SEAT se rozhodl pustit do nových, neprobádaných vod SUV. Jeho prvním počinem je SUV s názvem Ateca. Podívali jsme se na něj v redakčním testu.

Zkušenosti se SEATem Ateca již máme, vždyť jsme ho vezli na dlouhé cestě ze Španělska, zajímalo nás ale, jak obstojí v běžném životě, v týdenním redakčním testu. Dorazilo do něj to nejlepší, co je v nabídce. SEAT Ateca ve výbavě Xcellence, s naftovým motorem 2.0 TDI 140 kW, pohonem všech kol 4Drive a dvouspojkovou převodovkou DSG.

test-seat-ateca-20-tdi-140-kw-4drive-dsg-p3

Design a vnitřní prostor

SEAT Ateca designově zapadá mezi modely španělské značky, rozvíjí designový jazyk, který nastolila současná generace modelu Leon. Nové jsou ale přední fullLED světlomety. Jejich velmi podobné provedení s větším LED denním svícením, jenž se mění také na ukazatel směru, a brzy je dostane i Leon. Karoserie je – jak se na správné SUV sluší a patří – vyšší (1 625 mm), přesto je kompaktní. Vždyť na délku neměří ani 4,4 metru (4 363 mm). Mohlo by se tak zdát, že vnitřní prostor nebude příliš velký.

Opak je však pravdou Na to, jak je Ateca malá zvenku, tak je prostorná uvnitř. V obou řadách sedadel se bez problémů usadí i nadprůměrně vzrostlí jedinci i bez toho, aby se jejich hlava otírala o strop – v případě testovaného auta navíc doplněného a sníženého o panoramatické střešní okno.

Design interiéru se nápadně podobá menšímu Leonu, rozmístění i většina ovladačů je stejná. Oproti Leonu však Ateca přichází s možností bezklíčkového startování, s větším displejem infotainmentu a jeho modernější grafikou, s bezdrátovým nabíjením mobilního telefonu či s ptačím pohledem na auto při parkování pomocí 360° kamerového systému. Všechny tyto věci však v rámci modernizace dostane také Leon.

test-seat-ateca-20-tdi-140-kw-4drive-dsg-p2

Zavazadlový prostor se liší objemem pro verze s pohonem všech kol a bez něj. Rozdíl je přibližně 30 litrů, testovaná čtyřkolka má základní objem zavazadelníku 485 litrů. Tato hodnota se dá samozřejmě zvýšit sklopením opěradel zadních sedadel, což lze provést také přímo páčkou ze zavazadlového prostoru, až na 1 579 litrů. Nevýhodou je však fakt, že podlaha není rovná a vznikne v ní schod. Premiéru má u SEATu také elektricky otevírané víko zavazadelníku s funkcí “handsfree“, při níž stačí s klíčem v kapse “kopnout” pod nárazník a víko se samo otevře. Ačkoliv jsme se velmi snažili, ne vždy se nám podařilo tímto způsobem kufr otevřít.

Jezdí (skoro) jako Leon

Ačkoliv je stavba karoserie o něco vyšší než u běžných osobních aut, nemáte pocit, že byste seděli někde vysoko. Posez spíše připomíná osobní auto – nesedíte totiž o moc výše než SEATu Leon X-perience. Od toho se odvíjejí také jízdní vlastnosti.

Podvozek je tužší, karoserie se v zatáčkách příliš nenaklání a “sportovní jízda” není Atece cizí. Mohou za to jistě i velká 19″ kola. Přesto ani ne nekvalitní silnici vůz neodskakuje. Škoda jen, že od podvozku se tu a tam ozývají rány.

test-seat-ateca-20-tdi-140-kw-4drive-dsg-p6

Naladění se povedlo, je potřeba však počítat s tím, že odpružení je spíše tvrdší. Klidně s Atecou můžete vyrazit na svoje oblíbené okresky, protože podvozek je jistý. Překvapí vás, jak jistě se bude i ve vyšších rychlostech chovat. Směrová stabilita je navíc vynikající i v dálničních rychlostech (i těch nad povoleným českým limitem)

Mimo silnici? Proč ne

Ale nemusíte se ani bát sjet ze silnice do lehčího terénu. Jen je potřeba dávat pozor na nízké pneumatiky a velká kola. Pro jízdu v terénu je tu připraven jeden z přednastavených jízdních režimů (off-road), který upraví chování auta.

Pohon všech kol 4Drive zajišťuje nejnovější generace mezinápravové spojky Haldex, pohon všech kol je “trvalý”. Na zadní nápravu jde vždy minimálně 3-5 % točivého momentu. Její výraznější zapojení neprobíhá až při prokluzu předních kol, ale řídící jednotka vyhodnocuje spoustu proměnných (například úhel natočení volantu, sešlápnutí plynového pedálu, apod.) a pohon na jednotlivé nápravy přenastavuje “dopředu”.

test-seat-ateca-20-tdi-140-kw-4drive-dsg-p4

Redukční převodovku a podobné věci byste tu ale samozřejmě hledali marně. Naopak vás může překvapit fakt, že máte v infotainmentu k dispozici monitor terénních jízdních faktů a nebo asistent sjíždění kopců (ten některá jiná SUV nemají).

Motor a převodovka

Testovaná motorizace 2.0 TDI 140 kW je výhradně spojena s pohonem všech kol 4Drive a s dvouspojkovou převodovkou DSG. A právě převodovka byla to, co celkový dojem z auta kazilo nejvíc.

Už jsme si u aut koncernu Volkswagen zvykli na to, že DSG při rozjezdu cuká, ale v Atece byla převodovka hrozně váhavá a pomalá. Pokud jste jeli normálně, klidně, problém nenastal. Stačilo po ní ale chtít něco nestandardního a bylo po klidu. Převodovka nevěděla, co má dělat, dlouho přemýšlela a pak teprve něco udělala. Pokud potřebujete znenadání zrychlit, může vás to nemile překvapit.

test-seat-ateca-20-tdi-140-kw-4drive-dsg-p5

S tímto motorem již máme poměrně bohaté zkušenosti, vyzkoušeli jsme ho v mnoha modelech, například i v SUV stojícím na stejném základu Volkswagenu Tiguan.

Výkon motoru je 140 kW/190 koní a točivý moment 400 Nm. Nejsou to vůbec špatné hodnoty, ale motor na svůj výkon působí takovým nějakým “mdlým” dojmem, postrádá výbušnost, radostnou ochotu zrychlovat. Neznamená to však, že by nebyl výkonný, jen vlastně není přesvědčivý. Zrychlení z 0 na 100 km/h je totiž v řeči čísel poměrně příjemné, zvládne to za 7,5 sekundy, maximální rychlost je 212 km/h. Motor by také mohl být o něco lépe odhlučněn.

Spotřeba paliva není vůbec špatná, dlouhodobě jsme se pohybovali na hranici 7 l/100 kilometrů. Není to sice v technických údajích deklarovaných 5,3 l/100 kilometrů v kombinovaném provozu, ale v rámci svižnějšího ježdění jde o velmi pěkný výsledek.

test-seat-ateca-20-tdi-140-kw-4drive-dsg-p7

První pokus se povedl

SEATu se první krok do rozbouřených vod v segmentu SUV povedl, konkurence je sice velká a každým dnem přibývají noví konkurenti, přesto má Ateca rozhodně co nabídnout.

V České republice se (zatím) SEAT Ateca nabízí ve dvou výbavách: Style a Xcellence. Jejich základní výbavy nejsou vůbec špatné. A špatné nejsou ani ceny. Základní motorizace 1.0 TSI 85 kW s pohonem předních kol startuje na akčních 523 900 Kč, nejlevnější čtyřkolka 1.4 TSI ACT 4WD startuje na akčních 612 900 Kč. Testovaná verze 2.0 TDI 4WD DSG je oceněna na akčních 843 900 Kč.

Mimochodem, pokud byste si tohle auto chtěli objednat, pak vězte, že dodací lhůty jsou opravdu dlouhé. Pokud si ho objednáte teď, dodání bude až koncem jara. Přitom se vyrábí v českých Kvasinách, kde se bude již příští rok vyrábět také nový model Škoda Yeti, který bude dvojčetem Atecy.

+
Vnitřní prostor Příliš podobné Leonu
Jízdní vlastnosti Převodovka DSG
Bohatá základní výbava Motor by mohl být lépe odhlučněn

 

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Ateca
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 (Haldex)
Výkon: 140 kW/190 koní
Točivý moment: 400 Nm při 1 750 – 3 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.5 s
Maximální rychlost: 212 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.3
Emise CO2: 135 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4 363 mm
Šířka: 1 841 mm
Výška: 1 625 mm
Rozvor: 2 630 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 589 kg
Objem zavazadlového prostoru: 485 / 1 579 litrů
Ceník: ke stažení zde
Konkurence např.: Hyundai Tucson; Nissan Qashqai; Volkswagen Tiguan a další