Ikonický vůz se v představách designéra Ljudmila Slavova změnil ve futuristický roadster, ke kterému hudebně nejvíc ladí funky. „Popular Monte Carlo je jedno z nejkrásnějších aut vůbec, oslovilo mě i svou historií. Má neuvěřitelnou eleganci a vkus,“ popisuje Ljudmil důvody, proč si pro inspiraci vybral právě tuto ikonu historie Škoda Auto. Není divu, ve verzi kupé je to česká automobilová legenda.
Ve Škoda Muzeu ale právě ke kompletní renovaci chystají i variantu roadster, které chtějí vrátit lesk a slávu, stejně jako je tomu u kupé. Když Ljudmil vůz studuje, okamžitě vysvětluje, že při tvorbě své vize se rozhodl vyjít právě z roadsteru, protože u něj může dát lépe na odiv i vnitřní provedení vozu.
Legendy 125 let Škoda: ŠKODA POPULAR Monte Carlo byl elegán se soutěžní DNA
„Interiér původního roadsteru je elegantní a praktický, vidím v tom kontinuitu do dnešních dob. Funkčnost, praktičnost, elegance a čistota jsou i dnes našimi základními principy,“ říká designér. Popular měl rychloměr coby základní informační prvek umístěný uprostřed palubní desky, tento detail Ljudmil zachoval a do moderní doby ho přenesl v podobě jakéhosi hologramu. Po stranách byly odkládací prostory, v jejich místě navrhl designér moderní displeje s přísunem všech pro posádku potřebných informací.
Sportovní povaha
Roli při volbě roadsteru hrála i jeho sportovnější povaha. Tu podtrhuje úložný prostor za sedadly konceptu, kde jsou pod skleněným krytem uloženy dvě závodní přilby. „Přemýšlel jsem, zda sem nedat dvě dětské sedačky a udělat auto trochu praktičtější po vzoru tehdejších sériových kabrioletů, nakonec u mě ale zvítězila sportovní stránka,“ říká Ljudmil. Původní roadster Škoda Popular Monte Carlo měl výklopné sedadlo, kterému se přezdívalo „sedačka pro tchyni“.
Exteriér dostal velmi aerodynamické tvary, které kombinují ladnost historické předlohy s určitou sošností moderních vozů Škoda. Elegantní splývavá záď s výraznou „ploutví“ patří k jasným odkazům na originál. Velmi svébytně se pak Ljudmil při návrhu vypořádal s typickou maskou chladiče. „Zkoušel jsem různé vertikální konfigurace, které by byly originálu bližší, ale takové uspořádání je dnes u aut trochu problematické, takže jsem se nakonec vydal odlišnou cestou,“ popisuje své pojetí přídě, kde mřížka masky chladiče přechází dále do oblasti světlometů, čímž vytváří efekt, pro který je originál tak ceněný.
Na funky notu
Zajímavým detailem a rovněž historickým odkazem je logo. Namísto znaku automobilky dostal vůz coby hlavní grafický motiv červený kruh, který u originálu nesl nápis Monte Carlo, Ljudmil do něj ovšem umístil stylizované označení modelu. A jméno automobilky je vyvedeno na přídi vozu v moderním písmu, stejně jako je tomu dnes na zádi u všech vozů Škoda. „Klasické logo mi pro masku přišlo moc retro a písmo působí hodnotnějším a elegantnějším dojmem. Škoda navíc v minulosti nápis místo loga u některých svých vozů používala, takže je to i odkaz k historii značky,“ vysvětluje designér použití motivu.
„Když se na původní Popular Monte Carlo dívám, okamžitě se mi v hlavě rozezní jazz,“ libuje si autor moderní vize. Podle Ljudmila je však hudebním stylem, který vystihuje značku Škoda v současnosti, spíš funk. I proto je jeho studie svěží a hravá a kombinuje až futuristické linky s retro nádechem. Hudba Ljudmila hodně fascinuje. „To, jak okořenit design, aby vyvolával stejné emoce jako hudba, je něco, co mě žene kupředu. Ale rozhodně je to hledání na dlouhou dobu,“ říká.
Mimochodem, když jsme u inspirace hudbou: v linkách jeho vize vozu Popular Monte Carlo možná kromě odkazu na původní historický model zahlédnete i houslový klíč.
Ljudmil Slavov
Pochází z Bulharska, v jedenácti letech se s rodiči přestěhoval do České republiky a žije tu už přes 20 let. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou (UMPRUM), během roční stáže v Bratislavě se seznámil s prostředím v koncernu Volkswagen. Pak se věnoval designu dopravních prostředků a těžkých strojů a nyní již tři roky působí ve ŠKODA Design v oddělení designu interiéru. Je vášnivým cyklistou a svůj volný čas se snaží co nejvíce trávit s rodinou. Je rovněž milovníkem architektury, při práci ho však asi nejvíce inspiruje hudba.