2022_FORD_E-TRANSIT_SUPERVAN- (14)

Moderní SuperVan se představil. Ford Pro Electric SuperVan má 2000 elektrických koní

Od Josef Pelikán | Zdroj a foto: Ford - Tisková zpráva - 23. 6. 2022 0

Ford dnes začíná psát první elektrifikovanou kapitolu v historii legendárních SuperVanů. Na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu představuje ve světové premiéře extrémně výkonný prototyp s názvem Ford Pro Electric SuperVan.

Vůz v plné míře využívá potenciál elektrického pohonu a rozšířené konektivity. Je to nejvýkonnější dodávka značky Ford v historii a svými výjimečnými parametry zdůrazňuje odhodlání Fordu v oblasti elektrifikace.

Čtyři elektromotory ve spojení s 50kWh baterií, opatřenou kapalinovým chlazením, a speciálním řídicím systémem udělují elektrickému SuperVanu výkon 1471 kW (2000 k), díky němuž vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než dvě sekundy. Také podvozek vznikl speciálně pro Electric SuperVan a je dimenzovaný pro jízdu na závodních okruzích, využívá však i některé komponenty z nedávno představeného E-Transitu Custom, což je první čistě elektrická verze nejprodávanější dodávky na evropském trhu. Ze sériových vozů Ford pochází rovněž palubní systém Ford SYNC s dotykovou obrazovkou, rozšířený o funkce související se specifickými vlastnostmi elektrického SuperVanu.

Přečtěte si také:  Řidič se rozhodl skočit v Los Angeles na běžné silnici s Teslou z půjčovny. Dopadlo to tak, jak se dalo čekat

Rozšířená konektivita umožňuje přenos dat pro vzdálenou správu vozu v reálném čase, stejně jako to funguje v případě integrovaných online služeb zvyšujících produktivitu více než 125 000 zákazníků Ford Pro v Evropě. Nechybí ani přepínatelné jízdní režimy a rekuperační brzdění, obojí v principu podobné technologiím používaným v sériových elektromobilech značky Ford.

Nepřehlédnutelný automobil vznikal v utajení. Konstrukci zajistila divize Ford Performance ve spolupráci s rakouskou společností která se specializuje na elektrifikované soutěžní a závodní vozy. O design exteriéru se postaral návrhářský tým Fordu z německého Kolína nad Rýnem.

Historie se opakuje. Ford představí v Goodwoodu nový SuperVan.Po jeho boku se ukáže duhový Ranger Very Gay Raptor

„SuperVan vstupuje do 21. století s elektrickým pohonem o výkonu 2000 koní a nezaměnitelným vzhledem, inspirovaným novým E-Transitem Custom. Dynamika ale není jen záležitostí výkonu motoru – díky výpočetnímu výkonu elektrického SuperVanu mohou inženýři optimalizovat jeho vlastnosti v reálném čase, stejně jako u špičkových závodních vozů,“ řekl Mark Rushbrook, globální ředitel Ford Performance Motorsports.

První SuperVan byl představen v roce 1971. Vzhledově vycházel z Transitu Mk. 1, ale poháněl ho uprostřed uložený motor ze závodního Fordu GT40. Stejný vzorec se zopakoval v případě SuperVanu 2. Pod laminátovou kopií karoserie Transitu Mk. 2 se ukrýval motor Cosworth V8 o výkonu 434 kW/590 koní ze závodního vozu Ford C100. SuperVan 3 pak kombinoval podobu modernizovaného Transitu Mk. 3 s motorem Cosworth HB o výkonu 478 kW/650 koní, který jinak poháněl tehdejší monoposty Formule 1.

Přečtěte si také:  Audi chystá pick-up. Prozradil to samotný šéf značky

„Podstatou Ford Pro je zrychlování produktivity našich zákazníků. Proč tedy nevytvořit nový elektrický SuperVan, který ukazuje možnosti elektrifikace a konektivity?“ řekl Hans Schep, generální ředitel Ford Pro pro Evropu. „Tento neuvěřitelný prototyp posouvá moderní techniku a nezaměnitelný vzhled E-Transitu Custom na novou úroveň a slouží jako vysokorychlostní svědectví o možnostech ekosystému online služeb Ford Pro.“

Ford Pro Electric SuperVan se dnes odhaluje na Festivalu rychlosti, kde má zároveň dynamickou premiéru nová generace sportovního pick-upu Ford Ranger Raptor. Schopnosti elektrického SuperVanu předvede na slavném goodwoodském kopci úspěšný závodní jezdec a specialista na elektrický motorsport Romain Dumas.

E-Transit Custom dotažený do extrému

Ford Pro Electric SuperVan je prototyp existující v jediném exempláři. Tým Ford Design měl proto zcela volnou ruku a mohl navrhnout extravagantní vůz, jehož vzhled na sebe strhává pozornost a odráží extrémní dynamický potenciál elektrického SuperVanu. Výrazně rozšířené lemy blatníků, svalnatý styl a speciální zbarvení tvoří dohromady nejextrémnější interpretaci designového tvarosloví Transitu, zatímco elektrický pohon dal návrhářům více svobody než spalovací motor se svými nároky na zástavbu a chlazení.

„Možnost navázat na příběh legendárního SuperVanu a přetvořit ho pro 21. století byla příležitostí snů,“ řekl Amko Leenarts, ředitel designu ve Ford of Europe. „Čtvrtá kapitola historie SuperVanu je zatím nejrychlejší a nejextrémnější, současně si však zachovává DNA Transitu. Proporce jsou dramatičtější verzí toho, co jsme navrhli pro E-Transit Custom, a přední světelný pás uděluje vozu futuristický vzhled. Elektrický SuperVan je absolutním vrcholem designového jazyka Transitu.“

Konstrukci vozu tvoří podlahová plošina E-Transitu Custom, doplněná o ocelový trubkový rám a kompozitové panely karoserie. Speciální baterii o kapacitě 50 kWh, jejíž uložení ve voze respektuje požadavky na nízké těžiště a optimální rozložení hmotnosti, lze běžnou automobilovou rychlonabíječkou zcela nabít přibližně za 45 minut. Informace o baterii a průběhu nabíjení si řidič může zobrazit na palubní obrazovce.

Čtyři elektromotory dohromady posílají na všechna čtyři kola výkon přibližně 1471 kW (2000 k). Vůz díky tomu vystřelí z klidu na 100 km/h za méně než dvě sekundy a je to s náskokem nejrychlejší SuperVan v historii. A také nejšetrnější k ovzduší.

Přečtěte si také:  Amerika chce do roku 2026 snížit průměrnou flotilovou spotřebu na méně než 6 l/100 km. Blíží se konec velkých V8?

Stejně jako každá dobrá dodávka má i SuperVan za řidičem nákladový prostor. Nakládku a vykládku usnadňují boční dveře. Ford pro ně vyvíjí i bezpečný elektromagnetický zámek ovládaný prostřednictvím obrazovky SYNC.

Soustava kamer umožňuje sledovat impozantní ukázky dynamických schopností SuperVanu publiku z celého světa. Stejně jako ve Fordu E-Transit může řidič zapnout obraz z kamer na palubní obrazovce a podle potřeby mezi nimi přepínat, například při manévrování.

Jakým způsobem k projektu přispěly Ford Performance a STARD, je zřejmé na první pohled. Dramaticky tvarovaný přední spoiler, boční nástavce prahů a zadní difuzor by se vyjímaly i na nějakém závodním automobilu, zatímco aerodynamické prvky v zadní části karoserie přivádějí vzduch k zadnímu křídlu a pomáhají generovat přítlak.

Závodní technika se nachází také pod karoserií. Kola jsou zavěšena na páru trojúhelníkových ramen s nestejnou délkou a požadavkům na závodní vozy odpovídají rovněž obě nápravnice, těhlice i brzdy, aby výkony SuperVanu v zatáčkách a při zpomalování plně odpovídaly jeho ohromující dynamice v přímém směru.

Data, která zlepšují výkon i produktivitu

V interiéru vozu Ford Pro Electric SuperVan se nachází ochranný rám a závodní sedadla splňující standardy FIA, stejně jako velká dotyková obrazovka systému SYNC. Je převzatá z produkčních modelů Fordu, jako je Mustang Mach-E, 6a vedle zobrazování informací slouží k ovládání rozšířených online funkcí. V případě potřeby si řidič elektrického SuperVanu může dát přestávku od náročné jízdy na závodní dráze a naplánovat si trasu, najít nabíječku, připojit se k Wi-Fi nebo si zatelefonovat – to vše prostřednictvím obrazovky SYNC.

Přečtěte si také:  Sébastien Loeb se opět posadí za volant závodního auta. Na Safari Rally pojede s Fordem

Obrazovka slouží také k přepínání jízdních režimů, které modifikují průběh točivého momentu, intenzitu rekuperačního brzdění a reakce na pokyny řidiče podle různých provozních scénářů:

  • Road – pro vzácné případy „normální“ jízdy
  • Track – rovnováha mezi rychlostí v přímce a v zatáčkách s použitím hladkých závodních pneumatik („slicků“)
  • Drag – maximální akcelerace na drag stripu se speciálními radiálními pneumatikami určenými pro závody ve zrychlení
  • Drift – pro spektakulární řízené smyky, ukázky agility a jízdu na sněhu
  • Rally – optimální výkon na asfaltových i šotolinových rychlostních zkouškách za předpokladu použití patřičných pneumatik

Další jemné doladění jízdních charakteristik vozu je dílem elektronických systémů, k nimž patří regulace prokluzu kol, launch control, omezovač rychlosti pro jízdu v boxové uličce nebo třístupňové rekuperační brzdění, podobné funkci L Mode v E-Transitu. Při jízdě nižšími rychlostmi se uplatní funkce ECO Mode, která udržuje elektromotory v úsporném režimu, nastaví rekuperační brzdění na maximum a odpojí pohon zadních kol. Protipólem je funkce E-Boost, která po stisku tlačítka krátkodobě navýší výkon i točivý moment.

Strhující podívanou nabízí režim čistění pneumatik, v němž se zabrzdí kola na jedné nápravě, zatímco na druhé se protáčejí. Tímto způsobem lze před jízdou na drag stripu zbavit přední i zadní pneumatiky nalepených nečistot a zahřát je.

Stejně jako moderní závodní vozy – a pracovité dodávky od Fordu – umí i Electric SuperVan odesílat v reálném čase provozní údaje do softwaru pro vzdálenou správu. Firmy mohou stav a bezpečnost svých vozových parků sledovat prostřednictvím Ford Pro E‑Telematics nebo FordPass Pro; podobným způsobem mohou inženýři Ford Performance monitorovat stav elektrického SuperVanu prostřednictvím speciálního softwaru, který zobrazuje údaje o rychlosti, časech na kolo a stavu jednotlivých systémů vozu.

Kromě demonstrace kompetencí Fordu v oblastech elektrického pohonu a konektivity slouží Electric SuperVan také jako vysokorychlostní vědecký experiment. Jeho extrémní provozní scénáře a konstrukční koncept nesvázaný homologačními předpisy umožňují Fordu posunout technické hranice a získat poznatky, které v budoucnu povedou ke zdokonalení závodních i silničních vozů, softwaru a služeb.

Přečtěte si také:  Nejvíce investic do vývoje dává Tesla Motors. Přeskočila Ford a Toyotu

Za volantem elektrického SuperVanu v Goodwoodu sedí Romain Dumas, jezdec s bezprecedentními výsledky v elektrickém závodění. Je držitelem traťových rekordů v závodech do vrchu v Goodwoodu i na Pikes Peak a zajel rekordní čas s elektromobilem na obávané Nordschleife, kde také vyhrál čtyři čtyřiadvacetihodinovky. Dále se pyšní rekordní ujetou vzdáleností v závodě 24 hodin Le Mans, titulem z mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech a vítězstvím ve třídě na Rallye Monte Carlo.