Již více než 100 let se vozy Ford účastní legendárního závodu Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC), který se koná nedaleko města Colorado Springs v Coloradu, USA. V letošním roce při 101. ročníku této soutěže se Ford Performance vydává na americkou horu s plně elektrickým vozem Ford Performance SuperVan 4 .
Závod se poprvé konal v roce 1916 a vůz Ford Model T zdolal stoupání do cíle ve výšce 4 300 metrů nad mořem v čase 28 minut a 3 sekundy. Cílem SuperVanu 4 je navázat na slavnou tradici značky Ford a zároveň se z času Modelu T pokusit ukrojit více než pouhých pár minut.
„Závod Pikes Peak International Hill Climb je pro Ford Performance perfektní příležitostí k další zastávce a pro SuperVan 4 ideálním místem, protože oba mají dlouhou a slavnou historii, která vyvolává nadšení závodních fanoušků po celém světě,“ uvedl Mark Rushbrook, globální ředitel Ford Performance Motorsports. „V průběhu času se oba vyvíjely a je na čase vzít naši technologii elektromobilů a vyzkoušet ji v horách proti těm nejpůsobivějším a nejvýkonnějším vozům na světě.“
Ve 101 závodech PPIHC soutěžila vozidla Ford s nejrůznějšími modely od Modelu T z roku 1916 až po současnou generaci Mustangů, včetně Fordu Mustang Shelby GT500SE, který v roce 2022 startoval v týmu Shelby American.
V průběhu let pilotovalo Fordy na vrchol hory několik legendárních jezdců, od rekordních výkonů Curtise Tannera a Parnelliho Jonese v divizi Stock Car v 60. letech až po neuvěřitelnou jízdu Hoonicornu a zesnulého Kena Blocka pro film Climbkhana.
V roce 2023 bude Ford Performance SuperVan 4 pilotovat ikona motoristického sportu a držitel rekordu na PPIHC Romain Dumas, který je mimo jiné také trojnásobným vítězem Le Mans a držitelem několika rekordů v závodech s elektrickými vozy.
„Nejnovější generace technologie elektromobilů Ford se dokonale hodí do amerických hor,“ řekl Romain Dumas. „Vzhledem k tomu, že vysoká nadmořská výška snižuje výkon tradičních vozidel poháněných spalovacím motorem, elektrická pohonná jednotka vozu SuperVan 4 neztrácí v nadmořské výšce nic a bude v letošním závodě zdatným konkurentem.“
Pro Dumase to bude již devátá účast na Pikes Peak International Hill Climb, první start na této hoře si připsal již v roce 2012.
„Vždy se těšíme, až uvidíme, s čím Romain pojede další závod na Pikes Peak. Neustále přijíždí s jedinečnými stroji, které jsou opravdovými konkurenty a je zábava je sledovat,“ podělila se o své dojmy Melissa Eickhoffová, výkonná ředitelka PPIHC. „Letos tomu není jinak. Ford Performance SuperVan 4 bude jistě divácky velmi atraktivní.“
Ford SuperVan 4, který vznikl ve spolupráci společností Ford Performance a STARD, letos vyrazí do hor se systémem pohonu všech kol, poháněný 50kWh ultra výkonným akumulátorem. Pohonné ústrojí je mimo schopnost velmi rychle zdolávat kopce doplněno o prvky karoserie z uhlíkových kompozitů, ochrannou klecí podle specifikace FIA a nastavitelným rekuperačním brzděním.
Jedná se o nejnovější projekt společnosti STARD, specialisty na elektromobily, výzkum a vývoj, se společností Ford Performance, se kterou spolupracuje již pět let. Mezi další projekty této spolupráce patří vysoce výkonné elektrické pohonné jednotky, které se nacházejí ve vozidlech, jako je Fiesta ERX, první řadě rallycrossových elektromobilů s certifikací FIA.
„SuperVan 4 je vybaven jedním z nejvýkonnějších elektrických pohonů na světě, jaký byl kdy vyvinut,“ řekl generální ředitel společnosti STARD Michael Sakowicz. „Vůz absolvoval závody do vrchu v Goodwoodu, proháněl se na asfaltových rychlostních zkouškách WRC a mnoho dalšího. Nyní jej vyšleme na jednu z nejikoničtějších a nejunikátnějších světových soutěží a společnost STARD je hrdá na to, že se na tom může podílet.“