Audi_Q4_e-tron-2022-nabijeni

Italský ministr životního prostředí se tvrdě obul do EU. Zákaz spalovacích motorů je podle něj absurdní

Autor: Anina Russová - Zdroj: Automotive News - Foto: Pavel Srp - 17. 9. 2024


Fakticky vzato, EU od roku 2035 prodej aut se spalovacími motory nezakáže. Jen vlastně nedovolí automobilkám prodávat nová auta, která produkují škodlivé emise. Vzhledem k tomu, že se výroba a případný prodej ekologických paliv v následujících 10 letech podle odborníků nijak výrazně nerozjede, a pokud ano, ceny těchto paliv budou vysoké, ve své podstatě to přece jen vypadá jako zákaz. Nicméně čím dál víc sílí hlasy nejen z řad automobilek, ale i politiků, kteří toto nařízení kritizují. Aktuálně se velmi hlasitě ozval italský ministr životního prostředí Gilberto Pichetto Fratin.

„Je to absurdní, vše se zhroutí“

Fratin se v rozhovoru pro Automotive News rozpovídal o tom, jak to se zákazem spalovacích aut v Evropě vidí. A rozhodně si nebral servítky, když naprosto otevřeně řekl, že se nařízení musí změnit, protože ideologická vize čisté Evropy v tak krátkém horizontu už selhala. Podle něj je celá situace naprosto absurdní a Evropa v tuto chvíli potřebuje pragmatickou vizi. Italští představitelé v čele s premiérkou Giorgiou Meloni požadují, aby bylo evropské nařízení týkající se spalovacích motorů co nejdříve přezkoumáno, a to tak, aby výsledky přezkumu byly známy už začátkem příštího roku. Ideální by podle nich bylo, kdyby se nařízení změnilo, protože jinak by se mohl evropský automobilový průmysl zhroutit.

Italové požadují, aby všechny členské země měly více svobody , místo toho, aby byly nuceny prodávat pouze elektromobily. Ačkoli se všechny automobilky už delší dobu snaží zákazníkům elektrická auta nabízet, zájem není příliš velký. Evropská asociace výrobců automobilů uvádí, že elektromobily měly v prvních šesti měsících podíl na trhu jen 12,5 %, což je dokonce o 0,4 % méně než ve stejném období loňského roku. A i když je pro výrobce prodávání aut se spalovacími motory stále náročnější, protože už dnes musí platit vysoké pokuty, v budoucnu by to mohlo být ještě horší. K tomu všemu přidejme invazi levných čínských aut a je zřejmé, že tradiční evropský automobilový průmysl stojí na prahu vážných problémů. Nejde jen o emise, ale i o ekonomiku jednotlivých států, včetně Česka, a o tisíce pracovních míst.

Opravy elektromobilů nutně nemusí být vždy výrazně dražší než spalovacích aut, tvrdí Dekra

Zatím vůbec není jasné, jak se ke všemu postaví EU. Jediné, co je zřejmé, je postupně narůstající odpor automobilek vůči evropským plánům. Ford, Porsche, Mercedes-Benz, Bentley, Bugatti, ale i Volvo už otevřeně přiznávají, že to s elektromobilitou nejde tak hladce, zákazníci o ni nemají velký zájem, a tak budou i nadále, byť za cenu pokut, prodávat spalovací auta. Někteří tvrdí, že pokud by automobilky začaly nabízet pouze elektromobily, zákazníci nebudou mít na výběr. Problém je, že budou – lidé budou ještě více udržovat své starší vozy při životě. Důvod je jednoduchý: elektromobily jsou stále drahé a nabíjecí infrastruktura ve většině Evropy, včetně Česka, není dostatečná. Navíc cena elektřiny stále roste. Automobilky jsou tak zahnány do kouta a následující měsíce a roky ukáží, zda se z této situace dokáží dostat bez velkých ztrát.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru