Ford patří mezi globální automobilky s opravdu bohatou historií. Dlouhé dekády dělá osobní auta, ale také dodávky či auta užitková. Vždyť Ford Transit je pracovní ikona, která podle některých vydrží i atomový výbuch. Jenže to často byla také poněkud nudná auta. Sice vždy splnila, co měla, ale až na pár výjimek se o žádné ikoničnosti nebo sportovnosti mluvit nedalo. A to chce současný šéf Fordu Jim Farley změnit.
Farley nedávno v rozhovorech v rámci uvedení nového plně elektrického modelu Explorer řekl, že auta pro nadšence byla pro značku vždycky na vedlejší koleji. Teď ale věří, že se právě na tuto klientelu značku muže zaměřit a uspěje. „Chceme se dostat z nudného automobilového průmyslu do ikonického byznysu s auty,“ řekl nedávno Farley v rozhovoru pro Car Magazine. „Vždy jsme byli v srdci zákazníků, co se osobních aut týče. Vnímání značky Ford je po celém světě stejné – jsme a vždy jsme byli všudypřítomná společnost. Vždy jsme ale měli také po celém světě taková malá jasná centra plná našich skvělých a zábavných aut. Nikdy to ale nebyl hlavní proud. Vždyť si uvědomte, Raptor pochází z pouštních závodů v Mexiku a my jsme z něj nakonec udělali globální, a tak trochu mainstreamový model. A právě příběh Raptoru je skvělým příkladem toho, kam bychom se podle mého měli s našimi vozy ubírat,“ dodal.
Ford má tedy v plánu se zaměřit méně na nové městské modely, nejčastěji elektromobily. Všichni ví, že Ford takové auta dělá, že je dělá dobře, ale to už dnes nikoho nepřekvapí a možná ani nezaujme. Proto chce značka zabojovat ve vodách zákazníků, kteří přeci jen ještě chtějí řídit, chtějí se za volantem bavit, byť to nutně neznamená nesmyslně rychlou jízdu po asfaltu. Ostatně, Ranger Raptor prošel před časem naším redakčním testem a dodnes ho řadíme mezi to nejlepší mimo hladký asfalt silnic, co si můžete koupit. A garantuji vám, že tak široké úsměvy, jaké vyvolávala jízda s tímto pick-upem, standardně nemíváme.
Ford slibuje výrobu Mustangu s V8 a manuální převodovkou až do doby, „dokud to nezakážou“
Ford tedy plánuje zaměření hlavně na auta typu Raptor, Bronco nebo Mustang. K tomu investuje miliony eur do motorsportu, ostatně, nově bude dodávat motory do F1. Bude ale hodně těžké vypracovat strategii těchto modelů. Především co se pohonných jednotek týče. Zaprvé tu máme blížící se evropský zákaz spalovacích aut, pak také obrovskou čínskou konkurenci na poli elektromobilů. A do toho všeho se Ford tedy chce zaměřit na auta pro nadšence. Nebude to snadné, protože třeba 85 % prodejů F-150 v Kalifornii je buď hybridních nebo elektrických. A naopak v Texasu je 85 % se spalovacím motorem. Najít tedy něco jako zlatou střední cestu bude docela honička. Plány Fordu se nám ale moc líbí, protože jestli něco, tak ta zajímavá auta opravdu umí.