicitním označením. Poprvé překonal sériově vyráběný vůz s pohonem předních kol na legendárním Nürburgringu hranici 8 minut (jedno kolo za 7:58.44 min). Během poslední cizelace nastavení seděl za volantem ještě kamuflovaného vozu CUPRA s paketem Performance Jordi Gené.

SEAT Leon Cupra stanovil nový nejrychlejší čas na Nurburgringu – video

Síla tvořivosti

Mezi nejdůmyslnější automobily patří soutěžní vůz SEAT Ibiza „bimotor“, což ve španělštině znamená „dva motory“. Soutěžní jezdec José María Serviá překvapil v roce 1986 s vozem SEAT Ibiza 4×4 své soupeře ve španělském mistrovství automobilových soutěží na šotolinových cestách, při nichž bylo zapotřebí hodně trakce a výkonu. Řešením bylo umístit motor z Ibizy na každou nápravu. Každý motor měl přitom svou vlastní převodovku. Vůz nesl označení 1.5×1.5 (odvozené ze zdvihového objemu jeho motorů). Výkon dosahoval téměř 300 k. Vůz se dvakrát umístil na druhém místě.

SEAT-70-years-and-16-special-cars_14_small

Trakce byla specialitou také pro ohromující vůz SEAT Ateca „Mattracks“, který byl vyroben pro novinářskou prezentaci v roce 2017, u příležitosti akce SEAT Ateca Snow Experience. Kola modelů Ateca 2.0 TDI 190 k 4Drive nahradila sada sněhových pásů z produkce společnosti Mattracks. Přirozeným prostředím pro zvýšený a extrémně rozšířený automobil jsou sněhové svahy. Vůz je však homologován i pro jízdu na silnicích.

SEAT Ateca Mattracks
SEAT Ateca „Mattracks“

Otevřené vozy jsou spíše atraktivní než radikálně kreativní. Nicméně na základě modelu SEAT Ibiza vznikla řada návrhů, které se nikdy nedostaly do sériové výroby. Výjimečný byl již první SEAT Ibiza Cabrio na základě první generace modelu Ibiza. Čisté linie vozu s uspořádáním interiéru 2+2 bez ochranného oblouku navrhlo studio Italdesign. Společnost Giorgia Giugiara měla na svědomí již design tehdejší Ibizy. V roce 2014 se objevil SEAT Ibiza Cupster, přitažlivý a elegantní speedster s nízkým čelním oknem a dvěma vybouleními za sedadly. Ale dosud neuzrál čas pro výrobu prvního otevřeného modelu SEAT od roku 1969, kdy SEAT nabízel model 850 Spider.

SEAT Ibiza CUPSTER: odvážný roadster pro sraz ve Wörthersee

SEAT Marbella Pick Up se měl vyrábět. Jednalo se o jednodušší a snadněji realizovatelnou verzi koncepčního vozu Marbella Playa. Ani ta se však nakonec do výroby nedostala. Nejzajímavějším prvkem byla ložná plocha oddělená od kabiny pouze ochrannou mříží.

SEAT-70-years-and-16-special-cars_04_small

Poslední z jedinečných kreací značky SEAT je opravdu průkopnická. Vůz pokrytý fólií připomíná „trencadís“, ozdobnou mozaiku, s níž Gaudí zavedl do světa umění opětovné využití rozbitých dlaždic. SEAT Leon Trencadís je uměleckou kamufláží použitou v poslední fázi vývoje čtvrté generace modelu SEAT Leon. Trencadís nemá jen dekorativní funkci, ale vychází z nejaktuálnějších hodnot. A bezpochyby každý, kdo spatřil vůz projíždět kolem, si jasně uvědomil, že zahlédl SEAT „stvořený v Barceloně“.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru